HRH 4 - Kapitola 5: Vážení nostalgie proti budoucnosti 2/9

A tak jsme přišli do hradního města Parnam.

Liscia, Owen, Carla a já jsme se uprostřed dne procházeli po nákupní ulici. Protože jsme tu byli tajně, cestovali jsme pěšky a ne kočárem.

„Gahaha!“ zasmál se Owen. „Těší mě, že jste si mě vybral jako svého osobního strážce, Vaše –

„Psst! Owene... Kolikrát ti mám říkat, abys mi neříkal Vaše Veličenstvo uprostřed města?“ zasyčel jsem.

„Ach, omlouvám se.”

Z toho, jak se tomu Owen smál, aniž by vypadal aspoň trochu provinile, mě bolela hlava. Owen se zdál být v dobré náladě kvůli tomu, že byl vybrán jako můj bodyguard, takže byl ještě napjatější než obvykle.

„Tentokrát jsme tu tajně... takže, prosím, prosím tě,“ řekl jsem.

„Ale samozřejmě, jsem si toho vědom,“ zaduněl Owen.

Opravdu byl? Na skupinu, která se snažila být diskrétní, jsme vyčnívali zvláštním způsobem.

Byl jsem tam já, oblečený do cestovních šatů Kitakaze Kozou, které se v utajení staly mým oblečením, Liscia měla na sobě stejnou studentskou uniformu, jakou nosila, když jsme spolu poprvé vyrazili do hradního města, Carla dragonewt v uniformě služebné, a starý chlapák v lehkém brnění dobrodruhů. Všichni jsme šli spolu. Co bylo s tímto naprosto nesourodým souborem? Nemohl jsem se divit, že se kolemjdoucí otočili, aby se na nás podívali podruhé.

„I narychlo sestavená dobrodružná skupina by vypadala jako jednotná skupina víc než mi…” zamumlal jsem

„Kdybys měl na sobě studentskou uniformu jako posledně, nebylo by to fajn?“ zeptala se Liscia. „Ne že by se sir Owen nemohl vydávat za učitele ve svém oblečení.”

„Stejně tak, kdyby ses oblékla jako dobrodruh, mohli jsme vypadat jako dobrodružná parta,“ řekl jsem.

Zatímco jsme se hádali sem a tam, oba jsme se ohlédli na dračí služebnou za námi.

„C-cože?! Proč se na mě oba díváte?“ vykřikla Carla.

„Tak či onak, Carla měla vyniknout, co?“ přikývla Liscia.

„Chci říct, jo, má na sobě ty vysoce odhalující šaty pro služku, po tom všem,“ řekl jsem. „Nebyli bychom na svém místě, ať bychom se oblékli jakkoliv.”

„Nejsi strašně zlá, když si tohle ani nevezmu dobrovolně?!“ Carla hlasitě protestovala, ale... Chci říct, byly to šaty pro služku.

Samozřejmě jsme jí navrhli, aby se převlékla do něceho jiného, ale Serina o tom nechtěla ani slyšet. Carlina uniforma pro služku nebyla klasický typ s dlouhou sukní, byl to nabíraný typ šatů (nebo, abych to vzal trochu dál, kavárenský typ pro služku). Serina byla totální sadistka, když ji v něm nutila chodit po městě. Carla byla už nějakou dobu rudá studem…

„Mimochodem, Vaše... Sire Kazuyo, je tohle opravdu cesta, kterou se chcete vydat?“ zeptal se Owen poněkud zmateně.

„Hm? Jo, to je... proč?“ zeptal jsem se.

„Ne, jde jen o to, že pokud si vzpomínám, vede tato cesta k....”

„Aha! ...Přesně tak.“ Zdálo se, že Liscia si také něco uvědomila, ale nezdálo se, že by to chtěla říct. „Jestli budeme pokračovat po téhle cestě...”

...Aha, tak takhle to je, uvědomil jsem si. „Když budeme pokračovat, narazíme na staré slumy, co?”

„Vskutku,“ řekl Owen. „Není to místo, kam bych vás dva chtěl vzít.”

Dokonce i v královském hlavním městě Parnam existovala temná stránka. Kvůli velkému počtu obyvatel byli tací, kteří uspěli v podnikání, ti, kteří vydělávali střední zisk, a ti, kteří přímo neuspěli. Slumy byly místem, kam ti, kteří neuspěli, ale nespadli tak hluboko, aby se stali otroky, se stahovali a pracovali za svou denní mzdu.

Mnoho domů byly chatrče. Byly nehygienické a náchylné k propuknutí chorob. Lidé, kteří se zde shromáždili, byli pochybného původu a kriminalita byla vysoká.

Takové místo to vlastně bylo.

„To je teď všechno v minulosti,“ řekl jsem.

„Změnilo se to?“ zeptala se Liscia.

„Bylo by rychlejší vám to prostě ukázat. Myslím, když jsem přemýšlel, co dělat s budoucností slumového města...“ Udělal jsem gesto, jako bych měl v rukou něco jako hadici. „...potkal jsem někoho, kdo byl podivně nadšený, chodil sem a tam a říkal, „Špína bude sterilizována!““

 

Když jsme dorazili do bývalého slumového města...

„Cože?“ Liscia zmateně naklonila hlavu na stranu.

„Hm?“ Owen udělal totéž.

Když viděla jejich reakci, Carla taky. „Je tady něco divného, Liscio?”

I poté, co padla a stala se otrokyní, Liscia donutila Carlu, aby s ní mluvila stejně jako předtím. Pořád to byly dobré přítelkyně. Byl by to problém, kdyby se to stalo na veřejnosti, ale nehodlal jsem Liscii říkat, jak se má chovat v soukromí.

Stále s prázdným výrazem ve tváři, Liscia odpověděla Carle, „Cože? ...No jo. Nikdy předtím jsem ve slumech nebyla, ale překvapuje mě, jak se liší od všeho, co jsem slyšela.”

„Co jsi slyšela?“ zeptala se Carla.

„Že je to temné, zatuchlé, plesnivé místo se špatným veřejným pořádkem. Slyšel jsem to samé,“ vysvětlil ji Owen.

Měl pravdu. Slumy už takové byly.

„Je pravda, že vypadají skromně, ale mně to tu připadá docela čisté, víte?“ řekla Carla.

To, co jsme teď viděli před sebou, byla scéna domů, které vypadaly jako bílé bloky tofu. Řečeno slovy, které moderní publikum pochopí, představte si takové dočasné domy, které jsou v postižené oblasti postaveny po zemětřesení. Zatímco byly sparťanské, měly hodně slunce a byly jasné. Byly také dobře větrané, takže nebyly vlhké. Připouštím, že v zimě mohou být trochu moc suché. I tak, když jsme viděli děti kreslit na zem a hrát si, bylo těžké si představit, že veřejný pořádek je tady špatný.

„Je tohle opravdu slum?“ zeptala se Liscia.

„Jo. Zlepšilo se to, že?“ odpověděl jsem a hrdě nafoukl hruď. „Když jsem řešil problém s hygienou ve městě, tvrdě jsem pracoval, abych to tu dal do pořádku.”

„Problém s hygienou?“ zeptala se Liscia. „Pokud si dobře vzpomínám, zmínil jsi se o tom, když jsi zakazoval vozům jezdit po všech silnicích kromě těch největších a když jsi zaváděl vodovodní a kanalizační systém, že? Bylo přepracování těchto slumů také součástí toho?”

„Jsem rád, že si vzpomínáš,“ řekl jsem. „Jo. Pro patogenní bakterie je snadné růst v tmavých, vlhkých místech, kde se špatně větrá. Navíc, jelikož se jedná o chudinskou čtvrt, obyvatelé nedostávají správnou výživu, takže je pro ně snazší onemocnět. Kdyby začala epidemie, byla by to živná půda pro její rychlé šíření.”

„Patogenní bakterie... Mám pocit, že jsem to slovo už někdy slyšela.“ řekla Lisa.

Ona a ostatní se na mě dívali s tvářemi, které jako by říkaly „Co to je? Jsou chutné?”

„Cože? Nevysvětlil jsem ti to minule?“ zeptal jsem se.

Když o tom tak přemýšlím, použil jsem to slovo, když jsem mluvil o sedimentačních rybnících, ale nevysvětlil jsem to podrobně, myslel jsem. V tom případě... Asi budu muset začít vysvětlením, jak lidé onemocní.

„No.... Na tomto světě jsou malí tvorečkové příliš malí, aby je oko vidělo, a existují v počtu příliš velkém, než aby se dali počítat, ve vzduchu, na zemi, v našich tělech, všude, kde si jen dokážete představit. Tato drobná stvoření způsobují hnilobu a nemoci. Na druhou stranu také způsobují kvašení potravin a některé z nich mají také pozitivní účinky.”

Pomocí svých skrovných znalostí vědy (vzpomeňte si, že jsem studoval humanitní vědy), jsem vysvětlil Liscii a ostatním o bakteriích a mikroorganismech. Nezdálo se mi, že by to chápali tak dobře, ale Liscia, která věděla, že moje znalosti mohou být v některých místech daleko před akademickou obcí této země, byla zřejmě spokojená, že „Pokud Souma říká, že existují, pak pravděpodobně existují.”

Studium medicíny a hygieny nebylo v tomto světě nijak zvlášť rozvinuté. Jedním z velkých faktorů byla pravděpodobně existence světelné magie. Světelná magie zvýšila schopnost těla léčit se, dokonce mu umožnila zotavit se z vážných ran. Při rychlém podání mohla dokonce znovu přišít oddělené končetiny.

Zdálo se, že kvůli tomu se studium medicíny a hygieny nerozvinulo. Proto bylo na tomto světě velmi málo těch, kteří věděli o existenci bakterií a mikroorganismů.

Světelná magie pouze aktivovala přirozenou schopnost těla léčit, takže měla ten nedostatek, že nemohla léčit infekční nemoci nebo rány starších lidí, jejichž přirozená schopnost léčit se snížila. Kvůli tomu ještě donedávna, když došlo na léčbu infekčních nemocí, bujelo užívání pochybných léků a pochybných lidových léků. Když jsem se zabýval otázkou hygieny, myslel jsem, že je třeba s touhle situací něco udělat.

Ale než jsem to mohl udělat, nejprve jsem potřeboval, aby si lidé uvědomili existenci bakterií a mikroorganismů, které nevidí.

„Ale jak si lidé mohou uvědomovat něco, co nevidí?“ zeptala se Liscia.

„Na tomto světě jsou lidé, kteří vědí o bakteriích a mikroorganismech... nebo spíš rase, která je zná,“ řekl jsem. „Když se ta rasa zaměří svým třetím okem, mohou vidět mikroorganismy, které byste za normálních okolností vidět nemohli. Požádal jsem je o pomoc.”

„Třetí oko... Myslíš tu tříokou rasu?“ zeptala se Liscia a já přikývl.

Tříoká rasa. Byla to rasa, která, jak byste očekávali od jejich jména, měla tři oči.

Žili v teplých zemích na severu království. Jejich charakteristickým rysem bylo, že kromě standardního levého a pravého oka měli také třetí oko v poněkud vyšší poloze uprostřed čela. Bylo by fajn představit si, že vypadají jako Tien Shin*** nebo Suke Sharaku, ale ve skutečnosti to takové oko nebylo. To oko bylo malé a červené. Na první pohled to vypadalo, jako by tam byl zapuštěný drahokam.

Liscia si povzdechla. „Divím se, že souhlasili s pomocí. Slyšela jsem, že jejich rasa nesnáší kontakt s cizinci.”

„Zdá se, že důvod jejich xenofobie ve skutečnosti pramení z toho třetího oka.”

Tříocí viděli věci, které jiné rasy vidět nemohly. Zdálo se, že to byl důvod, proč začali odmítat cizince. Tříocí poznali, jestli má někdo dobrou hygienu, nebo ne. To z nich dělalo přirozené úhledné zrůdy a začali se co nejvíce vyhýbat kontaktu s jinými rasami.

K tomu všemu se tříocí s tím třetím okem dozvěděli o existenci bakterií. Věděli, že jsou příčinou nemocí, které nelze léčit světelnou magií. Avšak bez ohledu na to, jak moc na tom tříocí trvali, ostatní rasy, které bakterie neviděly, jim nevěřily. Ve světě plném pověr, i kdyby mluvili pravdu, by se mohlo zdát, že se snaží uvrhnout svět do chaosu nějakou pochybnou novou teorií.

Kvůli tomu začali tříocí nenávidět kontakt s jinými rasami a vyvinuli si vlastní nezávislý systém lékařských znalostí a praxe pouze pro svou vlastní rasu. Když přišlo na studium zejména infekčních nemocí, jejich lékařská věda byla o staletí před tímto světem.

V tomto světě, kde se mělo za to, že lidé a bestie žili dlouhé životy, pokud se dostali na šedesát, se tříocí, kteří měli původně stejnou střední délku života, nyní dožívali v průměru osmdesáti let.

„Takhle jsem já, jako někdo, kdo věděl, že to, co říkají je pravda, dokázal domluvit rozhovory a požádat je o pomoc,“ řekl jsem. „S tím, aby prokázali své schopnosti, jsem vytvořil systém, který umožní jiným rasám vidět bakterie a mikroorganismy.”

Jinými slovy, optický mikroskop. Tento svět už měl čočky. (Koneckonců měli brýle.) Pro zbytek, jsem nakreslil schéma, jak jsem si matně pamatoval, že mikroskop funguje, a akademici a řemeslníci mi ho vytvořili. Optický mikroskop dokázal, že tříocí mluví pravdu.

„Ale člověče, ti tříocí jsou fakt neuvěřitelní,“ řekl jsem. „Nikdy by mě nenapadlo, že už vyvinuli antibiotika.”

„Anti-bio-ti-ka?”

„Látky, které zabraňují množení bakterií, jak jsem vám říkal.”

Známým příkladem by byl penicilin, asi jo. Dokonce i student humanitních věd jako já o tom slyšel. (I když to bylo poznání, které jsem pochytil od mangy.) Byl získán z modrozelené plísně, myslím?

V případě tříokých vytahovali ty svá ze zvláštního druhu slizkého stvoření, které mohlo žít v nehygienických podmínkách. Byl to poddruh gelinu a měl stejný tvar jako Liquid Metal *limes. Neměli žádné jméno, ale využil jsem této příležitosti a pokřtil je na „gelmedik“. Z toho, co jsem slyšel o jeho účincích, nebylo pochyb, že to bylo antibiotikum, ale i když to bylo podobné penicilinu, mohlo to být také velmi odlišné. Mimochodem, tříocí právě nazvali tento lék “droga.”

Připadalo mi, že to v budoucnu začne být matoucí, a tak jsem využil své královské autority a dal tomu jméno „tříočí“. Byl to lék tříoké rasy, takže jsem ho zkrátil na tříočí. Chci říct, bylo by fajn tomu říkat „droga,” nebo „pilulka”... ale, jako bývalý Japonec, jsem vždycky myslel na úplně jiné drogy.

„Tohle... tříočí, že?“ zeptala se Liscia. „Zabraňuje množení bakterií, ale k čemu je to dobré?”

„Je to lék na infekční nemoci,“ řekl jsem. „V podstatě to můžete brát jako zázračný lék, který léčí epidemie a zabrání hnisání ran, asi jo.”

„Léčit epidemie?! To může udělat?!”

Nemohl jsem Liscii vyčítat, že je překvapená. I když lékařská léčba v této zemi (zejména regenerativní léčba) mohla v některých omezených ohledech předstihovat moderní vědu, celkově byla na stejné úrovni jako Japonsko v období Edo. Když přišlo na infekční nemoci, pili léčivé čaje a snažili se zmírnit příznaky. Pomocí antibiotik však bylo možné do určité míry léčit základní příčinu onemocnění.

Liscia se zatvářila zaraženě. „To je hrozné.... Celou tu dobu jsme přehlíželi takovou neuvěřitelnou drogu...”

„No, ostatní rasy existenci bakterií a mikroorganismů nerozpoznaly, takže i kdyby ti tříocí řekli, že antibiotika s nimi mohou bojovat, nejspíš bys jim nevěřila. Když to otočíte, tříocí byli schopni najít tento způsob boje s bakteriemi jen proto, že je viděli.”

„Můžeme tedy masově vyrábět toto tříočí?!“ zeptala se Liscia a vypadala zoufale, že chce slyšet víc.

Jo, pochopil jsem, jak se cítí. Sám jsem měl podobnou odpověď při rozhovorech se tříokým stařešinou. Nicméně, Carla a Owen, kteří nás pozorovali, vytřeštili oči překvapením, jak se Liscia chová.

Kývl jsem na Liscii. „Ještě na to nemáme kapacitu, ale pomalu zvyšujeme výrobu. Ve skutečnosti jsem ho distribuoval armádě, když vypukla válka s Amidonií. Nevšimla sis?”

„Naštěstí, nikdy jsem nepotřebovala brát ... Ah! Teď, když jsi to zmínil, myslela jsem si, že počet obětí je nízký vzhledem k počtu zraněných v té bitvě. Bylo to díky tříočí?”

„Možná,“ řekl jsem. „Dostat se do rány a zhoršit ji, je koneckonců jedna z věcí, kterým může pomoci zabránit.”

„Neuvěřitelné...“ zašeptala.

„Každopádně ti tříocí plně spolupracují a země nemá v úmyslu být lakomá, pokud jde o lékařskou péči. Největším problémem bude počet gelmediků, ze kterých mohou extrahovat tříočí, ale díky Tomoe jsme tento problém snadno vyřešili.”

Slizká stvoření jako geliny byla ve skutečnosti klasifikována jako rostliny a ona s nimi nedokázala komunikovat tak dobře jako se zvířaty, ale podle jejich myšlenek se stále dokázala naučit, jaké prostředí preferují a jaké podmínky potřebují k množení. Teď jsme měli gelmediky, kteří se aktivně množili ve svých chovech.

„Naše sestřička je až příliš příhodná, že?“ dodal jsem.

„Určitě je,“ řekla Liscia.

Veřejnost začala Tomoe říkat Moudrá Vlčí Princezna. Vzhledem k nosorožcům, orangutaní armádě Van a teď gelmedikům... nebylo pochyb, že tomu jménu dostála.

„A když už jsme u toho, naše země se nachází uprostřed lékařské a hygienické revoluce a jednou z jejích částí bylo zařizování těchto slumů,“ řekl jsem. „Zbourali jsme staré domy, abychom zlepšili sluneční světlo a proudění vzduchu. Když už jsme u toho byli, vymýtili jsme zločince a nelegální drogy, což bylo vyčištění oblasti jiným způsobem. Nechali jsme všechny obyvatele přestěhovat do nových montovaných chat. Chatrče jsou malé a stísněné, ale jsou volné. Navíc tím, že je necháme pracovat na úklidu města, jsme schopni je finančně podpořit a zároveň řídit hygienu města.”

„Děláš všechno možné, co? ...Netlačíš se moc na pilu, že ne?“ zeptala se Liscia a zatvářila se ustaraně.

Položil jsem jí ruku na hlavu. „Je to boj, ano... ale je to prospěšné. Uvidím město a zemi, přestavěnou tak, jak chci. Pokud výsledkem bude více lidí, kteří se nakonec usmějí, tím lépe.”

„No.... Dobře tedy,“ řekla. „Ale jestli pro tebe můžu něco udělat, stačí říct.”

„Samozřejmě. Budu na tebe spoléhat.”

Liscia a já jsme se na sebe široce usmáli.

Ale stejně jako jsme měli dobrou náladu...

 

Pshhhh.

 

...najednou jsme uslyšeli zvuk, jako když z něčeho uniká vzduch.


--------------------------------------------------------------------------------------------------

„Špína bude sterilizována!“ – Hygienický maniak se blíží na scénu.😂

Ze středověkých léčivých čajů rovnou skok na antibiotika…. Co bude dál? 😁

Tien Shin*** nebo Suke Sharaku – nevim na koho odkazuje ale pro přirovnání nevypadají jako Kaguya z Naruta nebo Hakurou z Tensei shitara slime datta ken ale spíše jako Superd z Mushoku Tensei




3 komentáře: