HRH 1 - Kapitola 3: Pojďme vytvořit vysílací program 5/7

Uvnitř krabice, kterou Poncho otevřel, byl modrozelený želatinový předmět.

„To je ... gelin, že?" zeptal jsem se.

Bylo to jedno z měkkých slizkých stvoření, které se dalo najít všude na polích. Vypadali a chovali se stejně jako nepřítel z RPG. Jejich určující charakteristikou bylo, jak jsou slabí. Pokud je rozříznete, zemřou. Pokud jste je udeřili, také zemřou. Přisáli se k živým (nebo mrtvým) tvorům a vysávali z nich živiny. Nebyl tam žádný muž ani žena: množili se dělením. Pravděpodobně by to bylo to, co dostanete, pokud améba nebo jiný jednobuněčný organismus doroste do gigantické velikosti.

Huh? Budeme to jíst? Nebo spíš, můžeme to vůbec jíst?

Pak jsem si všiml, že Aisha zmateně naklání hlavu na stranu.

„Vydrž. Je ten gelin mrtvý?”

„Ano. Tenhle gelin už skončil,“ řekl Poncho.

„To nemůže být pravda. Nikdy předtím jsem neslyšela o mrtvole gelinu.“

„To je pravda. Teď, když to zmíníte, je to divné,“ souhlasila Liscia, jako by si něčeho všimla.

Já to naopak nechápal. „Liscio, mohla bys mi říct, co se děje?”

„Co je to za tón...? Geliny jsou slabé. Mají tenkou membránu, a když je jen trochu odřízneš, tryskem vytečou všechny jejich tělesné tekutiny. Je to stejné, když je mlátíš holí. Zbyde ti jen modrozelená louže.”

„Takhle to je?”

Aisha také přikývla. „Ano. Proto se tak úhledně zachovalá mrtvola zdá nemožná.”

Aha... Aisha jako válečnice a Liscia jako voják mají zkušenosti s bojem s geliny, takže si všimli, že je tu něco divného.

„Tak co jsi musel udělat, abys toho gelina dostal takhle?“ zeptal jsem se.

„No, víte, je v tom malý trik. Tuto techniku jsem se naučil od kmene, který žije daleko na západě, v Říši. Používají tenký objekt podobný tyči, aby zasáhli jádro, aniž by porušili membránu. Pokud to uděláte, gelin si po smrti udrží tvar. V té oblasti tomu říkali „ike-jime pro geliny“.“

Ike-jime? No tak, tohle není jako odsávání krve z ryb... Ale stejně to teď dává smysl. Vypadá to, že jsem se nemýlil, když jsem je považoval za jednobuněčné organismy.

„Tekutiny gelinu postupně ztrácejí tekutost a tvrdnou, jakmile je jádro zničeno,“ dodal Poncho.

„Stejně jako posmrtná ztuhlost, myslím,“ řekl jsem.

„Ano. Pokud ho necháte déle, tekutiny se vypaří a promění se v suchou slupku, ale asi dvě hodiny po smrti, zatímco trochu ztvrdl, ale dužina je stále pružná, je možné ho vařit. To je stav, ve kterém se tento nachází, ano.”

Hmm... Chápu, že se to dá uvařit, ale není to něco jiného než to, jestli se to dá jíst? Jak jsem si myslel, Poncho vytáhl nůž a začal provádět vertikální řez gelinu.

„Když je gelin v tomto stavu, můžete svisle vložit nůž a nakrájet ho na kousky, aniž by se tělo zhroutilo. Vlákna těla gelinu běží vertikálně, takže když to uděláte tímto způsobem, získá to nejlepší texturu, ano.”

Poncho zručně nakrájel gelin na dlouhé tenké proužky, jako když se dělá ika somen. Měnil ho v nudle s tloušťkou jako udon. Poncho je vzal a dal do hrnce s vařící vodou.

„Když je teď uvaříme v hrnci s vodou a trochou soli, dužina víc ztuhne.”

Teď se to vážně začínalo měnit v něco jako soba nebo udon. Jak se vařil, ta zářivá modrozelená barva potemněla a začala také vypadat jako zelený čaj soba. Pak Poncho přidal do hrnce s vařeným gelinem věci jako sušené houby a řasu.

Vaří ho, aby z něj dostal vývar?

Nakonec, když přidal více soli, aby upravil chuť, naservíroval ho každému z nás v misce polévky.

„Tady máte. Tohle je Gelin Udon.”

„Dokonce tomu říká udon!“ zvolal jsem.

„D-Děje se něco, pane?“ zeptal se Poncho.

„Ach, ne, nic."

Slyšel jsem jazyk této země jako japonštinu. „Udon“ bylo pravděpodobně nějaké jiné slovo, které se do toho dostalo. Jak matoucí. I když, když to necháme stranou, to, co bylo položeno před námi, vypadalo přesně jako zelený udon v Kansai stylu v čistém vývaru.

Červená liška a zelený Gelin, že? myslel jsem. Jo. Teď není čas unikat realitě vzpomínkou na staré komerční znělky pro instantní udon. Huh? Počkat, vážně to musím jíst?

Když jsem se rozhlédl, všichni se na mě dívali, jako by mi chtěli říct: „Jen do toho, jen do toho.”

Nezvedl jsem ruku a řekl: „Dobře, já to sním,“ víte!

... No, myslím, že jsem přiměl Liscii jíst věci, na které není zvyklá. Nebylo by fér, kdybych byl jediný, kdo by utekl! Je čas se do toho pustit!

Slurp...

„?!”

„No, jaké to je, Soumo?“ zeptala se Liscia s ustaraným pohledem.

„...Je to překvapivě dobré,“ odpověděl jsem.

To jo. Zajímalo by mě, co to je. Je to úplně jiné, než jsem si představoval.

Představoval jsem si něco jako ika somen, slizkou texturu a rybí příchuť, ale tohle bylo hladké a žvýkavé, vůbec žádná rybí příchuť. Spíše než udon, to bylo jako kuzu-kiri, které vaříte v hrnci, nebo Malony nudle. Nicméně, když jste se do toho zakousli, byla tam jedinečná pískavá textura. Možná to bylo vlákno?

Pokud bych to měl popsat jako celek, řekl bych: „Vypadá to jako udon, chutná jako kuzu-kiri, s texturou regionálního jídla z Kjúšú.“

Jo, není to špatné. Není to vůbec špatné.

„Máš pravdu... Je to překvapivě dobré,” řekla Liscia

„Je to lahodné tím, jak to vstřebalo chuť vývaru,“ souhlasila Juna.

„Je to opravdu gelin? Jsem v šoku, “ řekla Tomoe.

„SLURRRRRP.”

To byla Aisha.

Zdálo se, že každý, kdo jedl po mně, z toho měl také dobrý dojem. Samozřejmě, že ano, protože to bylo vynikající. Kdybyste se zeptali, co chutná lépe, tohle nebo normální udon, řekl bych, že ta otázka je nesmysl. Bylo by to jako ptát se, co je lahodnější, soba nebo udon? Je to jen otázka osobní preference.

„Mimochodem, co je to za živiny?“ zeptal jsem se.

„Živiny... Nevím, co to je, ale mám podezření, že se to podobá želatině, kterou můžete extrahovat z kostí,“ řekl Poncho.

„Collagen, co.”

Takže mají protein, který najdete ve zvířecích kostech s vlákninou, jakou byste našli v rostlinách, hm. Je opravdu těžké rozhodnout, zda jsou geliny rostlinami nebo zvířaty.

„Každopádně to zní, jako by to mělo být v pořádku z hlediska výživy," řekl jsem. „Geliny jsou všude. Pokud je lidé budou jíst, mělo by to trochu zmírnit potravinovou krizi, nemyslíte? “

„Ano, předpokládám. Chování gelinů je snadné. Pokud jim dáte jen syrový odpad jako jídlo, samy rostou a množí se,“ řekl Poncho.

„...Ehm, ne, nechci dávat divné věci něčemu, co budu jíst,“ řekl jsem. „Nechci jíst gelin, který vstřebává toxické chemikálie, a nechat si z něj způsobit otravu jídlem.”

„M-Myslím, že ne."

„Každopádně je zkusme chovat jako experiment. Lov ve volné přírodě je také v pořádku, ale nechtěl bych příliš snižovat jejich počet a mít dopad na místní ekosystém...”

„Myslím, že by to tak bylo nejlepší,“ souhlasil Poncho.

Kromě toho jsme si zbytek gelin udonu velmi užívali.

 

 

„Jsou opravdu jedlé?“ zeptal se někdo.

„No, král a ostatní vypadají, že si je užívají,“ odpověděla jiná osoba.

„Myslím, že požádám o výpravu v cechu dobrodruhů na odchyt gelinu.”

„Tak to já taky.”

Zdá se, že podobné rozhovory byly všude na fontánových náměstích.

„Typickým pokrmem Elfriedenu je gelin. Kdo mohl předvídat, že to lidé budou říkat v nepříliš vzdálené budoucnosti?

 

4 komentáře: