HRH 4 - Kapitola 3: Neobvyklý obchodník s otroky 4/5

„Hej, pane!“ řekl jeden kupec. „To je ale slušnej otrok, co ti slouží.”

„Kolik tě stála? Jsi bohatej kluk z dobrý rodiny nebo co?”

„Hm ... ehm ... díky ..."

Zatímco jsem zdvořile odháněl lidi, kteří mě oslovovali kupeckým slangem, v poledne jsme se San procházeli nákupní ulicí v hlavním městě a nesli jsme s sebou tašky. Tašky obsahovaly převážně jídlo a mýdlo, spolu s novou látkou na výrobu jednoduchých oděvů. Jsem si jistý, že byste na to přišli, aniž bych to řekl, ale skoro všechno to bylo pro otroky.

„No, podařilo se nám dostat se k pěknému množství kvalitní látky,“ řekl jsem. „Ten obchod, Stříbrný Jelen byl dobrý. Prodavač byl opravdový švihák, a když se dozvěděl, že materiál použijeme na výrobu nových šatů pro otroky, prodal nám ho za lacino, aniž by se tvářil nešťastně.”

„Jak milé pro vás,“ řekla San.

„Ach...! Promiň San. Za to, že jsem tě donutil, abys šla se mnou a nosila mi věci.”

„Nemusíte projevovat takovou starost o otroka,“ řekla San řekl nonšalantně. „Nařiď mi, ať dělám, co chceš.”

Byla o něco vyšší než já a podle toho, jak vypadala, když šla s rovnými zády, měla takovou důstojnost, že byste ji nikdy nepovažovali za otrokyni. Možná přišla z dobré výchovy?

„Ale pořád jsou to obchody, co je na tom, že nemají jiné obchodníky než otroky?“ zeptal jsem se.

„Dokud nosí obojky, jsou otroci naprosto loajální,“ vysvětlila San. „Je také možné dát je do práce, takže si myslím, že je to normální."

„Aha, chápu.”

„Důležitější je... proč se obtěžujete dobře krmit své otroky a dávat jim nové šaty, když se jich chcete zbavit, mistře Gingere?“ zeptala se San.

Zeptal jsem se, „Čisté nebo špinavé věci, o které si myslíš, že se lidé postarají lépe?”

„To by byly... ty čisté věci, myslím ...”

„Správně. Tady je to stejný nápad.”

Připadalo mi trochu špatné mluvit o lidech jako o věcech, ale s otroky se vždycky jako s věcmi zacházelo. Za těchto okolností jsem z nich chtěl udělat věci, se kterými by lidé dobře zacházeli. Dobře jsem si uvědomoval, jak je to pokrytecké, ale víc jsem teď udělat nemohl.

„Otroci, kteří jsou čistí, dobře vypadají a jsou dobře oblečení, se zdají cennější,“ řekl jsem. „Myslím, že to pomůže udržet stranou kupce, kteří je chtějí použít jen jako pracovní sílu na jedno použití.”

„Umět prodat zboží je v podnikání to nejdůležitější,“ řekla San. „Nejsem si jistá, jestli k tomu jako prodejce přistupujete správně.”

„Proto jsem ti říkal, že nejsem stavěný na to, abych obchodoval s otroky, jasný?”

„Ne? Myslím, že byste mohl být překvapivě dobrým obchodníkem s otroky.“

„To je přesný opak toho, co jsi ještě před chvílí řekla, víš?!”

„Je to jen bezduché žvanění otroka. Nevšímejte si toho.“ San se zlomyslně usmála. Urkh, určitě si se mnou zahrávala. „Jestli jsem tě rozzlobila, tak použij bič...”

„Nebudu tě mlátit, jasný?!”

„Ale když to uděláš jen jednou, možná se v tobě něco probudí?”

„Nechci nic probouzet! Jsi si jistá, že nejsi jedna z těch úchylů, kteří se dostanou po zásahu, že?”

„Možná je to jen otázka toho, kdo mě bičuje?“ zeptala se.

„Cože?! Co to má...”

„Hee hee. To byl vtip.“ San se na mě vesele usmála, pak rázně odešla a nechal mě v prachu.

Na chvíli jsem tam stál jako omráčený, než jsem se spěšně vzpamatoval a vydal se za ní.

Donutilo vás to se ptát, kdo je vlastněn a kdo je tady majitelem…

 

- O několik dní později.

„Dobrá, všichni,“ řekl jsem. „Pojďme ke stolu s trojnásobkem. Tři, teď!”

„Jedna trojka jsou tři, dvě trojky jsou šest, tři trojky jsou devět...“ Na můj pokyn začali otroci zpívat svůj trojnásobný stůl.

Vedle nich si další skupina otroků procvičovala psaní a používala vodu k navlhčení tabulky. Papír a inkoust byly drahé, takže jsme je používali jako náhradu.

Chtěl jsem je mít k dispozici, ale... Přece jen jsem neměl tolik finanční volnosti...

„Co děláte tentokrát?“ zeptala se San a znělo to podrážděně. Právě se vrátila z pochůzky, na kterou jsem ji poslal.

„Hm? Myslel jsem, že všechny naučím psát a počítat,“ řekl jsem.

„...Proč?”

„Trochu jsem přemýšlel. Pokud jde o nástroje, o ty s nějakou přidanou funkčností je lépe postaráno, že? No, jaký druh přidané funkčnosti můžete dát lidem, zajímalo mě to a odpověď, se kterou jsem přišel, byla „Třeba vzdělání?““

Smutnou pravdou bylo, že mnoho lidí považovalo otroky jen za laciný zdroj pracovní síly, který měl být používán, dokud se nezlomí a pak nevyhodí.

Pravda, to byl extrémní postoj, ale také byla pravda, že pro obyčejné otroky byla tvrdá manuální práce asi jediným využitím. A co otrok, který uměl psát a počítat? Kdyby otrok uměl číst, psát a počítat, nebyl by pak příliš cenný na to, aby se jím plýtvalo jako ruční prací na jedno použití?

Faktem bylo, že ti s takovými schopnostmi, kteří padli, aby se stali otroky, se prodávali za vyšší cenu a používali je širší škálou způsobů než otroci, kteří byli schopni jen manuální práce. Sloužili jako obchodníci a někdy byli dokonce najímáni jako sluhové a sekretářky šlechty.

Možná si říkáte, „No, měli bychom naučit všechny otroky číst a psát,” ale to by bylo neefektivní. Vychovat otroky nějakou dobu trvalo, což znamenalo, že je údržba stála mnohem víc. Kromě toho většina lidí, kteří navštěvovali obchodníky s otroky, hledala manuální dělníky. Byl jich omezený počet, kteří si kupovali vzdělané otroky. Kdyby jich bylo k dispozici příliš mnoho, zůstali by neprodaní, a kdyby je obchodník s otroky byl nucen prodávat stejně levně jako manuální dělníky, bylo by to k ničemu. Koneckonců to byl obchod.

Přesto mi to teď nedělalo starosti. Neměl jsem v úmyslu v této práci pokračovat.

I kdybych měl nalít nějaké úspory, které mi děda nechal, byl jsem s tím smířený, pokud jsem mohl zařídit, aby zdejší lidé přešli do rukou co nejpřiměřenějších kupců. I kdybych na tom nevydělal, aktivně jsem pracoval na tom, abych je prodal kupcům, o kterých jsem si myslel, že by to bylo dobré, a jakmile bych všechny vyprovodil k jejich různým osudům, zavřel bych krám. Bral jsem to jako způsob, jak složit dědovi poklonu.

„Tak mě to naučil děda a já se naučil dost na to, abych mohl učit všechny stejně,“ řekl jsem. „Chceš, abych tě to taky naučil, San?”

„Budu v pořádku bez toho,“ řekla San. „Pocházím z rodiny obchodníků, takže umím číst a počítat.”

Rodiny obchodníků? Jak to, že skončila jako otrokyně, pak...?

„Um... Můžu se zeptat?“ odvážil jsem se.

„Není to nijak zvlášť zajímavý příběh. Majitel obchodu, který byl podveden ostatními, zjistil, že potřebuje prodat jednu ze svých dcer, aby ochránil svůj obchod a rodinu. Nic víc v tom nebylo.”

„Jak to myslíš, že je to všechno...?”

„Je to běžný příběh,“ řekla San. „Takové neštěstí... můžete najít kdekoliv.”

Nezáleží na tom, jak prosperující je země, jak dobrá je její správa a veřejný pořádek, zloba lidí nikdy nezmizí. O tyto věci nebude nouze. Náhodou jsem to byla já, kdo do toho spadl. Chladné oči San mi to prozradily. Jako by se všeho vzdala.

„No, je to schopnost, na kterou mám štěstí, takže mi dovolte, abych je s vámi učila,“ řekla San.

„...Prosím.”

Pro otroka to může být těžké, ale chci, aby San měla taky naději. Vážně jsem přemýšlel, když jsem ji pozoroval, jak učí číst mladého otrockého chlapce.

 

O několik měsíců později můj prodej zrovna nerostl. Nebo spíš, neprodal jsem ani jednoho.

Ha ha ha! Co si o tom myslet...?

Zatímco jsem seděl u pultu a držel se za hlavu, San mi přinesla čaj a zeptala se, „Myslím, že tam byli zákazníci. Proč jste jim neprodal?”

Ano, byla to pravda, řada zákazníků přišla s tím, že si chtějí koupit otroky. Nicméně podle toho, co jsem viděl v rozhovorech s nimi, žádný z nich nebyl ten typ, kterému bych se kdy mohl přinutit prodávat.

„Jestli mám v jednu věc důvěru, je to moje schopnost vidět skrz lidi,“ vysvětlil jsem jí.

„Neodpovídali tedy vašim standardům, mistře Gingere?”

„Každý z nich se na otroky díval jen jako na nástroje, které je třeba použít a pak zahodit,“ řekl jsem. „Bez ohledu na to, jak džentlmensky se chovali. Ale není tak snadné skrýt špinavé části svého srdce.”

„Je to tak...?“ zeptala se San.

„Přece jen jsem všem slíbil, že pro ně najdu důvěryhodné kupce. Musím je pečlivě vybrat.”

„Když to budeš pořád opakovat, možná se ocitneš ve finanční tísni a nakonec v otroctví, víš?“ zeptala se San.

„To by byl problém, ale.... Kdysi dávno, děda říkal o obchodu tohle, „Každá přestávka jednou skončí a příliv a odliv se může náhle změnit. Proto je třeba čekat na svou příležitost, aniž byste se vzdali, a když příležitost přijde, uchopit ji bez selhání.““

Takže pro teď, bez ohledu na to, jak je to těžké, vytrvám. Takže si nenechám ujít šanci, která jednou určitě přijde.

Zatímco jsem přemýšlel, San se proti své vůli usmála. „Je to zvláštní.... Když jsem s tebou, mistře Gingere, i když jsem otrok, skoro mi to dává naději do budoucna.”

Byl to jemný úsměv. Za ten úsměv jsem měl pocit, že bych se mohl tlačit trochu déle.

Bude to v pořádku. Šance se určitě nakonec naskytne. Pravděpodobně. Jo. Jsem si tím jistý!

To jsem si říkal, když jsem dál čekal. A pak...

...ta šance náhle přišla nedlouho poté.


--------------------------------------------------------------------------------------

Copak se asi stalo…?
San je jako Serina. Vysoká úroveň nebezpečí 😂

2 komentáře: