HRH 4 - Kapitola 5: Vážení nostalgie proti budoucnosti 7/9

 „...Owene.”

„Ano, pane.”

„Přines mi tu věc, o které jsme mluvili.”

„Rozumím.”

Nechala jsem Owena, aby mi sehnal dlouhou trubku. Byla asi dvakrát tak tlustá jako trubička, do které by člověk dal diplom, a víc než pětkrát delší. Uvnitř byl velký kus papíru srolovaný do válce. Rozvinul jsem ten papír přede všemi. Když viděli, co bylo na tom papíře nakreslené, Jirukomovi a Komain se rozšířily oči.

„To je... město?“ zeptal se Jirukoma.

„Jo,“ řekl jsem. „Nové město, které se staví na pobřeží. Jmenuje se Venetinova.”

Ukázal jsem jim mapu nového města, Venetinova, které jsem postavil jako strategický bod pro dopravu a obchod, abych urychlil distribuci.

„Je to město, které jsem vybudoval ve stejnou dobu, kdy jsem rozvíjel dopravní síť, když jsem poprvé přišel do tohoto království, ale teprve nedávno se stalo připraveným pro lidi k životu,“ řekl jsem. „Zatím jsme vytvořili jen obytnou čtvrť, obchodní čtvrť a obchodní přístav. Od této chvíle přibudou další instituce a já mám v plánu ho rozvíjet jako město na předním okraji kultury. Také budeme brzy vyhlašovat výzvu pro rezidenty.”

Podíval jsem se na Jirukomu a Komain a řekl, „Uvažuji o začlenění uprchlíků do této skupiny obyvatel.”

Z mých slov Jirukoma a Komain polkli.

„Pokud se vzdáte návratu do své vlasti a stanete se lidmi této země, připravím pro vás rezidence,“ řekl jsem. „Vzhledem k tomu, že se jedná o nové město, bude tu spousta práce. Všechno od fyzické práce, jako je dopravní průmysl, až po zaměstnance v obchodech. Na chvíli, i nadále budu poskytovat finanční podporu. Pokud se stanete členy této země a budete poctivě pracovat jako mystičtí vlci, jsem připraven vám dát místo, kde nebudete hladovět a nezmrznete.”

„To je....”

Jirukomovi a Komain se zachvěl výraz.

Je divné, že to říkám sám, ale zajímalo by mě, jak se teď vypadám očima Jirukomy a Komaina. Jsem spasitel, který je oslovuje v jejich nouzi... nebo ďábel, který je oblbuje sladkými slovy?

Jirukoma a Komain otevřeli ústa prakticky ve stejnou dobu

„Opravdu nám můžete nabídnout něco tak úžasného?!“ vybuchl Jirukoma.

„To, co nám nabízíte, je strašné!“ zaječela Komain.

Jirukoma a Komain se na sebe podívali. Oba se zdáli být překvapenější než kdokoli jiný, že ačkoliv spolu mluvili ve stejnou dobu, jejich názory byly naprosté protiklady.

„C-co to říkáš, bratře? Je to stejné, jako kdyby říkal, „Tady máš nějakou chutnou návnadu, teď za mě zavrť ocasem!“

„Komain,“ řekl Jirukoma. „Jeho Veličenstvo nám nabízí pomoc na podporu našeho životního stylu. Bez nutnosti obdělávat půdu sami jako v říši Gran Chaos.”

„Ale i tak, jak může požadovat, abychom se vzdali návratu domů?! Není to frustrující?!”

„Jestli dokážeme odložit tu frustraci, říká, že nás uchrání před hladem nebo zmrznutím. Nechápeš, jak je to pro uprchlíky důležité?”

Sourozenci měli dva naprosto opačné názory na mou nabídku. ...Pravděpodobně to tak prostě bylo.

„Je to malé překvapení, že se vy dva neshodnete,“ řekl jsem. „Sám si myslím, že tento návrh by se dal považovat za velmi sladký nebo velmi krutý. Neexistuje žádná záruka, že dva lidé, kteří se dívají na stejnou věc, nutně dospějí ke stejnému názoru. Jestli si někdo bude myslet, že je laskavý nebo nelaskavý, bude záviset na tom, jak se ten člověk na věci dívá a co k nim cítí.”

Oba mlčeli.

Zhluboka jsem se nadechl a položila ruku na mapu. „Tohle je to nejlepší, co pro vás teď můžu udělat. Můžu jen doufat, že mě vezmete za ruku, kterou jsem vám podal. Odsud je to na vás, jak se rozhodnete.”

Když jsem to řekl, Jirukoma zoufale zasténal. „V téhle vesnici jsou tací, kteří se budou chtít vrátit domů.”

„Myslíš... jako tvoje sestřička?“ zeptal jsem se.

„Ne! Komain je flexibilní! Namítala pouze dříve, že zastupuje lidi žijící v této vesnici, kteří se nemohou vzdát svého citu pro svou vlast!”

„B-Bratře...”

„Jsem si jistý, že je to pravda,“ řekl Jirukoma. „Důvod, proč jsi řekla, že je to hrozné, byl z ohleduplnosti k těm, které znáš, že to tak cítí. Protože ty... jsi dívka, která chápe bolest druhých.”

„Urgh...“ Komain zmlkla. Trefil snad hřebík na hlavičku?

Jirukoma se narovnal a sklonil hlavu. „Jsme hluboce vděční za vaši laskavost, pane. To není něco, o čem bych se mohl rozhodnout sám, takže bych rád shromáždil ostatní z vesnice, abychom to probrali.”

„Myslím, že jsem vám řekl, že jsem sem přišel, abych vás dotlačil k rozhodnutí, nebo ne?“ zeptal jsem se.

„Já vím. Nicméně, chci přesvědčit co nejvíce lidí, aby se chopili ruky, kterou jste laskavě podal, pane. I kdyby to mělo znamenat rozdělení uprchlíků.”

Mlčel jsem.

Rozděluji uprchlíky. Jinými slovy, každý z těch, kdo by se s tím nedokázali smířit, by musel být vyhnán.

Bylo tohle to nejlepší, co jsem pro vás mohl udělat? Kdybych na ně moc spěchal, nic dobrého by z toho nevzešlo.

„Ale nemáme moc času,“ řekl jsem. „I kdybych mohl odsunout pátrání po obyvatelích, nemůžu odsunout změnu sezóny, víš. Zima už začala.”

Období s nedostatkem přípravy by znamenalo umrznout. Děti a starší lidé, ti s nejmenší schopností vzdorovat, zemřou jako první. Je-li to možné, chtěl jsem, aby se rozhodli v okamžiku, kdy se tam budou moci nastěhovat dřív, než se to dostaneme příliš hluboko do zimy.

Jirukoma znovu hluboce sklonil hlavu. „Ano, pane! Jsem si toho dobře vědom.”

„Tak to je v pořádku.”

Zbytek byl na nich. Bez ohledu na jejich rozhodnutí, musel bych na to náležitě reagovat.

Je-li to možné, nechtěl jsem ukázat svou chladnou stránku...

 

Stalo se to právě, když jsem začínal mít pocit, že rozhovory pro dnešek skončily.

Tehdy do stanu hrubě vrazil muž v bílém plášti.

Byl to lidský muž s bystrýma očima, který vypadal, že mu je něco přes dvacet Charakteristické na něm byly jeho neupravené vlasy, které byly navzdory jeho zdánlivě mladému věku až ke kořeni úplně bílé.

„Slyšel jsem, že je tu Hilde,“ řekl muž ostře.

Carla a Owen ostražitě sáhli po jílcích mečů.

Ten muž jim nevěnoval pozornost. Když spatřil Hilde, rázně k ní přistoupil.

Hilda vstala a zadívala se muži přímo do tváře. „Brade! Jak se opovažuješ na mě tlačit učební přednášky!”

Tenhle bělovlasý muž se jmenoval Brad Joker. Společně s Hilde byl druhým lékařem, který podporoval lékařskou revoluci v této zemi.

Brad si stížností Hilde nevšímal a najednou ji popadl za ruku.

„Počkej, co to děláš?!“ vykřikla Hilde. „Takhle se se ženou nezachází správně.

„Jestli si chceš stěžovat, poslechnu si to později,“ vyštěkl. „Promiň.... Ale potřebuju, abys mi pomohla.”

Možná něco vycítila z upřímnosti v Bradových očích, protože Hilde teď měla ve tváři vážný výraz. „Stalo se něco?”

Brad uvolnil ruku, kterou držel, a tiše přikývl. „Jo. Máme naléhavý případ.”

 

Brad Joker byl “zrádný“ lékař.

Na kontinentu, kde téměř každý v lékařské profesi byl vyznavačem světelné magie (regenerační magie, která fungovala aktivací tělesných soustav), byl jediným chirurgem v této zemi. Pokusil se léčit vážné nemoci, aniž by spoléhal na magii, pouze pomocí lékařských vyšetření a chirurgických zákroků.

„I bez lpění na bozích se lidé mohou navzájem uzdravovat vlastní mocí“. To byl Bradův osobní názor.

Na tomto kontinentu měli lidé tendenci vidět světelnou magii jako požehnání bohů, zejména v lunárním pravoslaví, kde bylo považováno za posvátné. To z toho dělalo dost nebezpečný názor.

Brad se toulal po mnoha bojištích v mnoha různých zemích. Postaral se o ostatky neznámých vojáků, kteří padli v boji, a pitval jejich těla, aby mohl studovat struktury těl různých ras. Vyvinul svůj vlastní nezávislý obor chirurgické léčby, který používal anestezie a operace.

Bez předsudků se také přiblížil poznání tříoké rasy a vstřebal ho. Věděl hodně o existenci mikroorganismů a účincích antibiotik a aplikoval tyto techniky na svou práci.

Jeho schopnosti byly takové, že by bylo spravedlivé nazvat je zbožnými. (I když pro boha nenávidějícího Brada by to bylo sarkastické.) Největším faktorem v tom bylo, že byl schopen vyléčit zhoubné nádory, které byly neléčitelné pomocí světelné magie, odstraněním s chirurgickým zákrokem.

„Světlo není jediná věc, která může lidi vyléčit. Tma může také utěšit.”

Znělo to, jako by měl syndrom střední školy, když to takhle řekl, ale soucítil jsem s ním. Požádal jsem ho o pomoc, ale nebylo snadné ho přesvědčit.

Tím myslím ...

„Usiloval jsem o tuto moc (operaci), abych mohl zachránit chudé, kteří si nemohli dovolit léčbu, a lidi v odlehlých oblastech, kde nejsou světelní mágové. Nezajímají mě peníze, moc a podobně.”

...bylo to, co mi řekl.

Pokud jde o to, jak jsem ho přiměl spolupracovat, zahákl jsem... ehm, vyjednával s ním... nepoužívala jsem peníze, nebo moc, ale věci.

Abych byl přesný, aby všichni v království měli snadný přístup k lékařské péči, vytvořil jsem národní systém zdravotního pojištění, jako je ten v mém světě, a slíbil jsem, že mu nejlepší kováři v zemi vyrobí skalpely, zašívací jehly a kompletní sadu lékařského vybavení. Pak, když jsem zařídil systém, kde by byl spojencem, ne vazalem, nakonec souhlasil se spoluprací.

Až do teď jsem ho nechal pracovat s Hilde, aby vedl systém medicíny této země kupředu.

Jeho sbírání a pitvání mrtvol urazilo mnoho lidí, takže byl v lékařském světě považován za naprostého kacíře. Nejtěžší na jeho najmutí bylo zbavit se předsudků proti němu. Jak se choval, nakonec jsem se nemohl spolehnout, že se bude bránit.

Nemít jinou možnost, nechal jsem ho vyšetřit důležitého manažera, který měl v této zemi dobré vztahy a trpěl nemocí. Tím, že jsem ho nechal léčit nemoc, která byla považována za neléčitelnou, jsem donutil toho manažera uznat jeho schopnosti.

Jakmile lidé vědí, že je něco účinné, jejich názory se rychle mění. Počet lékařů, kteří se chtěli chirurgii naučit, se také začal zvyšovat. Vzhledem k tomu, že jsme do čela postavili důležitého výkonného pracovníka, kterému pomohl k úplnému zotavení, školili jsme nyní v této zemi nové chirurgy.

Pokud jde o mě, v současné době jsem spěchal přepracovat zákony a vydat chirurgické licence, aby se neobjevili falešní chirurgové, kteří nemají potřebné dovednosti. Nejdřív bych požadoval povolení jen na operaci. Nakonec jsem chtěl, aby léčba pomocí světelné magie a všeho, co souvisí s farmakologií, vyžadovala také licence.

No nic, vraťme se k příběhu.

2 komentáře: