HRH 1 - Kapitola 4: Den volna v Parnamu 4/7

Po odchodu z parku jsme se ještě chvíli procházeli po hradním městě. Bylo poledne a my začínali mít hlad, tak jsme se všichni tři rozhodli zamířit do zpívající kavárny, kde pracovala Juna.

Když jsme kráčeli po dlážděné stezce, Liscia řekla: „Takže o tom, o čem jsme mluvili předtím...” a položil mi otázku. „Zmínil jsi i změnu zákonů. Co to mělo znamenat?“

„Aha. To, co jsem udělal, bylo, že jsem přeměnil menší silnice na ráje pro pěší a znárodnil nakládání s odpady.“

„...Omlouvám se. Nemám ponětí, co to znamená.”

No, ne, předpokládám, že by neměla. Oboje se ale znovu zapletlo do problému čistoty a hygieny.

„Nejdřív mi dovol vysvětlit tu věc s rájem pro chodce. Tohle je jednoduché. Zakázal jsem kočárům používat cokoliv, jen ne největší dopravní tepnu. Kočáry, které přepravují zboží, dostávají zvláštní výjimku, ale jen na několik hodin ráno. Celou tu dobu jsme se procházeli uprostřed ulice a nikdo nás ještě nepřejel, že?”

„Teď, když jsi se o tom zmínil....“ Liscia se rozhlédla kolem sebe, ale nezahlédla jediného koně.

„To zajišťuje snadné snížení počtu koňských úrazů, vytváří bezpečné prostředí pro lidi, kteří mohou nakupovat, což pomáhá stimulovat ekonomiku, ale... hlavním cílem bylo vyčistit všechen koňský trus.”

„Koňský trus?“ opakovala Liscia.

„Když je kůň v pohybu, většinou necháte jeho trus za sebou, že? No, ten trus vyschne, zvedne ho vítr a poškodí plíce těch, kteří ho vdechují. Čím nehygieničtější místo mělo být, tím pravděpodobnější je, že koňský trus bude ponechán na pokoji. Pokud omezíme koně na hlavní silnice, usnadníme sběr trusu. To by mělo značně snížit počet lidí, kteří onemocní zápalem plic.”

„Cože?! To je všechno?!“ zvolala Liscia.

„...Jo,“ řekl jsem. „To je všechno, stačilo by to k záchraně životů.”

„Urkh...”

Možná to byl drsný způsob, jak to říct, ale nemohl jsem ji nechat odepsat něco, co by znamenalo rozdíl mezi životem a smrtí pro lidi s tím, že „to je vše, co je třeba”.

„No, v jistém ohledu se ti nemůžu divit,“ řekl jsem. „Koncept hygieny v této zemi ještě neexistuje. Ve skutečnosti tomu rozuměli jen dva lékaři, s nimiž jsem se setkal.”

Myslím, že už jsem se zmínil, že protože tato země měla magii, její technologie byla tak nějak všude. To platilo i v oblasti medicíny.

Jak by se dalo očekávat od světa fantazie, tohle místo mělo to, čemu se říkalo zotavovací magie. Přeměnou magie na určité vlnové délky uvnitř těla se zvýšila přirozená hojivá schopnost těla. Bylo to účinné při léčbě vnějších poranění, jako jsou škrábance, řezné rány a modřiny. Opravdu působiví praktici dokázali dokonce znovu přišít ruku, která byla právě oddělena.

Kdyby to bylo všechno, co z toho někdo viděl, vypadalo by to jako zázrak.

Na druhou stranu, zotavovací magie nedokázala léčit viry a infekce, které přirozená schopnost těla zotavit nedokázala. Všichni lidé, kteří museli zmírnit příznaky byli medici, muži a ženy, kteří mohli vařit bylinné prostředky. Navíc u starších lidí, jejichž přirozená hojivá schopnost poklesla, nebyla účinná ani při léčbě vnějších poranění.

Jakmile víte, jak něco funguje, může být snadné přemýšlet, „To je jednoduché,” ale většina lidí v této zemi nevěděla ani o mikrobech, natož virech. Když se lidé snaží najít odpovědi na otázky, na které nemají potřebné znalosti, jsou náchylní k hledání odpovědí, které spadají do toho, co je pro ně zdravý rozum.

„Léčivé kouzlo nefunguje“ by se rovnalo „Ani zázraky ho nevyléčí,“ a pak se změní v „Je to ďáblovo prokletí“.

Lidé si v hlavě dávají dohromady takové vzorce a pak při pokusech o léčbu nemoci nakonec používají bizarní okultní zboží.

„Když si koupíte tenhle hrnec, nikdy neonemocníte“ ve skutečnosti to v tomto světě fungoval jako prodejní trhák, takže to nebylo nic k smíchu. Pokud si chcete něco takového koupit, můžete si místo toho omotat kolem krku pórek, než půjdete spát.

Nicméně, byla tam poupata naděje. Dva doktoři, o kterých jsem se právě zmínil. Kdybych mohl nechat ty dva vést reformu lékařské praxe v této zemi...

„Hej, Soumo, co si to mumláš?“ Lisciin hlas mě vrátil do reality.

„Promiň,“ řekl jsem. „Chvíli jsem přemýšlel.”

„Bože... Dobře, co jsi myslel tím, že jsi znárodnil nakládání s odpady?”

„Přesně tak, jak to zní,“ řekl jsem. „Liscio, víš, jak se v téhle zemi běžně likviduje odpad?”

„Odpadky se třídí na „spalitelné“ a „nespalitelné“, pak se spálí nebo by byly podle toho pohřbeny, že?”

„Páni, na to jsi dokázala odpovědět docela snadno,“ řekl jsem.

„Myslel sis, že nevím o životě národa jen proto, že jsem z královské rodiny? Neurážej mě. Bydlela jsem na kolejích, když jsem šla na vojenskou akademii, abys věděl,“ řekla rozhořčeně.

Chápu. Takže není tak neznalá světa, jak jsem si myslel...

„Ale pořád se mýlíš.”

„Cože?“ zeptala se.

„Řekl jsem, obecně, nebo ne? Tvoje odpověď stále reprezentuje pouze myšlení vyšší třídy. Je to svět vzdálený běžnému způsobu myšlení.”

„Nuže, jaký je tedy běžný způsob uvažování?“ zeptala se.

„Aisho, jak tví lidé nakládají s odpady v Bohem Chráněném Lese?“ zeptal jsem se.

„Hm? Odpady?“ Aishiny oči se trochu rozšířily, když jsem náhle obrátil hovor k ní, ale byla schopná hned přijít s odpovědí. „Nech mě přemýšlet... Spálíme to.”

„To je všechno?“ zeptal jsem se.

„To je všechno.”

„To nemůže být pravda! Co děláte s věcmi, které neshoří?!“ namítla Liscia, ale Aisha na ni jen nechápavě zírala.

„Vyhazovala bys vůbec věci, které se nedají spálit?“ zeptala se Aisha.

„Samozřejmě, že ano! Co jiného bys dělala s rozbitým nářadím?“ naléhala Liscia.

„Opravujeme ho a používáme dál.“

„...Huh?”

„Používáme kuchyňský odpad jako hnojivo. Keramiku, která je příliš rozbitá na opravu, rozbijeme na jemné kousky a rozházíme po zemi. Když se rozbijí kovové nástroje, opravíme je, aby mohly být znovu použity. Pokud je nelze opravit, prodáme je prodejci použitých kovů.” (Typ obchodníka, který sbírá kovový šrot.) Jediné věci, které vyhazujeme, jsou rozštípané dřevo a poškozené kožené brnění, ale... to spálíme u táborových ohňů.”

Tentokrát přišla na řadu Lisciia s překvapeně vytřeštěnýma očima. Nemohl jsem si pomoct a trochu jsem se jejich výměně zasmál.

„Ha ha! Aisha se tentokrát trefila.”

„Soumoooo...“ zasténala Liscia.

„Nenech se tím tak rozhodit,“ řekl jsem. „Pro vyšší třídy, které musí udržovat zdání, a pro armádu, jejíž vybavení může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí, je pro ně asi nejlepší, když jsou věci, které mají, prakticky úplně nové. U běžných domácností tomu tak však není. Teď Aishin příklad to dovádí do extrému, ale lidé v hlavním městě řeší věci podobným způsobem. Hlavní rozdíl by asi byl v tom, že oni také spalují kuchyňský odpad? Také u přerostlých odpadků, jako je dřevěný nábytek, se to obvykle shromažďuje jednou ročně na hlavním náměstí k pálení, že? Takže jsou stejní v tom, že mají jen spalitelné odpadky.”

V tomto světě neexistovalo nic jako plast nebo polystyren, který potřeboval speciální ošetření, než mohl být znovu použit. Většina nástrojů byla vyrobena ze železa, kamene, půdy (což zahrnuje sklo a keramiku) nebo dřeva. Mohli by znovu použít železo tak, že by ho roztavili, a kdyby nechali kámen jen tak ležet, splynul by s přírodní scenérií kolem. Jedinou výjimkou byly umělé látky, které byly vytvořeny mágy pomocí magie (magické látky), ale ty byly cenné samy o sobě, takže nebyly téměř nikdy vyhozeny.

Co se týče věcí vyrobených z kovu, mohly by také být drahé, takže prostý lid udělal vše, co bylo v jeho silách, aby je opravil. Tlouct železo zpátky do formy bylo nakonec snadné. Když už vlastně nemohli nic dělat a zdálo se jim levnější koupit si nový, prodali ho pro drobné obchodníkovi s použitým kovem. Prodejci použitých kovů tento kov sbírali, roztavili a přetavili na jiné kovové výrobky.

To však dělali jednotlivci, takže pro to neměli dobré zázemí nebo možnost věnovat velké množství času, takže mohli vyrábět jen nekvalitní kov. Všechno, co udělali, bylo, že ho roztavili a pak nechali ztvrdnout, takže se do toho přimíchaly nečistoty. Nekvalitní kov tak skončil v oběhu.

Tahle země byla chudá na zdroje. Pokud by byl nekvalitní kov to jediné, co by se dalo získat lokálně, byli by lidé nuceni dovážet vysoce kvalitní kov z jiných zemí. Chtěl jsem ty výdaje co nejvíce omezit. Kdybych se však pokusil říci obchodníkům s použitými kovy, kteří jednali jako jednotlivci, aby kov znovu použili ve vysoce kvalitním kovu bez nečistot, nestalo by se to.

„Tak proto jsem znárodnil likvidaci odpadů.... v podstatě jsem nechal zemi, aby se o to postarala. I když je to pro jednotlivce obtížné, když to dělá stát, můžeme si za to dovolit utrácet peníze, zařídit specializovaná zařízení, a můžeme si udělat čas, abychom to také udělali správně. Můžeme vytáhnout všechny hřebíky z dřevěných prken, které lidé vyhodí, a kov pak znovu použít.”

„To je úžasné a tak... ale co sběrači použitých kovů? Nekradeš jim práci?”

„To je v pořádku,“ řekl jsem. „Za tu práci, si ponechávám obchodníky s použitými kovy jako státní zaměstnance.”

Stejně to byli pracovníci s nízkými mzdami. Zaplatili malou částku za nákup kovového šrotu a pak ho celý roztavili, aby ho prodali velkoobchodu s obchodními cechy.

Protože však mohli vyrábět pouze nekvalitní kov, jejich ceny se snížily téměř na nulu a sami viděli velmi malý zisk. Ve skutečnosti byli obchodníci s použitými kovy na samém dně hierarchie tohoto světa. Protože obchodovali s odpadky, lidé se na ně dívali svrchu.

„Nicméně nyní, když je to podnik veřejného sektoru, budou náklady na nákup kovu hrazeny zemí,“ řekl jsem. „Předměty, které mají být roztaveny, mohou být přepracovány na vysoce kvalitní kov v dobrých zařízeních poskytovaných zemí a země bude jednat s obchodními cechy, takže není třeba se obávat, že jejich ceny budou smlouvány na nulu. Navíc jim bude vyplácen měsíční plat, který se rovná průměrnému měsíčnímu příjmu v této zemi. Když to porovnáš s tím, co dělali předtím, je to asi desetinásobné zvýšení, nemyslíš?”

„No.... Nedovedu si představit, že by si na to stěžovali,“ připustila Liscia.

Ve skutečnosti jsme neobdrželi ani jednu stížnost. Právě naopak: když se ministr státu, kterému bylo svěřeno portfolio nakládání s odpady, vydal obhlédnout zařízení na přepracování odpadu, všichni dělníci mu se slzami v očích děkovali.

„Ale když si nedáš pozor, nemůže to být dražší, než dovoz z jiné země?“ zeptala se Liscia.

V reakci na Lisciinu připomínku jsem přikývl a řekl: „Jo, tak trochu.”

Vypracoval jsem a dodal: V téhle fázi jsme na tom asi trochu hůř, když to děláme takhle. Peníze utracené uvnitř země však mají zcela jiný význam než peníze utracené mimo zemi. Pokud utrácíme peníze mimo zemi, je to odliv kapitálu, ale pokud je utrácíme uvnitř země, stimuluje to naši vlastní ekonomiku.”

„Zase ta ekonomika, co...“ Pro Liscii s jejím vojenským zázemím se zdálo, že není tak silná v tomto druhu tématu. Armáda měla vlastní byrokracii, takže důstojníci pravděpodobně museli myslet jen na udržování zásobovacích linek.

„Tak dobře, řeknu ti vojenský úhel pohledu,“ řekl jsem. „Promluvme si o diplomacii. Pokud dokážeme šetřit prostředky v naší zemi, nemohou jiné země použít zdroje, které z nich dovezeme, jako kartu ve své diplomacii. Co bychom například dělali, kdyby Amidonské knížectví, které horlivě sleduje naši zemi, zastavilo jejich vývoz železa k nám?”

„...Měli bychom potíže,“ řekla Liscia. „Nedá se říct, jaké požadavky by nám mohli předložit na znovuotevření obchodu.”

„To je správně. Udělal jsem to s ohledem na to, abych takové situaci zabránil.“

Nebudu jmenovat, ale v mém světě existovala země, která využívala vzácných zdrojů, které vyrobili, jako diplomatický nástroj k nátlaku na jiné národy. I když, jakmile jistá ostrovní země zvážněla, našla nové dovozní trasy z jiných zemí bohatých na zdroje a vyvinula alternativní technologie, což způsobilo propad hodnoty vzácných zdrojů druhé země.

„Pokud dokážeme hospodárně nakládat se svými zdroji, omezí to škody, pokud jiná země zastaví své vývozy k nám, a pokud přebytek, který máme, uložíme v době míru, můžeme na to být připraveni, pokud na to přijde,“ vysvětlil jsem.

„Chápu,“ řekla. Liscia „Takže i kdyby nás to dostalo do červených čísel, pořád má smysl to znárodnit.”

Liscia se rychle učila, pokud šlo o vojenské a diplomatické záležitosti. Byla pravděpodobně ten typ, jehož schopnost nebo neschopnost naučit se předmět je věrným odrazem jejích osobních preferencí.

Mimochodem, když jsme o tom mluvili, Aisha oznámila, „Na to zapomeňte, já chci jíst!”

Vypadala připravená k pláči, jako pes, který byl dlouho nucen čekat.

4 komentáře: