HRH 3 - Kapitola 5: Ukončení 1/2

Kapitola 5: Ukončení       

 

22. den, 10. měsíce, roku 1 546., kontinentálního kalendáře

Bylo poledne den poté, co jsem uzavřel tajné spojenectví s Říší Gran Chaos.

Jeanne a já jsme se ještě jednou sešli s Juliusem v audienční síni.

Jak jsme všichni stáli ve stejných pozicích jako den předtím, Hakuya, který stál přede mnou a po straně, přistoupil k Juliusovi a předložil mu kus papíru s podrobnostmi o rozhodnutí učiněném při včerejších rozhovorech. „Královská armáda opustí Van a vrátí se domů do Elfriedenského království.”

Juliusův povýšený výraz prozrazoval, že v tom vidí přirozený závěr, ale když uslyšel, co přišlo, tvář se mu zbarvila jinak.

„Podmínkou je, že knížectví Amidonia dostane rozkaz zaplatit válečnou reparaci Elfriedenskému království,“ řekl Hakuya. „To má být odděleno od výkupného vyjednaného za návrat válečných zajatců.”

„To nemůže být pravda!“ Julius se obrátil k Jeanne. „Madam Jeanne! Co to má znamenat?!”

„Co to má znamenat...?“ Jeanne pokrčila rameny. „Věřím, že jsem vyjednala navrácení vaší půdy, jak jste žádal?”

Julius se zřejmě nedokázal smířit s výsledkem. „To má být nějaký vtip?! Válečné reparace? Vypadá to, že jsme poražený národ!”

„Vzhledem k vaší současné situaci je těžké říct něco jiného,“ řekla Jeanne. „Koneckonců jste ztratili své hlavní město.”

„Ne! Ještě jsme neprohráli!“ vykřikl Julius. „Zabrali jen jediné město!”

„...Pak si můžete dělat, co chcete,“ řekla Jeanne. „Říše si nad tou záležitostí umyje ruce. Můžete uzavřít mír nebo vést válku, jak se vám zlíbí.”

Julius zasténal, ztratil řeč.

Když viděla jeho reakci, Jeanne si povzdechla. „Pokud jde o to město... Mám vážné pochybnosti, že můžete odepsat své hlavní město jako jedno ztracené město, ale věřím, že jste se na nás obrátil o pomoc, protože jste sám nebyl v pozici, kdy byste mohl město znovu dobýt, že? V tom případě jste válku prohráli. Říše vám na základě Deklarace lidstva poskytla prostředky k obnovení změn ve vašich hranicích. Už nemůžeme dál zasahovat.”

„Ale válečné reparace ...“ stěžoval si Julius.

„Sire Juliusi.“ Jeanne k němu obrátila chladný pohled, který jako by ho odstrkoval. „Tato záležitost mou sestru Marii hluboce zarmoutila. Napadli jste suverénní stát tím, že jste využili mezery v Deklaraci lidstva, která byla vytvořena, aby sjednotila celé lidstvo tváří v tvář hrozbě, kterou představuje panství Pána démonů. Jako hlava tohoto paktu to nemůžeme nechat bez povšimnutí.”

„To byl... náš bývalý panovník, Gaius...“ zaprskal Julius.

„I kdyby byl,“ řekla Jeanne, „pořád nesete zodpovědnost za to, že se vám ho nepodařilo zastavit. Bez ohledu na to, aby se zajistilo, že se žádný jiný signatář Deklarace lidstva nezapojí do tak ztřeštěných akcí, věřím, že tvrdé následky jsou nutné. Nechám vás jít jim příkladem.”

Uwah... Formuluje to zdvořile, ale v podstatě říká, „Udělám z vás příklad, abychom udrželi ostatní signatáře na uzdě,” co? myslel jsem.

Julius tam stál a třásl se s rukama zaťatýma v pěst, s tváří zkřivenou jako maska vzteku a úzkosti. „...A co když odmítnu?”

„Už jsem to říkala,“ řekla Jeanne. „Můžete si dělat, co chcete. Říše si nad tím umyje ruce a knížectví Amidonia bude vyloučeno z Deklarace lidstva.”

Julius šokovaně zalapal po dechu. „Počkejte! Pokud to uděláte, naše země bude...”

„Ano,“ řekla Jeanne. „Pokud nejste signatáři Deklarace, není to porušení, pokud na vás zaútočíme. Což znamená, že váš ... Promiňte, výklad vašeho otce bude možné použít i na Amidonii.”

Knížectví Amidonia bylo obklopeno čtyřmi národy na jeho čtyřech stranách. Na západ od nich byl Žoldnéřský Stát Zem, který vyznával věčnou neutralitu, přestože posílal žoldnéře. Na jihu se nacházela republika Turgis, nesignatářský stát s národní politikou rozpínavosti na sever. Na severu se nacházel pravoslavný papežský stát Lunaria, který měl jedinečný soubor hodnot, které se lišily od jejich sousedů. A nakonec, na východ od nich bylo království Elfrieden.

Když odhlédneme od toho, co bychom mohli udělat mi sami, kdyby teď ztratili ochranu Deklarace lidstva, bylo docela možné, že by je ostatní tři spolkli.

Jejich bývalý vládce, Gaius, udržoval svou zemi spojením rukou s Říší, uzavíral smlouvu se Zemem pro jejich žoldnéře, zastrašoval Elfriedenské království pod jeho předchozím bojácným vůdcem, Albertem, a předváděl svou vojenskou sílu zemím na severu a jihu. Měl na to, aby prováděl vyváženou zahraniční politiku. Dalo by se říct, že Julius má stejný talent?

I kdyby měl talent, měl mladý Julius takovou autoritu, jakou by potřeboval, aby podnikl nezbytné kroky?

Dědictví autority je nejlepší provádět postupně, dokud ještě žije předchozí vládce. Nicméně, Gaius už nebyl. Julius se nyní musel vypořádat s obtížným problémem řízení hrozby cizích mocností zvenku a zároveň udržet své vlastní vazaly pod vnitřní kontrolou. Kdyby během tohoto velmi důležitého procesu byla jeho země vyňata z Deklarace lidstva, ztratil by schopnost spoléhat se na autoritu Říše a rychle by se ocitl v šachmatu.

Julius to pochopil, a tak sklonil hlavu před Jeanne, s tváří plnou hořkosti. „...Přijmu váš plán.”

„Moudré rozhodnutí, sire Juliusi,“ řekla Jeanne.

Julius se zatvářil zahanbeně, ale nemohl jsem si dovolit projevit slitování, a tak jsem se ani nepohnul.

Po vyřešení této záležitosti jsme přistoupili k jednání o konkrétní částce.

Požadovali jsme dvouletý státní rozpočet Amidonie, rozdělený na roční platby po dobu deseti let, s podmínkou, že musí být zaplaceny v Říšských mincích. Jinými slovy, deset let by nám každý rok platili dvacet procent svého státního rozpočtu.

Julius samozřejmě protestoval, ale Jeanne ho přesvědčila (přinutila?) to přijmout. Smyslem bylo připravit Amidonii, která polovinu svého ročního rozpočtu vynaložila na vojenské výdaje, o vojenské financování. Dokud snižovali vojenské výdaje, nemyslel jsem si, že by bylo nemožné, aby to zaplatili, ale byla by toho Amidonie schopna?

„Madam Jeanne,“ řekl jsem. „Pokud dojde k nějakému zpoždění v platbě...”

„Vskutku,“ řekla Jeanne. „Říše podpoří Elfriedenské království při jeho anexi Van.”

„Urkh...“ Julius vypadal frustrovaně, ale nemohl nic říct

Když se to potvrdilo, udělal jsem návrh. „Nicméně, madam Jeanne, mohl bych vidět, jak zdržují platbu, zatímco zpevňují obranu kolem Van. I se souhlasem Říše by bylo obtížné město znovu dobýt. Jako takové, bych chtěl něco rovnocenné hodnoty jako zástavu.”

„Zástavu?“ zeptala se Jeanne.

„Položku, kterou budeme držet, dokud nebudou zaplaceny reparace,“ řekl jsem. „Pokud reparace nebudou zaplaceny, získáme tuto položku do vlastnictví. Samozřejmě, pokud budou reparace řádně zaplaceny, bude položka vrácena.”

„Aha... Tak, co chcete?“ zeptala se Jeanne.

„Vysílací hlasový klenot.”

„Cože...! Naše země má jen jeden z nich!“ zařval Julius.

Se současnou úrovní technologie nemohli vytvořit další. Kdyby byl oceněn jako aktivum, pravděpodobně by se rovnal roční hodnotě státního rozpočtu Amidonie.

Ale přesto jsem řekl, „Stejně ho tolik nepoužíváte. Kde je škoda, že nám ho necháte?”

„Nebuď absurdní! Chcete tím podnítit náš lid ke vzpouře?!“ vykřikl Julius.

„Je to jednoduchá záležitost změny frekvence,“ řekl jsem. „To je všechno, co by stačilo k tomu, abyste nepřijímali vysílání z Elfriedenu.”

„Urgh... No, ano...“ Julius se zatvářil utrápeně, ale smířil se s tím překvapivě snadno.

Na začátku každého roku používali příhodné zařízení jen k prohlášení záměru, takže militarista Julius si pravděpodobně neuvědomoval jeho skutečnou hodnotu. Mohlo se stát, že ho poznal jen pro jeho materiální hodnotu. Jak jsem si myslel, že ...

„Pane. Můžu na slovíčko?“ řekl Hakuya a pak mi něco pošeptal do ucha. Když jsem slyšel, co chtěl říct, nakrčil jsem čelo.

„To je... většinou kvůli uspokojení vlastních zájmů, že?“ zeptal jsem se.

„Co tím chcete říct?“ otázal se Hakuya. „Vědomosti jsou krystalizovaná moudrost.”

„...No, fajn,“ řekl jsem. „Sire Juliusi.”

„...Co?”

„Jako další zástavu bychom si rádi vzali knihy z archivu tohoto hradu.”

Přesně to Hakuya navrhoval. Vzali bychom do opatrovnictví knihy Amidonie, na něž se v Amidoniných archivech snáší prach.

V tomto světě byl papír stále vzácný a knihy nebyly v široké distribuci. Bylo docela možné, že Amidonie měla ve svých archivech knihy, které Elfrieden neměl. Navíc v případě knih by bylo možné je kopírovat, dokud je máme u sebe.

Julius si pohrdavě odfrkl. „Dobrá. Ale ničeho jiného se nedotýkejte. Nechci, abyste nám brali zbraně nebo brnění.”

„Už jsme jich dost prodali, abychom získali prostředky na zdejší dopravní síť, víte?“ řekl jsem. „Ty peníze jsme utratili za tohle město, takže i kdybyste je chtěl zpátky, nemůžeme vám vyhovět.”

„Urgh. Tak se jich už nedotýkejte!“ vyštěkl Julius.

„...Velmi dobře,“ řekl jsem.

Zbraně byly důležitější než knihy, co? Bylo to správné rozhodnutí, vzhledem k tomu, že ho obklopovaly země, u nichž nemohl polevit ve své ostražitosti, ale zřejmě nechápal, jak děsivé je, že prosakují shromážděné spisy jeho lidu, krystalizace jejich moudrosti.

Když jsem se podíval na Jeanne, musela myslet na to samé co já, protože měla na tváři kyselý úsměv.

Teď, když jsme se dohodli na reparacích, rozhodli jsme se vyřešit jiné věci.

„Chci, aby se vrátili moji vojáci z mé země, které Elfriedenské království zajalo,“ dožadoval se Julius.

„Dobrá,“ řekl jsem. „Nicméně za ty, kteří patří k ušlechtilým nebo šlechtě, budete muset zaplatit výkupné.”

„...Rozumím.”

„Kromě toho jsme prošetřili a sestavili seznam válečných zločinců, kteří napadli vesnice a podíleli se na rabování během vaší invaze do naší země,“ řekl jsem. „Každý vězeň, který je na těch seznamech, bude souzen podle zákonů naší země, a proto vám ho nemůžeme vrátit.”

Pomocí extrémního opatření, které vymyslel Hakuya, fiktivních monster ohnivých pierrotů, aby přiměl lidi k evakuaci, se podařilo dostat většinu lidí z cesty Amidonským silám. To však neznamenalo, že nedošlo k absolutně žádným obětem.

Vojska knížectví zřejmě vyslala zvědy na všechny strany a ti, kteří měli tu smůlu, že se s nimi setkali, byli zabiti. Postarám se, aby zaplatili za nevinnou krev mých lidí, kterou prolili.

„Budeme také požadovat, aby ti, jejichž jména jsou na seznamu a přesto zůstávají ve vaší zemi, nám byli předáni,“ řekl jsem. „Teprve až to dokončíme, můžeme vám začít vracet vězně.”

„...Fajn.“ Julius krátce přijal seznam válečných zločinců od Hakuyi. „Mimochodem, je Roroa mezi vězni, kteří mají být vráceni?”

Roroa? Kdo?

„To jméno neznám,“ řekl jsem. „Kdo je to?”

„Roroa Amidonia. Moje nehodná mladší sestra. Měla být ve Van, když začaly boje.”

„Vaše mladší sestra?“ zeptal jsem se. „Když se otevřela brána Van, dovolili jsme každému, kdo chtěl odejít, aby tak učinil. Myslím, že Margarita byla asi jediná ze všech, kdo zůstal. Nedostal jsem žádné zprávy, že bychom zajali člena královské rodiny.”

„...To je tedy v pořádku,“ přerušil to téma Julius, jako by ho už nezajímalo.

Jeho sestra se ztratila, že? Zdálo se, že je v tomhle faktu strašně netečný. Nedělal si starosti?

„Jestli chcete, moji lidé by mohli hledat každého, kdo ji zahlédl.“ Nabídl jsem se.

„To nebude nutné.”

„Není to nutné?“ zopakoval jsem.

Hakuya mi zašeptal do ucha, „S největší pravděpodobností ho znepokojuje krize nástupnictví. Moje vyšetřování ukazuje, že princezna Roroa je jednou z mála v Amidonském královském domě, která má podporu civilních úředníků. Po preferenčním zacházení s armádou, Julius není mezi civilními úředníky oblíbený. Musí se bát, že by proti němu podpořili madam Rorou.”

„I když je Gaius pryč, je to jedna z mála jeho zbývajících příbuzných,“ zašeptal jsem mu taky.

„Je to běžný jev v královských rodinách,“ zašeptal.

„To chápu, ale stejně.... Nechci tomu rozumět,“ zašeptal jsem mu taky.

Nástupnické války nebyly v dějinách Země ničím neobvyklým. Dokonce i v Elfriedenském království, když na trůn nastoupila Lisciina matka Elisha, vedl konflikt mezi jejími příbuznými téměř k zániku královské linie.

Pokud jsem si dobře vzpomněl, sám Machiavelli vyzval k očištění politických oponentů. Nicméně... jako člověk, který poznal osamělost ze ztráty celé rodiny, jsem si nemohl pomoci, ale cítil jsem, že by si měl vážit své jediné sestřičky. Možná to ode mě bylo naivní, ale bylo to něco, čeho jsem se nemohl vzdát.

„Ah, to je pravda,“ řekl jsem. „Před chvílí jsem se zmínil o Margaritě. Chtěli bychom, aby zůstala v království. Vzhledem k tomu, že s námi spolupracovala na udržování pořádku ve Van, předpokládám, že byste se těžko rozhodoval, co s ní.”

„Generál Margarita Wonder, že?“ Julius jako by se na okamžik zamyslel. „Když výměnou propustíte pět šlechticů, které vězníte, můžu to přijmout.“ řekl.

Musel počítat její cenu jako vězně a usoudil, že ve srovnání s generálem, se kterým si nebude vědět rady, je snížení výkupného pro vazaly, kteří jsou mu skutečně věrní, prospěšnější. Požadovat výměnu pěti lidí výměnou za jednoho bylo bystré rozhodnutí.

„Dobrá,“ řekl jsem. „Přijmu ty podmínky.”

„...Byla dobrá generálka, to ano, ale dost dobrá na to, abyste ji tak moc chtěl?“ zeptal se pochybovačně Julius.

Kysele jsem se usmál. Julius, schopný posoudit hodnotu lidí jen podle jejich potenciálu jako aktiv ve válce, by Margaretinu skutečnou hodnotu nepochopil. Jako zpěvačka, jako moderátorka, se Margarita stala nepostradatelnou, když došlo na produkci programů pro vysílání hlasového klenotu.

No, neměl jsem povinnost mu to vysvětlovat, tak jsem mlčel.

3 komentáře: