HRH 5 - Kapitola 4: Svatá přichází 2/7

„...A tak jsem nakonec souhlasil, že uspořádám audienci se světcem, pravoslavného papežského státu Lunaria,“ skončil jsem.

„Aha...”

Byl jsem v místnosti hlasového klenotu hradu Parnam. Z nějakého důvodu se tvář svaté Marie Euforie z Říše Gran Chaos, která se promítala do prostého přijímače, tvářila úzkostlivě. I když byla Říše nejmocnější ze všech národů lidstva, manévry pravoslavného papežského státu Lunaria ji musely znepokojovat.

Bylo to před týdnem, kdy jsem dostal žádost o audienci, a včera jsem dostal zprávu, že do země vstoupil svatá pravoslavného papežského státu. Zítra jsem s ní měl uspořádat audienci.

Když tato situace nastala, okamžitě jsem využil Hakuyu a její mladší sestru Jeanne jako prostředníky, abych zařídil naléhavé rozhovory s Marií. Lunární ortodoxní světec nepřicházel v žádném případě jen kvůli planému tlachání.

Ještě jsem nevěděl, jaké jsou záměry papežského státu, ale ať už to bylo nebo nebylo dobré pro mou vlastní zemi, rozhodně by to nebylo dobré pro Říši, k níž byl pravoslavný papežský stát nepřátelský. Proto jsem to chtěl Marii oznámit předem, abych posílil spolupráci mezi námi v našem tajném spojenectví. Nechtěl bych, aby později zjistila, že jsem toho světce potkal, a v důsledku toho začala být nepřiměřeně podezřívavá.

Zeptal jsem se Marie, „Má i velká svatá Říše potíže s druhým svatým?”

„...Prosím, neříkejte mi svatá, velký králi Friedonie.”

„Urkh...”

Praštila mě s dokonalým comebackem. Jo, být vychováván jako nějaký vzor, když to nebylo něco, čím jsem kdy toužil být, nebylo nic jiného než otrava. ...chci říct, nebyl jsem chobotnice a nebyl jsem Dedede.

Zatímco jsem o tom přemýšlel, Maria si svůdně povzdechla. „Nikdy jsem se nesetkala se svatou ortodoxního papežského státu, takže o ní nemůžu moc mluvit, ale....

Když mi lidé v mé zemi začali sami od sebe nějak říkat, připadá mi nefér, aby si mi na to stěžovala.”

„Nepokoušel se pravoslavný papežský stát zjistit, co si o tom myslíš?“ zeptal jsem se. „Kdybych byl s ortodoxním papežským státem a ty by ses proslavila jako světec, nebylo by rychlejší jmenovat tě oficiálním světcem, než se snažit protlačit vlastního kandidáta?”

„Oh... Když už jsi to zmínil, mluvilo se o tom, že to možná udělají. Ale odmítla jsem,“ řekla Maria lhostejně.

„Ty jsi odmítla?“ zeptal jsem se překvapeně.

„Dovol mi, abych na to odpověděla svou vlastní otázkou. Přijal bys to?”

„Jo, rozhodně bych odmítl.”

„Já vím, že?“ Maria se tiše usmála, ale s lehkým smutkem. „Co by chtěli, abych udělala jako svatá? Komu bych dávala rozkazy a o čem? Ortodoxní papežský stát vždy najde nějakou spravedlivou příčinu a pak pošlou lidi do války, zatímco říkají, že brání slabé. Nechci nést transparent pro takové lidi.”

Těmito slovy jsem viděl odhodlání ženy, která nesla na ramenou tíhu supervelmoci.

„Možná jsem císařovna, ale pořád jsem jen lidská bytost,“ řekla Maria. „Místo toho, aby byla uctívána jako svatá, chci zůstat člověkem a být milována jako člověk.”

Zůstat člověkem a být milován jako člověk... huh. Když jsem jí řekl, že s ní souhlasím, vryl jsem si ta slova hluboko do svého srdce.



Dovolte mi, abych se podrobněji zmínil o pravoslavném papežském státě Lunaria.

Sídlem lunárního pravoslaví byla teokracie ovládaná lunárním pravoslavným papežem a její historie se táhla asi tak dlouho jako Elfriedenu. Říkalo se, že v době chaosu na kontinentu se prvnímu králi Elfriedenu, který byl také hrdinou, podařilo vybudovat zemi sjednocením různých ras. Pravoslavný papežský stát Lunaria mezitím prošel procesem budování národa tím, že sjednotil lidi s mocí náboženství. Jejich učení, jako nabízení spásy slabým, bylo založeno na jejich zkušenostech z té doby.

Zdá se, že lunární pravoslaví bylo původně náboženstvím rasy zvané lunárianci, lidé měsíce.

A teď k těm měsíčním lidem: Říkalo se, že nejsou z tohoto kontinentu a že sem přišli zvenčí. Nevím, jestli to „zvenčí“ bylo v tomto případě z ostrova, jako je Devítihlavé Dračí Souostroví, nebo z jiného světa, jako je ten můj, ale legendy říkaly, že přišli z měsíce vznášejícího se na obloze, a tak vznikl jejich název.

Předmětem uctívání lunarianců byl měsíc, o kterém se říkalo, že je jejich domovinou, ke které se modlili jako k měsíční bohyhi Lunarii. Protože Lunaria zářila na obloze, bylo zakázáno vytvářet její modly. Ve vnitřní svatyni ústředního kostela v hlavním městě pravoslavného papežského státu bylo navíc vytesáno cosi, čemu se říkalo Lunalith, měsíční nápisy, na nichž byla vytesána božská zjevení měsíce.

Zprvu k víře patřili jen lunární lidé, ale rozšířila se i mezi další rasy a národy, které se o ni v chaotických časech opíraly jako o podporu, a počet jejích přívrženců rostl. Poté došlo k frakčním sporům uvnitř náboženství a také ke konfliktům mezi ortodoxními a kacířskými výklady. V době, kdy se lunární pravoslaví usadilo do své současné podoby, stálo vedle uctívání Matky Drak jako jedno ze dvou nejpopulárnějších náboženství na kontinentu.

Jejich doktríny zahrnovaly spásu slabých a vzájemnou pomoc.

Tyto doktríny, které jsou tak jednoduché jako „Pomáhejme si navzájem v dobách nouze“, jim pravděpodobně pomohly získat nové věřící. Stoupenci dělali, co jejich učení povzbuzovalo, a získávali peníze pro ty méně šťastné, mezi jinými operacemi poskytovali jídlo chudým.

Jsem si jist, že to pochopíte, když to uvidíte, ale lunární pravoslaví a samotní věřící byli neškodní. Nicméně, když to přišlo v podobě pravoslavného papežského státu, věci najednou začaly smrdět rybinou. Podle toho, co jsem slyšel, využívali své věřící v každé zemi k ovlivňování politiky, nebo je podněcovali ke vzpouře.

Dovolte mi znovu zdůraznit, že existovali i neškodní věřící, kteří byli čistí ve své oddanosti pomoci slabým. Nemohl jsem je potlačit společně s potížisty, a náboženství je něco, co pálí o to víc, když se to stejně snažíte zadupat. Bez ohledu na to, jak velkou vojenskou sílu země měla, kdyby její vojáci byli stoupenci lunárního pravoslaví, v okamžiku, kdy by se stali nepřátelskými vůči pravoslavnému papežskému státu, začal by veřejný pořádek degradovat.

Jak vidíte, moc spojená s náboženstvím vytváří nebezpečnou kombinaci.

 

Na konci 3. měsíce, roku 1 547., kontinentálního kalendáře.

Toho dne se přede mnou objevila svatá pravoslavného papežského státu Lunaria.

Chápu, pomyslel jsem si, když jsem se na ni podíval. Jo, určitě je svatá, to jo...

Možná si myslíte, že bych toho měl říct víc, ale nebylo vhodnějšího slova, než „svatá“ k popisu té dívky. Přesně tak moc ztělesňovala svůj titul.

Bylo jí kolem osmnácti, plus mínus rok. Měla pravidelné rysy a vlhké smyslné oči. Vlasy měla stříbrné, svázané do dvou copů. Její krása byla taková, že Aisha, která stála vedle mě, si obdivně povzdechla. Byla oděna v hábitu a skutečně vypadala jako svatá žena.

Právě teď bylo v audienční síni hradu Parnam jen velmi málo lidí. To proto, že pravoslavný papežský stát požádal, aby se audience konala s co nejmenším počtem přítomných. Svatá z pravoslavného papežského státu by se audience zúčastnila sama se mnou.

Seděl jsem na trůně s Liscií, kandidátkou na mou první královnu, po mé levici, a po mé pravici stála Aisha, má osobní strážkyně a kandidátka na mou druhou královnu, zatímco ministerský předseda Hakuya stál uprostřed mezi světicí a mnou. Pokud by se ukázalo, že tato žena je vrah v přestrojení za svatou, měl jsem tu Aishu, takže bych byl asi v pořádku.

No... podle toho, co jsem viděl na krásné mladé dívce, která stála na koberci pár kroků pode mnou, to nebude žádná starost. Kdybych si nevybudoval svůj odpor tím, že bych byl pořád s Liscií a ostatními, pouhý pohled do očí by mohl stačit k tomu, abych kvůli ní padl na hlavu.

...Hm? Myslel jsem. Ale... co to bylo?

Zdálo se mi, že je velmi přitažlivá, ale z nějakého důvodu mě vůbec nezajímala. A nejen to, když jsem se na ni podíval, něco se mi nezdálo. Myslel jsem, že je to okouzlující dívka, ale... něco mě na ní trápilo.

I když jsem se s tím pocitem potýkal, pracoval jsem na tom, abych ji oslovil co nejklidnějším tónem.

„Vítejte, svatá ortodoxního papežského státu Lunaria. Já jsem král, Souma Kazuya.”

Když jsem to udělal, lunární pravoslavný světec se mi zdvořile uklonil. „Těší mě, že vás poznávám, velký králi Friedonie. Jsem pokorná Mary Valenti. Dnes jsem zde jako vyslanec pravoslavného papežského státu Lunaria. Místo našeho papeže, z celého srdce vám děkuji, že jste vyhověli naší žádosti o audienci, i když to bylo tak náhlé.”

Mary. Dokonce i její jméno připomínalo Mariino. Způsob, jakým mluvila, byl také zdvořilý.

Čekal jsem, že bude povýšenější a bude mi nařizovat, abych věřil v jejich boha, takže jsem byl trochu podceněn. Dobře... Myslím, že když jednají s králem národa, nemůžou si dovolit být příliš panovační na prvním setkání.

Když Mary zvedla tvář, podívala se mi do očí a řekla, „Slovo o vašich činech se k nám dostalo i v pravoslavném papežském státě Lunaria. Povolán jako hrdina jste během pouhého roku postavil Elfrieden na nohy, zničil knížectví Amidonia a začlenil jeho území do svého. Opravdu, hrdinský výkon.”

„...Dáváte mi příliš mnoho zásluh,“ řekl jsem. „Neudělal jsem nic hrdinského. Podařilo se mi obnovit zemi jen proto, že jsem byl obdařen dobrými podřízenými a i když jsem Amidonii porazil, anexe byla jen něco, co se stalo v rámci toku událostí po ní.”

„Tok věcí je osud mimo lidské poznání,“ řekla Mary. „Jistě jste musel být pod božskou ochranou, pane.”

Božská ochrana, co... Takový názor bych od věřícího člověka očekával. Ne, že bych na to skočil.

„Ne, ten tok vytvořil jeden konkrétní člověk,“ řekl jsem. „Neměla byste chválit mě, ale panovnickou princeznu z Amidonie, která učinila životní rozhodnutí.”

„Chcete říct Roroa Amidonia. I když byla ještě mladá, přijala dvě země a našla cestu k největšímu prospěchu pro svůj lid. Obdivuji ji jako kolegyni.”

Ale byl jsem si docela jistý, že Roroa její zemi nenáviděla.

Když byl Roroin starší bratr Julius svrchovaným princem z Amidonie, ortodoxní papežský stát podnítil jejich následovníky v zemi ke vzpouře. Tuto vzpouru Julius potlačil, ale Roroa se zlobila, že v důsledku toho byla prolita krev jejího lidu.

Opravdu, chtěl jsem, aby tu byla Roroa, jako kandidátka na mou třetí hlavní královnu a jako ta, která nesla na svých bedrech finance této země, ale s ohledem na její nepřátelství vůči pravoslavnému papežskému státu, jsem se rozhodl, že ji nechám čekat v kanceláři pro vládní záležitosti s Junou a všemi ostatními. Roroa nebyla ten typ, který by to dával najevo, ale nechtěl jsem, aby zadržovala své emoce.

Ale... jak vážně to ta holka myslela, když to řekla?

Tón jejího hlasu byl jasný a já v něm nezachytil žádné zvláštní emoce. Nezdálo se, že by něco plánovala.

Dokázala-li takto mluvit, když věděla, co její země udělala, byla skvělým hercem, ale bylo docela možné, že žila chráněný život a o činech své země nic nevěděla.

...Ne, kdyby to bylo některý z těch dvou, projevila by víc emocí. Byla až příliš tichá.

Kdyby to bylo prvně jmenované, nejspíš by se víc zalíbila své upřímnosti ve snaze mě oklamat. Kdyby to bylo to druhé, měla by být nadšenější, že je tady, aby udělala správnou věc. Nicméně, postoj Mary jako by říkal, že je tady, aby dělala něco naprosto normálního.

Tak by se možná měl chovat emisar země, ale v jejím případě jsem měl pocit, že to dotáhla do extrému. Cítil jsem ten pocit, který jsem měl předtím, než mi vyrostl v hrudi.

Aby se mi ten pocit neprojevil ve tváři, zeptal jsem se jí na rovinu. „Dobrá tedy, madam Mary, kvůli čemu tu dnes jste?”

„Aha, to je pravda,“ řekla Mary a pokorně sklonila hlavu. „Dneska jsem sem přišla s prosbou, Vaše Veličenstvo.”

„Žádost?“ zeptal jsem se, protože jsem měl špatný pocit, kam to směřuje, a Mary mi odpověděla úsměvem, který mi nedovolil vycítit žádný špatný úmysl.

„Rádi bychom, abyste přijali lunární pravoslaví jako státní náboženství Friedonského království.”

Státní náboženství...

Státní náboženství. Byl to koncept, od něhož se ve vyspělých zemích Země obecně upustilo. Myslím, že země používaly státní prostředky na obranu a uctívání určité víry. Pokud si dobře vzpomínám, proměnili náboženské slavnosti ve státní funkce.

...Ať už to bylo jakkoliv, dokud jsme byli multirasovým státem, nebyl to realistický návrh.

„Madam Mary, chápete, co po mně žádáte?“ zeptal jsem se. „Kdyby multirasová země, jako je ta naše, upřednostňovala jedno náboženství, skončilo by to rozštěpením státu. Chcete po mně, abych udělal takovou hloupou chybu?”

Zvolil jsem poněkud silnější tón, když jsem to říkal. Udělal jsem to, abych naznačil, že jsem podrážděný tím, co řekla. Možná to tak vždycky nevypadalo, ale získal jsem dostatečnou autoritu, že mě lidé nazývali velkým králem. Kdybych to nebyl takový problém, naštvat se kvůli takové maličkosti by asi bylo proti mně. Její výraz se však ani v nejmenším nezměnil.

„Nežádáme vás, abyste s námi zacházel přednostně. Ocenili bychom, kdybyste mohl, ale prozatím stačí přijmout nás jako vaše státní náboženství. V lunárním pravoslaví hlásáme toleranci k druhým. To platí i pro jiná náboženství. Nevyháníme následovníky jiných vyznání ani nepožadujeme, aby konvertovali.”

Pak Mary zvedla dlaň ke stropu.

„Měsíc na obloze se mění s ročními obdobími a její tvář se mění v závislosti na dni a místě, odkud ji vidíte. Kromě toho obrazce měsíce vypadají pro někoho jako zvíře a pro jiného jako člověk. Víra je stejná. I když se naše názory liší, všichni stále uctíváme Boha. To, co vidíme jako Lady Lunaria, lidé jiných vyznání prostě vidí jako něco jiného.”

Mlčel jsem.

To byl strašně poetický názor. Pokud mluvila své pravé pocity, pak to bylo jistě tolerantní, ale... Jen jsem si nemyslel, že to, jak se její země chová, je v souladu s tím.

„Ale vy neuznáváte uctívání Matky Drak, že ne?“ zeptal jsem se.

„Bůh je na obloze a v našich srdcích,“ řekla Mary. „Pokud uctíváte něco, co existuje, je to čistě ze strachu o tu věc. Co udělá Matka Drak pro své uctívače? Není pravda, že pohoří Hvězdná Dračí Hora nemá žádné vztahy s jinou zemí než s Nothungským Královstvím Dračích Rytířů?”

„Je přirozené, že se ze strachu z něčeho většího, než jste vy, vyvine náboženská víra,“ řekl jsem. „Není Matka Drak symbolem samotné přírody, mimo oblast lidského poznání?”

„Je to rozdíl ve způsobu, jakým uvažujeme,“ vysvětlila mi Mary lhostejně. „Víru považujeme za pouto, které vzniká tím, že Bůh myslí na lidstvo a lidstvo myslí na Boha. Pro nás, uctívání Matky Drak vypadá jako nedovolená láska k Matce Drak. Nemůžeme to uznat jako legitimní víru. Samozřejmě chápeme, že jsou lidé, kteří takto uvažují.”

4 komentáře: