HRH 4 - Kapitola 5: Vážení nostalgie proti budoucnosti 6/9

Ponechali jsme úklid Juno a její skupině a zamířili do centra uprchlického tábora, abychom splnili náš původní cíl, setkat se s náčelníkem. Poté, co jsme nějakou dobu sledovali našeho průvodce, nás nakonec zavedli do velkého stanu, který připomínal mongolskou jurtu.

Když jsme vešli do stanu, seděl tam jeden velký lidský muž se zkříženýma nohama a oběma rukama se opíral o zem a skláněl před námi hlavu. Byla to póza, kterou jsem často vídal, jak vazalové vystupují vůči svým pánům v dobových dramatech.

Mohutný muž, který vypadal na třicet, měl na sobě, pokud bych to měl popsat jednoduše, oděv, který mi připadal jako oblečení domorodých Američanů nebo něco podobného. Měl opálenou svalnatou postavu, a i když už byla docela zima, měl kožené šaty bez rukávů. Na tváři měl kouzelně vyhlížející barvu.

Za ním byla dívka v podobném oděvu, která seděla ve stejné póze. Její věk se pravděpodobně příliš nelišil od Lisciina nebo Roroina. Byla to roztomilá dívka s tmavě hnědými vlasy a rustikální jednoduchostí. V jejich tvářích byla jistá podoba, takže tihle dva by mohli být sourozenci.

„Děkuji, že jste přišel, Velký králi Friedonie,“ řekl muž.

„Prosím, mohl bys mi neříkat Velký král nebo tak nějak?“ řekl jsem. „Moc se mi takové věci nelíbí.”

Posadil jsem se před velkého muže. Ne na židli, ale přímo na vyhrnutý koberec. Pro Japonce to byla známá věc.

Z toho pocitu jsem poznal, že pod kobercem jsou pravděpodobně dřevěná prkna. Nezdálo se, že by ho někdo vyvalil přímo na hlínu.

Liscia seděla vedle mě, zatímco Owen, Hilde a Carla, které se už vrátila, seděly za námi a čekali.

Velký muž řekl, „Chápu...“ se zádumčivým výrazem ve tváři. „Tak jak vám mám říkat?”

„Král Souma... Vaše Veličenstvo... říkej mi, jak chceš.”

„Rozumím, králi Soumo. Já jsem Jirukoma. Jsem náčelník této uprchlické vesnice. Slyšel jsem, že jste právě pomohl některým našim lidem a za to vám z celého srdce děkuji.“ Jirukoma hluboce sklonil hlavu.

„Jsem Souma Kazuya, ten, kdo jedná jako král této země,“ řekl jsem. „Ti, kdo jim pomáhali, byli dobrodruzi, které jsme sem vyslali. Jestli chceš někomu poděkovat, poděkuj jim.”

„Ne, dobrodruzi jsou tu kvůli vaší podpoře,“ řekl Jirukoma. „Za to vám děkujeme a za zásoby, které jste nám dal.”

„Přijmu vaše díky. Ale, víš, nepřišel jsem, abys mi poděkoval, že?”

Jirukomův výraz ztuhl. Musel vědět, proč jsem tady. Koneckonců už mnohokrát hovořil s vyslanci, které jsem poslal, aby o této záležitosti diskutovali.

„Přišel jsem, abych vás dotlačil k rozhodnutí,“ řekl jsem. „Vyslechli jste rady mých vyslanců, že? Teď, když jsem přišel osobně, je dnešek dnem, kdy se konečně musíte rozhodnout. Kterou si vyberete?”

„To je...!”

„Přestaň, Komain,” řekl muž.

„Ale, bratře!”

Dívka se pokusila vstát, ale Jirukoma jí pokynul, aby přestala.

Ta dívka se jmenovala Komain, co? Zřejmě to byli sourozenci, přesně jak jsem si myslel.

Jirukoma jí řekl, „Naše slova rozhodnou o osudu všech v této vesnici. Nemůžeme se rychle rozzlobit.”

„...Rozumím.“ Komain se zase posadila.

Na chvíli se Owen a Carla za mnou napjali k boji, ale Komain takříkajíc složila zbraně, a tak se také uklidnili.

Těžký vzduch nás všechny zaplavil.

Možná z obavy o to, promluvila Liscia. „Soumo, ráda bych, abys mi vysvětlil situaci...”

„Správně... Chci, aby se celý problém s uprchlíky už vyřešil,“ řekl jsem. „Protože z toho, že necháme věci tak, jak jsou, nevzejde nic dobrého ani pro naši zemi, ani pro lidi, kteří tu žijí. Proto jsem donutil uprchlíky, aby se rozhodli.”

„Rozhodli?“ zeptala se.

Silně jsem přikývl a pak to řekl jasně. „Mohou opustit svou touhu po domově a stát se lidmi této země, nebo mohou odejít.”

Pro uprchlíky, kteří přišli o domovy, když se objevilo panství Pána démonů, bylo jejich skutečným přáním vrátit se do svých domovin a vzít si zpět životy, které kdysi měli.

V současné situaci však nebylo uvedeno, kdy a zda to bude možné.

Velký vpád, který byl zahájen do panství Pána démonů, skončil nezdarem a vštípil lidstvu strach z panství Pána démonů.

Dokonce i největší národ na straně lidstva, Říše Gran Chaosu, nebyl nadšen myšlenkou další invaze. Národy se soustředily výhradně na to, aby se panství Pána démonů dále nerozšiřovalo.

I kdyby se někdy v budoucnu mělo něco změnit k lepšímu, v nejbližších dnech to nebude. A nebude to ani v příštích měsících. I s léty to může být těžké.

Co by v takovém případě měli uprchlíci udělat? Pokračovat v modlitbách za jejich návrat, nepřísahat věrnost žádné zemi, zatímco oni zůstávají v cizí zemi?

...To nebylo dobré. Takové pokřivené uspořádání určitě později způsobí potíže.

„Bývalý král zavíral oči před jejich přítomností,“ řekl jsem. „Měl jsem spoustu jiných problémů, se kterými jsem se musel vypořádat, takže jsem v tom pokračoval až do dneška. Poskytl jsem dokonce i nějakou podporu, i když jen trochu.”

Jirukoma mlčel.

„Ale teď, když jsme vyřešili všechny ostatní problémy, musím se s tím vypořádat. Nemůžeme prostě poskytovat podporu navždy a to, že tu zůstáváte nelegálně, je problém. Doteď jsme přivírali oči, ale lov a shánění potravy bez licence je protizákonné. Pokud budeme tolerovat tyto nezákonné činy, zaručeně to rozdmýchá odpor obyvatel této země.”

Protože nepatřili k této zemi.

Prozatím pro ně stále existovala atmosféra soucitu, protože ztratili své země, když se objevilo panství Pána démonů. Nicméně vzduch byl vzduch. Nikdy se nedalo říct, kdy se vítr může změnit.

Neměli žádnou vyhlídku na návrat domů. Kdybychom ne-občany podporovali donekonečna a nadále přehlíželi jejich nezákonné chování, netrvalo by dlouho a odpor lidí by se rozhořel. V nejhorším případě by mohlo dojít ke střetům mezi obyvateli a uprchlíky.

„Proto jsem tlačil na zdejší lidi, aby se rozhodli,“ řekl jsem. „Mohou se vzdát návratu do svých domovin a stát se lidmi této země, nebo se mohou rozhodnout, že návrat nevzdají a opustí tuto zemi jako lidé cizí země. Jsem tu dnes, aby se tak rozhodli.”

„Ale, Soumo, to je...”

Liscia měla ve tváři bolestný výraz, ale já tiše zavrtěl hlavou.

„Můžeš si myslet, že je to kruté, ale je to nutné.”

Ve světě, ze kterého jsem pocházel, byla kniha, která přirovnávala společné jmění k monstru a jeho lidem k nesčetným stupnicím, které ho pokrývaly. Na obálce té knihy bylo monstrum zobrazeno jako osoba větší než hora.

„Země je... nakonec něco jako obří člověk,“ řekl jsem. „A lidé jsou zrcadla, která odrážejí jeden druhého. Když tě někdo miluje, můžeš mu lásku oplatit a budeš ho chtít chránit, ať se děje cokoliv. Pokud jsou lhostejní, budete k nim lhostejní. A pokud nejsi svatý, nemůžeš milovat někoho, kdo tě nenávidí.”

„Země jsou stejné... to je to, co chcete říct,” řekl Jirukoma vážně

Přikývl jsem.

Jasně jsem viděl, že kdyby věci pokračovaly tak, jak jsou, lidé by byli nespokojeni. Proto jsem je potřeboval přestěhovat, abych je asimiloval, dokud jsou lidé ještě sympatičtí. Tohle byl multirasový stát. Ve srovnání se stavem ovládaným jednou rasou byla půda pro jejich přijetí poměrně úrodná. To však záviselo na tom, zda uprchlíci budou moci přijmout členy multirasového státu.

Hovořil jsem o tom, když jsem poukazoval na chybu v Deklaraci lidstva, ale když etnický nacionalismus příliš sílí, může to být příčinou občanské války.

„Jestli, sir Jirukomo, a jeho lidé tvrdošíjně lpí na myšlence návratu do svých domovů a říkají, že se nemůžou ztotožnit s touto zemí, pak... budu nucen je vyhostit.”

Jirukoma zaskřípal zadními zuby. „Jediné, co chceme, je vrátit se do naší vlasti.”

„Chápu ten pocit,“ řekl jsem. „Je mi jedno, jestli si ten pocit uchováte ve svém srdci. Pokud se situace změní k lepšímu, což vám umožní se vrátit, nebude mi vadit, když to uděláte. Nicméně, alespoň dokud jste v této zemi, potřebuji, abyste měli pocit, že jste členy této země. Jestli to nedokážete, tak vás tady nemůžu nechat.”

Jirukomovi nenacházel slova.

Komain, která až dosud mlčela, vstala. „Co... co ty o tom víš?”

„Přestaň, Komain!“ nařídil Jirukoma.

„Ne, bratře, řeknu, co si myslím! Ty jsi král této země, že?! Máš svou vlastní zemi! Bolest ze ztráty své země je něco, co bys nikdy nemohl-“

„Já to chápu!” skočil jsem ji do řeči.

Komain křičela vzteky, ale já se jí podíval zpříma do očí a klidně jsem promluvil.

„Musela jsi přece slyšet, že jsem sem byl povolán z jiného světa. Byla to jednosměrná jízdenka. Na rozdíl od vás, kteří máte alespoň nějakou naději, nemám šanci se vrátit. Proto chápu bolest ze ztráty vaší vlasti.”

„Urgh...“ Komain nemohla najít slova, která by řekla.

Liscia sklonila tvář. Vzhledem k tomu, že byla tak vážná, Liscia se nejspíš cítila provinile, že to byl její otec, i když to udělal na žádost Říše, který mě odtrhl od mé vlasti.

„Ta touha po domově.... Je těžké to setřít, já vím,“ řekl jsem. „Země našeho zrození je zvláštní pro každého člověka. Když ztratíme něco, co jsme považovali za samozřejmé, jsme nejprve nuceni zjistit, jak vzácné to bylo. Je snadné říct, že se jedná o příběh, který se odehrává znovu a znovu, ale není tak snadné ho logicky přijmout.”

„Soumo...“ řekla Liscia, srdce ji očividně bolelo.

Položil jsem svou ruku na její. Lisciiny oči se otevřely překvapením. Věnovala jsem Liscii lehký úsměv, abych ji uklidnil.

„Ale... v mém případě jsem měl Liscii a ostatní. Měl jsem lidi, kteří byli po mém boku a podporovali mě. Měl jsem lidi, kteří na mě mysleli. Zoufale jsem pracoval ve prospěch této země, abych reagoval na jejich pocity. Zatímco jsem to dělal, v určitém okamžiku jsem začal o této zemi přemýšlet jako o své vlastní. Do té míry, že jsem si mohl myslet, že kdybych ztratil tuto zemi, asi bych byl stejně smutný, jako když jsem ztratil svou vlast.”

Nakonec byla domovina spojením. Bylo to spojení mezi zemí a lidmi, kteří tam žili. Pokud by něco mohlo zaplnit díru po ztrátě, muselo by to být jiné spojení.

Komain se posadila, síly ji opustily, a svěsila hlavu. Nebylo to něco, co by byla schopna okamžitě přijmout. Ale nemohli se pohnout kupředu, když zůstali v klidu.

„Proto pro vás chci udělat to, co Liscia a ostatní udělali pro mě,“ řekl jsem jemně. „Pokud jste ochotni milovat tuto zemi a stát se jejími členy, tato země vás přijme.”

„Abych byl konkrétní... jak nás přijme?“ Jirukomovy oči se zpřísnily, zkoumajíc mě, aby našel můj pravý záměr. „Vím, že je neuvěřitelně neslušné se vás na to ptát, když jste nám nabídl, že nás přijmete. Na cestě sem jsme však viděli a slyšeli mnoho krutých skutečností. Byly země, které prohlašovaly, že přijímají uprchlíky, a pak je daly na těžkou práci v dolech za malý plat. Byly země, které je poslaly bojovat jako vojáky na frontové linii v bitvě proti panství Pána démonů. Způsobů, jak s nimi zacházeli, bylo mnoho a byly různorodé.”

„To už jsem slyšel, jo...“ řekl jsem. „Ale vidím to jen jako hloupé plány.”

„Jsou to hloupé plány?” zeptal se Jirukoma.

„Jo. Zaprvé, poslat je do první linie je ten nejhloupější plán ze všech. Národní obrana je základem každého státu. Pokud to svěřují cizincům, nakonec je čeká vážná národní krize.”

V dějinách Země se toho našlo mnoho. Například Západořímská říše se během migračního období snažila využít germánské národy, které se v říši pokojně usadily, aby se vypořádaly s germánskými okupanty, a soustředily své síly kolem německých žoldnéřů. V důsledku toho se jejich vojska stala germánskými a zničil je germánský žoldnéřský velitel Odoacer.

Také v čínské dynastii Tchang vedlo předání moci An Lu-šanovi, který pocházel ze Sogdianu a Göktürku, ke vzpouře, která zkrátila život v zemi.

„Zacházet s nimi jako s otroky je stejně hloupý plán,“ řekl jsem. „To jen rozdmýchá nevraživost uprchlíků. Co udělají, pokud rozmrzelí uprchlíci zosnují vzpouru nebo teroristické útoky? Pěstují jen semena katastrofy uvnitř své země.”

„Tak... co politika, kterou přijala říše Gran Chaos?“ zeptal se mě Jirukoma a díval se mi zpříma do očí.

Poškrábal jsem se na hlavě. „To je madam Marii velmi podobné, že přijala takovou politiku.”

Říše také přijala značný počet uprchlíků. Říše jim poskytla neobdělávanou půdu uvnitř jejich země, v souladu s politikou uznávat uprchlíky za dočasné obyvatele, pokud pracovali na jejím obdělávání. Jinými slovy, vytvořili uprchlické vesnice, což jim umožnilo spravovat je. Kdyby se dokázali udržet, říšské pokladně by to nijak neublížilo, a kdyby se někdy později dokázali vrátit na sever, zanechali by za sebou veškerou obdělávanou půdu. Ať tak či onak, Říše nemohla prohrát.

No, tak to asi Maria prodala lidem kolem sebe. Byla to žena tak něžná, že ji nazývali svatou. Ve svém srdci to nejspíš udělala proto, že jí bylo těch uprchlíků líto. Tím, že je učinila soběstačnými, jim umožnila zůstat uvnitř Říše, aniž by se vzdali touhy vrátit se domů. I kdyby se nemohli vrátit domů, protože jejich území se nacházelo uvnitř Říše, nejspíš si myslela, že by se přirozeně asimilovali s lidmi Říše.

Byl to opačný přístup než to, co jsem dělal teď, nutit uprchlíky, aby se vzdali touhy vrátit se domů, a nutit je, aby se asimilovali.

Ale...

„Promiňte, ale... to je politika, kterou naše království nemůže přijmout.”

„Proč ne?” zeptal se Jirukoma

„Je to nebezpečné.”

Kdyby jim dali neobdělávanou půdu a nechali je ji rozvíjet, jistě, říšské pokladně by to neublížilo. Dokud nebude moc Říše slábnout, uprchlíci je budou poslouchat a pravděpodobně se budou cítit jim i zavázáni. Pokud by to trvalo sto let, dalo by se očekávat, že se postupně asimilují s místním obyvatelstvem.

Nedalo se však říci, kdy se časy změní.

Byla to podstata našeho světa, že moc, kterou jsme dnes drželi, mohla být zítra ztracena. Kdyby došlo k nejhoršímu a něco způsobilo oslabení autority Říše, co by uprchlíci v reakci udělali?

„Je to půda, kterou obdělávali potem vlastního obočí,“ řekl jsem. „Nemohli by mít pocit, že je to jejich vlastní? To není problém generace, která touží po návratu domů. Pravděpodobně by cítili silnější vztah ke své vlasti než k půdě, kterou obdělávali. Nicméně, co s příští generací? Generace, která se tam narodila a nikdy nepoznala svou vlast? Byli by schopni přijmout skutečnost, že půda, kterou jejich otcové propotili, aby se otevřela rozvoji, byla pro ně pouze zapůjčena Říší? Nepovažovali by to za svou vlastní půdu?”

V dějinách Země existoval případ Srbů. Když bylo Srbské království zničeno Osmanskou říší, mnoho Srbů uprchlo do Habsburské říše (Rakousko-uherské říše). Habsburské impérium aktivně vítalo Srby. Nechali je rozvíjet půdu v blízkosti frontových linií s Osmany a využívali je jako kolonistické vojáky k obraně těchto frontových linií. Srbové rozvinuli hranici během bojů proti Osmanům.

Toto drsné prostředí vyvolalo v Srbech silnou touhu po samosprávě a vytvořilo živnou půdu pro etnický nacionalismus.

Časem se objevil nacionalistický koncept Velkého Srbska, který způsobil incident v Sarajevu, jenž vyvolal první světovou válku a nakonec zničil Habsburskou říši.

Navíc, srbská politika soustředěná kolem srbského nacionalismu vyvolala vzestup nacionalismu v jiných etnických skupinách. Zejména jejich konflikt s chorvatským nacionalismem byl strašlivý masakr na obou stranách.

Uprchlíci byli multirasová skupina, ale pravděpodobně si vypěstují pocit společné identity prostřednictvím sdílené radosti a smutku. Tato společná identita by mohla získat nacionalistickou tvář, která by oddělovala uprchlíky od ostatních. Říše Gran Chaosu pohltila jiskry, které by mohly v budoucnu takovou hrůznou situaci odstartovat.

Jirukoma svraštil čelo. „Domníváte se, že politika Říše je mylná?”

„Ne... Tak daleko bych nezacházel,“ řekl jsem. „Je to rozdíl v našich způsobech myšlení. Madam Maria si vybrala svou politiku, protože věří, že je nejlepší. Nemůžu si ji vybrat, protože se bojím, že je nejhorší. Nic víc v tom není.”

Všiml jsem si toho u Deklarace lidstva, Říše měla tendenci volit politiky s vysokou návratností, i když v sobě nesla vysoké riziko. Naše království se přitom v politikách, které jsme zvolili, soustředilo méně na výnosy a více na řízení rizik.

Ani jeden z přístupů nebyl ve své podstatě lepší. Byla to otázka, která se více hodila do doby, ve které jsme žili, a to jsme se dozvěděli až po činu.

„Pak Vaše Veličenstvo, co s námi chcete udělat?“ zeptal se Jirukoma. „Chcete, abychom se vzdali návratu do svých domovů a stali se lidmi této země, a abychom se dostali ven, pokud to neuděláme. Nebudete nás nutit obdělávat půdu, nebudete nás odvádět nebo zotročovat... Co přesně s námi hodláte udělat?!”

Jirukoma poprvé zvýšil hlas. Dokonce i Komain, která na ten výbuch čekala, se otřásla.

Jirukoma nesl osudy všech uprchlíků na svých bedrech. Tato intenzita mu byla propůjčena vahou jeho břemene. Nicméně, taky jsem nesl těžké břemeno.


-----------------------------------------------------------------------------------------

Povšimněte si jak autor píše „Nedalo se však říci, kdy se časy změní.“ Takže je jasné že s tím ještě hodlá zamíchat 😑

4 komentáře: