HRH 4 - Kapitola 5: Vážení nostalgie proti budoucnosti 8/9

Když se dozvěděla o nouzovém případu, výraz Hilde zvážněl, jako by někdo stiskl vypínač. „Pověz mi něco o pacientovi.”

Teď už měla tvář doktora. To byl pro nás profesionál.

Brad vysvětlil situaci Hilde jasně. „Jde o těhotnou ženu z této vesnice. Už jí praskla voda. Dítě se může narodit každou chvíli, ale pozice plodu je špatná. Leží zády opřený o východ z matčina lůna.”

„Příčné ležení, hm ... to je neobvyklé a nebezpečné ..."

Nechápal jsem, co říkají, ale pochopil jsem, že to bude těžký porod.

„Porodní bába už to vzdala, zdá se,“ řekl Brad

„No, žádné překvapení,“ řekla Hilde. „Zachytí se do pánevní kosti. Normálně by matka nebo dítě... jeden z nich musel být obětován. Aby se zachránilo obojí...”

„Jo... Chirurgický řez je asi jediná možnost.”

Chirurgický řez... Oh, císařský řez! Ale Hilde se na něj pochybovačně dívala.

„Můžeš to udělat? Slyšela jsem, že míra přežití matek, které mají dělohu otevřenou, je méně než dvacet procent, víš?”

„Existuje jeden velmi jasný důvod, proč je míra přežití tak nízká.”

„Aha... A co by to mělo být?”

„Ani ty, ani já jsme ten postup neprovedli," řekl Brad, jako by to bylo zřejmé.

Když mluvil s takovou důvěrou, Hilde svraštila obočí. „Říkáš ty nejneuvěřitelnější věci, jako by to nic nebylo...”

„Jde o to,“ řekl. „Abych byl přesnější, je to proto, že jim chybí moje schopnosti a tříoká znalost infekčních nemocí. Jejich proces je pouze rozříznout břicho, vyjmout plod, zavřít ránu, a pak ho léčit světelnou magií. Nemají anestetikum, takže těhotná matka trpí. Jejich řezná a šicí technika je nedostatečně vyvinutá, takže i když použijí světelnou magii, rána se nezavře správně a pacient zemře na ztrátu krve. Nemají tříoká antibiotika, takže se u pacienta po zákroku snadno rozvine infekční onemocnění. Proto je míra přežití nízká.”

Brad podal Hilde ruku.

„Dokonce i sám, dokážu zvýšit úspěšnost na osmdesát procent. Nicméně, pokud jsi po mém boku a děláš hygienu, můžeme se neuvěřitelně přiblížit na sto procent.”

„Páni, to mi nedává moc na výběr, co?“ Hilde se poškrábala na zátylku, než vzala Brada za ruku. „Před lékařem jsou si všichni pacienti rovni. Proto si lékaři nemohou vybírat, s kým zacházejí.”

„Děkuji. Mít tě tam je stejně dobré jako mít stovku kohokoliv jiného.”

Hilda se otočila k nám ostatním. „Vaše Veličenstvo! Šéfe uprchlíků! Je to přesně tak, jak jste to slyšeli. Promiňte, ale na tohle si budeme chtít půjčit vaše podřízené.”

„Jistě, samozřejmě, že můžeš,“ řekl jsem.

„Samozřejmě,“ řekl Jirukoma. „Jsme rodina. Bránit rodinu je povinnost náčelníka.”

„Díky,“ řekla Hilde. „Dragonewtská holko!”

„J-Já?!“ Carla trochu poskočila, když ji zavolala.

„Zaleť co nejrychleji do lékařské laboratoře v hlavním městě. Přines pro nás vybavení a zdravotnický materiál. Když požádáš o můj černý pytel, výzkumníci tam budou vědět, co tím myslíš. Můžeš vzít celou tašku.”

„Já-já rozumím!“ Carla spěchala ze stanu.

Dále Hilde pohlédla na Jirukomu. „Uprchlický šéfe, chci si půjčit tenhle stan. Nejlepší je přesunout ji na to nejhygieničtější místo, které zvládneme.”

„Mně to nevadí,“ řekl Jirukoma. „Používej, co chceš.”

„Také budeme hledat někoho, kdo má stejnou krev jako matka, takže shromážděte uprchlíky kolem.”

„Rozumím.”

Naučil jsem se to později, ale tento svět měl také A, B a O (i když jejich schéma pojmenování bylo odlišné) krevní skupiny. Záhadně, dokonce i napříč rasami, pokud se krevní skupiny shodují, mohou být téměř vždy použity pro krevní transfuze. Řekl jsem „téměř vždy“, protože existovaly krevní skupiny, které nemohly přijmout transfuze bez ohledu na použitou krevní skupinu. Možná je to tím, že na tomhle světě jsou taky Rh pozitivní a negativní krevní skupiny.

„Dále, víte něco o hygieně, že, pane?“ zeptala se Hilde. „Vysvětli to tady šéfovi a jeho lidem. Chci, aby prostředí, ve kterém pracujeme, bylo co nejlepší. Taky pro nás uvař hodně vody. Budeme si chtít vydezinfikovat nástroje.”

„Mám to! Liscio, Owene, jdeme na to!”

„Dobře!“ řekla Liscia.

„Rozumím!“ souhlasil Owen.

„N-nech mě taky pomoct!“ přerušila ho Komain.

Komain nás sledovala, stavěla věci uvnitř stanu a pomáhala vařit hodně vody. Bez ohledu na naše postavení, každý z nás tvrdě pracoval, aby udělal, co mohl.

Ti, co něco dokázali, to dokázali.

Svým způsobem jsem měl pocit, že ztělesňujeme současný stav této země.

 

Jakmile byly přípravy hotové, už jsme neměli co dělat.

Uvnitř stanu, Brad a Hilde už museli ten zákrok provádět. Zevnitř jsem slyšel matčin přerývaný dech. Jediné, co jsme mohli dělat, bylo čekat před stanem, až skončí procedura.

Liscia, která pozorovala dveře, promluvila hlasem plným obav. „Slyšela jsem, že otevírají matčino břicho. Bude v pořádku?”

„Jestli jsi slyšela jen tohle, tak to zní jako nějaký bizarní zločin, ne?“ řekl jsem. „Není se čeho bát.”

Položil jsem Liscii ruku na hlavu.

„Císařský řez je metoda, která se běžně používá u těžkých porodů ve světě, odkud pocházím, a počet žen umírajících při porodu je dost nízký. Naprostá většina lidí tam ani nepomyslí na to, že by těhotná žena mohla při porodu zemřít. Předpokládají jen, že se dítě narodí v pořádku.”

„Svět, ze kterého pocházíš, je úžasný jako vždy, Soumo.”

„Jo, tak trochu,“ řekl jsem. „Taky... ti dva mohou udělat něco podobného medicíně mé země. No, mému světu chybí světelná magie, takže není snadné udělat přímé srovnání.“ Obrátil jsem se k Jirukomovi, který stál vedle mě. „A co matčin manžel?”

„Nevíme, jestli je mrtvý nebo živý,“ řekl. „Zdá se, že byli odděleni, když utíkali ze severu, víte. Přesto řekla, že je rozhodnuta porodit dítě ve svém lůně a že na otce počkají společně.”

„Aha...”

Matky jsou silné. Zdálo se, že to platí v každém světě.

„Pro lidi z této vesnice bylo dítě v ní nadějí,“ řekl Jirukoma. „Dalo nám to pocit, že nebudeme jen ztrácet věci. Proto jsme se všichni rozhodli, že celá vesnice bude dítě vychovávat společně, s láskou.”

„Chápu... hej, Jirukomo.“ Otočila jsem se k němu. „Vím, jak jsou Brad a Hilde schopní. Proto jsem přesvědčen, že matka i dítě přežijí. S tímto vědomím, chci něco říct.”

„...Co je to?”

„To dítě se rodí do této země. V této zemi bude vyrůstat. Nazve tuto zemi svou vlastí, protože nikdy nepoznalo zemi svých předků.”

Jirukoma zavřel oči a mlčel. Zdálo se, že rozumí tomu, co se snažím říct.

„Říkal jsi, že to dítě bude vychovávat celá vesnice, s láskou, je to tak? Není třeba nutit dítě, které nic neví, aby zdědilo váš smutek. Můžete se sami rozhodnout, zda v této zemi zůstanete, nebo odejdete. Nicméně, je to trochu moc nutit dítě, které má možnost vzít tuto zemi jako svou domovinu, žít jako jeden z obyvatel zničené země.”

„Už nemusíte nic říkat,“ řekl tiše.

„Bratře...”

Jirukoma položil uklidňující ruku na rameno ustarané Komain. „Už jsem se rozhodl. Roli náčelníka svěřím Komain.”

„C-co to říkáš, bratře,“ zvolala.

„Co máš v plánu?“ zeptal jsem se.

Jirukoma si smutně povzdechl. „Abych byl upřímný, lidé z této vesnice jsou unavení z toulek. Pokud tito vyčerpaní lidé mohou nazývat tuto zemi svým domovem, myslím, že je to úžasná věc. Existuje však hrstka zastánců tvrdé linie, kteří se nemohou vzdát návratu do svých domovin a v současné době se snaží hnát lidi dál.“ Jirukoma se obrátil k severní obloze. „Myslím, že těch pár zastánců tvrdé linie vezmu a pokusím se vrátit na sever. Dobrovolně se přihlásíme do země hledající vojáky a počkáme na frontové linii, až přijde čas získat zpět naši vlast.”

„Bratře!“ Komain pevně popadla bratra za paži, jako by se ho snažila udržet na místě. „Tahle vesnice tě potřebuje, bratře! To já jsem řekla, že králova nabídka je krutá! Vezmu tu práci na sebe!”

„To nemůžeš,“ řekl. „Důvod, proč jsi považovala návrh Jeho Veličenstva za krutý, byl ten, že ti záleží na lidech z vesnice, že? S takovým srdcem budeš lepší komunitní organizátorka než já.”

„Ale neříkal jsi, že králova žádost byla úžasná?!” vykřikla.

„Já prostě umím lépe maskovat své skutečné pocity než ty.“ Jirukoma tiše setřel ruce Komain. „V mém srdci, nemůžu se vzdát návratu do naší vlasti. Nicméně, byl jsem pověřen, abych byl náčelníkem této vesnice. Proto jsem dal těm pocitům pokličku a zabalil je hluboko do své hrudi.”

„Bratře...”

„Nicméně to už není potřeba. Jeho Veličenstvo řeklo, že pokud lidé z vesnice budou milovat tuto zemi, tato země je připravena je přijmout. Lidé se dostali do země, kde mohou najít klid a bezpečí. To znamená, že moje práce je už hotová. Teď můžu ty pocity osvobodit.”

Komain plakala, ale Jirukoma se na ni usmál. Ten výraz už byl plný odhodlání.

Bože...

Řekl jsem, „Nenuť svou sestřičku plakat, ty zatracený blázne.”

„Na to nemám odpověď,“ řekl. „Prosím, postarejte se za mě o Komain a ostatní.”

„Jediné, na co se hodím, je vyřizování papírování,“ přiznal jsem. „Jestli je něco může skutečně ochránit, pak je to země sama.”

„Tak to prosím udělejte tak, aby tato země obstála ve zkoušce času. Aby ji nikdo nemohl zničit.”

„...Pokusím se.”

To bylo, když jsme slyšeli slabý výkřik zevnitř stanu.

Zatímco jsem přemýšlel, co to je, Liscia vykřikla, „Už se narodilo!”

„Ohh! Tak to byl dětský pláč, co?“ zeptal jsem se. „Vždycky jsem si myslel, že to bude hlasitější, pronikavější ...”

Dítě se narodilo v pořádku. Teď je to jen záležitost matky...

Podívali jsme se ke vchodu do stanu a modlili se za matčino blaho.

 

Žádné komentáře:

Okomentovat