HRH 4 - Kapitola 1: Příprava na inovace 3/5

Princip, který je oddělený od magie? myslel jsem. Co je to?

„Slyšela jsem, že používáte vysílání hlasového klenotu.“ Genia se významně usmála a pak se zeptala, „Chápete, co je to za věc?”

„Pokud si vzpomínám... je to artefakt z žalářů, naplněný magií sylfů a undinů. Drahokam je nástroj k rozesílání obrazů a zvuků, které zachytí... že?”

„Jo,“ odpověděla mi Genia. „To je odpověď, kterou by dalo asi 99% lidí, kteří vědí o vysílání hlasového klenotu, jsem si jistá. Ale v tomto chápání jsou dvě chyby.”

„Chyby?”

Genia vážně přikývla. „Našli je v žaláři. Tahle část je v pořádku. Chybou číslo jedna je část „plná magie sylfů a undinů“. Říkal jsi to, jako by to bylo dané, ale viděl jsi někdy sám sylfa nebo undine?”

„No, ne, já ne, ale... Nejsem z tohoto světa, ale neměli by tu existovat?“ zeptal jsem se.

„Dobrá, zeptáme se tedy princezny vedle vás. Princezno, viděla jste někdy ducha?”

Liscia spěšně zavrtěla hlavou. „Já-já jsem nikdy žádného neviděla. Duchové jsou přece legenda. Ale kouzla a magie, základní látka používaná k jejich tvorbě, je prý dar od duchů. Musí tam někde být, ne?”

„To nestačí k prokázání jejich existence,“ pokrčila Genia rameny a zatvářila se zděšeně. „Vidíš teď, Vaše Veličenstvo? Možná, že ty, jako někdo, kdo není původem z tohoto světa, bys tomu mohl lépe porozumět? Protože na tomto světě existuje ta tajemná moc zvaná magie, je pro lidi těžší vidět pravdu. Sníh padá a led se tvoří v řekách v zimě, pak taje, když se na jaře oteplí. Taková samozřejmost je před nimi jednoduše skryta magií.”

To bylo... něco, co jsem sám vycítil. Zrovna jsem přemýšlel, „Protože magie dokáže všechno, možná lidé tohoto světa nemají moc smysl pro údiv,” chvíli dříve.

„Všechno tajemné nebo zázračné je máváno rukou jako moc magie nebo malých duchů, které nevidíme,“ odpověděla mi Genia. „Dokud nevyřešíme tu věc, které se říká magie, největší záhada ze všech, nemůžeme zcela popřít jejich absurdní teorie. Je to taková bolest.”

Zamračení na Geniině tváři poté, co řekla, že to pravděpodobně nebylo jen kvůli doušku kávy, který si vzala.

„Tohle je pravda,“ pokračovala. „Zatímco jsme studovali klenot objevený v kobce, měli jsme šanci zjistit, že pokud na něj použijeme vodní a větrnou elementární magii, zachytí okolní scenérii a promítne ji do přijímačů, které byly také objeveny. Ta část o sylfech a undinech byla jen vysvětlením, s nímž někdo přišel později v domnění, že to možná umožnilo požehnání duchů.”

„Takže nejsou žádní sylfové nebo undine?” zeptal jsem se.

„Ani to nemohu vyloučit. Mohou být někde tam venku. Přece jen tu máme zemi, které si nápadně říká království duchů Garlan. Ale v současnosti, nemám žádný definitivní důkaz o jejich existenci.”

No, bylo přece nemožné dokázat neexistenci nějaké věci. Ale tohle bylo obrovské.

Předpokládal jsem, že tohle je svět mečů a kouzel, jako ten, který uvidíte v RPG. No, měli meče i čarodějnictví. Proto jsem předpokládal, že nebude divné, aby duchové také existovali. Bylo to něco, o čem jsem se přesvědčil?

„No, a co božské zvíře které má chránit les temných elfů?“ řekl jsem.

„Aha, tohle je fajn,“ odpověděla mi Genia. „Bohové určitě existují, nebo v jednu chvíli existovali. Ale nemohla bych ti říct, jestli je v jejich lese, nebo ne.”

„Tohle existuje?!”

„Chci říct, největší božské zvíře ze všech, Matka Drak, opravdu existuje v pohoří Hvězdná Dračí Hora. Jo, jo, chápu, proč jsi zmatený. Hranice mezi věcmi, které existují a věcmi, které neexistují, je v tomto světě nejasná. To je další faktor, který ztěžuje vidět pravdu.”

„Začíná mě bolet hlava,“ stěžoval jsem si.

„Jsi v pořádku?“ Liscia mi položila starostlivě ruku na rameno.

Položil jsem svou ruku na její a odpověděl, „Jsem v pořádku,” ale... vnitřně, mi vůbec nebylo dobře. Během několika minut, jsem ztratil porozumění tomuto světu.

Kouzlo existovalo, ale nevěděl jsem, jestli duchové existují, nebo ne, ale ty věci zvané bohové existovaly... nic už mi nedávalo smysl. Potřeboval bych shromáždit seznam dalších věcí, které existují a neexistují, a pak ty dvě porovnat, než budu mít alespoň mlhavý pocit, jaký tento svět je. Tak jsem se začínal cítit.

„Vracím se k tématu, tady je druhá chyba,“ odpověděla Genia. „No, už jsem vám to skoro řekla, ale je to část „drahokam je nástroj k rozesílání obrazů a zvuků, které zachytí“. Jak už jsem vám říkala, funkce vysílání klenotu je něco, co jsme objevili náhodou, když jsme na něj zkoušeli použít vodní a větrnou magii. Jinými slovy, klenot používáme pouze pro vysílání."

„Cože?!” zvolal jsem

Takže tím myslela, že ten klenot není jen nástroj pro vysílání obrazů a zvuku?

„Například, lidstvo používá vodní kolo v široké škále aplikací,“ odpověděla mi Genia. „Nejsou jen na zavlažování, používáme je také na mlácení a rozmělňování pšenice a také na spřádání nití. Ale když by někdo, kdo ještě vodní kolo nikdy neviděl, viděl kolovrátek, nemyslíte, že by předpokládal, že je to nástroj na spřádání nití?”

„To dává smysl ...“ řekl jsem pomalu.

I když, kdyby použila příklad s více aplikacemi, bylo by snazší to pochopit. Například si představte, že by někdo na tomto světě objevil mobilní telefon, a pak by náhodou zjistil, že fotí, když si s ním zahrávají. Lidé na tomto světě by si mysleli, že mobily jsou kamery. Stejně jako jsme uvažovali o klenotu hlasového vysílání jako o televizní kameře…

„Dobrá tedy... co jsou vlastně ty klenoty zač?“ zeptal jsem se.

„Jo. To víme.“ Genia dala mé váhavé otázce jasnou a sebevědomou odpověď. „To je to, čemu se běžně říká jádro žaláře.”

 

Jádro žaláře.

Říkalo se, že jsou nejdůležitější součástí žaláře, udržující jedinečnou ekologii labyrintu z jeho nejhlubší úrovně.

Říkám, že to tak bylo, protože to byla jen něčí dedukce.

Pokud by bylo jádro žaláře zničeno nebo zastaveno, životní prostředí uvnitř žaláře (teplota, vlhkost a další) a jeho ekologie by se zhroutily a proměnil by se ve zničený žalář. Zatímco divoká stvoření mohla přicházet zvenčí, aby žila ve zničeném žaláři, po tomto okamžiku se neobjeví žádná další monstra, takže se předpokládalo, že tato jádra jsou ústředním prvkem fungování žaláře.

Mimochodem, dobrodruzi tohoto světa se živili průzkumem žalářů, ale jejich konečným cílem bylo vyčistit žaláře zastavením těchto jader.

Jak jsem právě slyšel, jádra žaláře byly použity jako klenoty hlasového vysílání. Kdyby je přinesli zpět, mohli by je prodat státu za slávu a nesmírné bohatství. Avšak stávalo se, že čím více se blížili k nejnižšímu bodu žaláře, tím mocnější se objevovala monstra. Na celém kontinentu se jen jednou za několik let nebo desetiletí vyčistil žalář.

Proto si obyčejní dobrodruzi jako Dece a Juno vydělávali na živobytí ochranou kupců a karavan před bandity a divokými zvířaty nebo zabíjením příšer, které vylézaly ze žalářů nebo z panství Pána démonů. I když se dobrodruzi občas vypravili do žaláře, většina z nich to dělala proto, aby prodali materiál z netvorů, které tam porazili, nebo aby prodali artefakty, které mohli ve vzácných případech najít. (Nebylo tam nic příhodného, jako truhly s pokladem.)

Vraťme se k mluvení o jádru žaláře.

Dokud se nezastaví jádro žaláře, bude dál odněkud rodit divoká monstra. Do této chvíle nikdo nikdy nepřinesl jádro, aniž by ho nezastavil. To proto, že nikdo nechtěl vidět, jak povrch skončí plný monster v důsledku toho, že se vrátí funkční jádro, proti zdravému rozumu.

Jinými slovy, jádra žaláře byla zkoumána jen v rozbitém stavu.

V mém dřívějším příkladu mobilního telefonu by to bylo, jako by se tomu, kdo si s ním hraje, nějak podařilo opravit právě funkci fotoaparátu a používal ji k tomu. V tom případě byste si mohli myslet, že by bylo dobré je prozkoumat a hledat další funkce, které by mohli mít, ale... Tady je něco ke zvážení.

Mobilní telefony nevyplivnou příšery

Kdybyste věděli, že ten mobil má autodestrukční funkci, která by zničila všechno kolem, chtěli byste pátrat po nějakých dalších funkcích, které má?

To byl jeden z důvodů, proč výzkum jader žaláře nepokročil.

„I když s úrovní technologie na tomto světě je opětovné spuštění jádra žaláře, jakmile bude zastaveno, nemožné,“ řekla Genia. „Vždyť ani nevíme, jak to vlastně fungovalo.“ Genia pokrčila rameny a podívala se do hrnku. „Chápu, proč by to lidé chtěli vysvětlit magií, asi jo. Je to strach z neznámého. Je děsivé mít něco, co nemůžete vidět nebo vysvětlit, a tak se lidé snaží vynutit vysvětlení, aby to pochopili a pochopili...Ne, jen cítit, že to chápou, možná?”

„Proto z toho dělají dílo kouzel nebo zázraků,“ řekl jsem.

„Přesně tak! Oh, jsem ráda, že náš král je chápající typ,“ odpověděla mi Genia. „Kdyby to byl lunární ortodoxní papežský stát, mohli mě zavřít do vězení, nebo ještě hůř, upálit na hranici za to, že jsem takhle mluvila.”

„Upálení na hranici...“ Myslel jsem, že to musí přehánět, ale Genia vypadala naprosto vážně.

„Na tomto světě existuje tendence považovat magii za milost bohů nebo duchů,“ řekla. „Tato tendence se stává silnější se silou víry člověka v náboženství. Tahle země je teokracie. Bohové nebo duchové jsou samotným zdrojem jejich autority. Nemohou rozpoznat existenci žádného výzkumu... nebo výzkumníka, pokud by to odhrnulo oponu nad tou božskou záhadou.”

„...Mohla bys mít pravdu,“ řekl jsem.

V zemích s přílišným náboženským zápalem jsou někdy potlačováni ti, kdo se snaží objevit přírodní zákony. Ti, kteří podávají vysvětlení proti učení víry, mohou být považováni za kacíře a v nejhorších případech... zabiti. Dokonce i Galileo byl nucen svou teorii odvolat.

...Jak hloupé.

„Tahle země takhle neskončí,“ řekl jsem. „Nedovolím to.”

„To moc ráda slyším.“ Genia si položila ruce na klín a široce se usmála. „Takže o nás, lidech z Maxwellova domu, je to takhle. Mysleli jsme si, že v tomto světě může existovat jiný princip mimo magii, a studovali jsme ho. Je pravda, že některé funkce jádra žaláře byly vráceny k životu pomocí magie, ale když si představíme, jak jádro žaláře bylo vytvořeno, myslíme si, že to musí být produkt inženýrství, nebo matematiky. Není to síla zázraků, když to důkladně prozkoumáme, věříme, že se dá najít funkční pravda. Pro pohodlí nazýváme tuto samostatnou zásadu „nad vědou“.“

„Nad vědou … zamumlal jsem. (Overscience)

„To je zkratka O-Sci.”

„Ach, povzdech ... Nezkracujte to tak,“ řekl jsem.

„A tak se náš rod, jako lidé, kteří studují přehnanou vědu, označují za přehnané vědce.“ Genia nafoukla hruď s nezvyklou pýchou.

„Ale od Ludwina jsem slyšel, že jsi šílený vědec?” zeptal jsem se

„Radši bych neměla takové trapné jméno.”

„Nevidím v tom žádný rozdíl!“ křičel jsem. „Přehnaný“ bylo super, ale „šílený“ ne? ...tak docela jsem nepochopil její logiku.

Genia řekla, „Tak tedy...“ a vstala. „Chtěla bych, aby tento král, který vypadá, že se stane mým sympatickým stoupencem, viděl mé vynálezy.”

„Jo, proto jsme sem přišli,“ řekl jsem. „Prosím, ukaž mi to.”

„Rozumím,“ řekla šťastně. „Myslím, že na to mám. Mohl bys jít se mnou ven?”

Genia vstala a odešla z domu. Vynález, který mi chtěla ukázat, byl zřejmě venku. Pokud ano, mohlo to být za předělem, který jsem viděl ve spodním patře.

Ludwin pro sebe zamumlal „Upřímně...“ a následoval Geniu, takže jsme v domě zůstaly jen já a Liscia.

„Jestli se o ní dá něco říct, tak je jiná,“ usmála se rozpačitě Liscia.

Musela myslet Geniu. Do značné míry jsem s tímto názorem souhlasil, ale začínal jsem od ní mít jistá nadějná očekávání.

„Přesto je to možná přesně ten typ talentovaného člověka, kterého jsme hledali.“ Držel jsem ruce zkřížené, když jsem vyjadřoval své myšlenky. „Když jsem viděl impozantní pohled na císařskou armádu ve Van, uvědomil jsem si, že nemůžeme nechat věci tak, jak jsou. Vystačil jsem si s věcmi, které až dosud existovaly, ale do budoucna budeme muset být schopni přijít s věcmi, které nikdo předtím neviděl. Vytvořit nové revoluční technologie, přijmout je a posunout dobu kupředu. Pokud to neuděláme, tato země nikdy nebude moci stát bok po boku s Říší.”

„...Máš pravdu,“ řekla Liscia.

„Takže, konečně jsem našel metodu, jak se posunout do nové éry.“

„Metodu?“ zopakovala tázavě Liscia.

Pevně jsem v odpověď přikývl. „V dějinách lidstva byli tací, kteří předběhli svou dobu. Mají dar prozíravosti, rozbíjejí zavedené představy a jen jedna z nich může stačit ke změně historie. I když v mnoha případech jsou ztraceny v toku doby, nebo vylučovány přirozeným výběrem.”

Vezměme si například „univerzálního génia“, Leonardo da Vinci.

Da Vinci je známý svým obrazem Mona Lisa, ale zanechal po sobě návrhy překvapivého množství vynálezů. Prý tam byly dokonce návrhy tanku, potápěčského obleku a vrtulníku. Když odhlédneme od jejich proveditelnosti, kdyby byly tyto jeho vynálezy řádně prozkoumány, mohly se dějiny Evropy dramaticky změnit.

Kromě svých nehorázných vynálezů vytvořil také přesné anatomické kresby lidského těla. V éře, kdy křesťanská církev měla velký vliv, nakupoval mrtvá těla a rozřezával je způsoby, které by církev mohla považovat za rouhání, a to vše proto, aby se dozvěděl o struktuře lidského těla. Kdyby se tyto anatomické kresby rozšířily, bezpochyby by vedly k velkému pokroku v medicíně. Nicméně je na dlouhou dobu uzavřel, protože se obával moci církve, a tak nemohl přispět k lékařské vědě.

„O těch jiných lidech se v pozdějších generacích říká, že se narodili před svou dobou,“ řekl jsem. „Ale co když vládce té doby viděl takovou osobu takovou, jaká byla, ochránil ji a dal jí důležité postavení? A co když, nejen osoba u moci, ale lidé jako celek, mohou být vedeni k tomu, aby poznali, jací jsou? Nemyslíš, že by to mohlo vést k velkému pokroku?”

„Chceš říct, aby se doba přizpůsobila člověku, který je před nimi?“ zeptala se Liscia.

„Přesně tak!“ řekl jsem. „I když jsem nečekal, že se k tomu dostaneš na první pokus.”

„Už půl roku jsem se s tebou nepoflakovala pro nic za nic, víš,“ zasmála se Liscia, ale pak rychle nabyla zamyšleného pohledu. „Ale podle těchto úvah, neměl bys to být ty, kdo povede, Soumo? Technologická úroveň tvého světa byla daleko před tímhle, že?”

„No, chápu, proč to říkáš, ale.... Jo, já nemůžu,“ řekl jsem.

„Proč ne?”

„Právě proto, že můj svět není dál na cestě, po které se tenhle nakonec vydá.”

Můj bývalý svět neměl žádnou magii

Měl jsem pocit, že technologie tohoto světa je díky existenci magie všude kolem, ale to byl jeden ze způsobů, jak se tento svět pohnul kupředu. Některé technologie, jako třeba šperky pro hlasové vysílání klenotu, už byly lepší než technologie v jiném světě. Tento svět bude pravděpodobně pokračovat jinou cestou než ten můj.

„Když se do toho vložím, i když bych neměl, je tu riziko, že nakonec oddálím vývoj,“ řekl jsem. „Proto si myslím, že bude nejlepší, když pokrok tohoto světa potáhnou hlavně jeho vlastní lidé.”

„Chápu, co si myslíš.“ Přesně to řekla, ale Lisciina tvář nevypadala s mým vysvětlením vůbec spokojeně. Když už nic jiného, vypadala naštvaně a smutně zároveň.

Zatímco jsem přemýšlel, co se děje, Liscia mě vzala za ruku a pevně ji stiskla.

„Chápu, co si myslíš, Soumo. Přesto jsou tu části, které nemohu přijmout.”

„...Například?“ zeptal jsem se.

„Ta část o lidech tohoto světa! I ty teď patříš do této země, Soumo!“ Liscia mě zatáhla za ruku a položila si ji na tvář. „Můj otec byl ten, kdo tě odtrhl od tvého starého světa, takže já, jako jeho dcera, to možná nemám říkám, ale.... To, co jsi právě řekl, mě neuvěřitelně rozesmutnilo.”

„Ach, ehm... promiň,“ řekl jsem.

„Prosím tě, už se od nás nikdy neodděluj.“ S mlhavými slzami, které se Liscii rýsovaly v očích, mi připadala nesnesitelně půvabná.

„Dobře... Už to nebudu opakovat.“ Vzal jsem ruku, kterou nedržela, a šel jsem jí ji položit na druhou tvář.

„Hejjjjjjj, Vaše Veličenstvoooooo,“ zavolala zvenčí Genia. „Pospěš siiiiii.”

Najednou jsme se vytrhli z našeho malého světa, podívali jsme se s Liscií jeden na druhého a rozpačitě se zasmáli.


---------------------------------------------------------------------------------------------

To máme trochu vědecké teorie a chápání světa se nám začíná bortit.
A příště se dočkáme nějakých vynálezů šíleného ... pardon, přehnaného vědce.

2 komentáře: