HRH 1 - Kapitola 4: Den volna v Parnamu 7/7

„Halberte Magno,“ řekl jsem formálně. „Narodil ses v domě Magny, ve správném šlechtickém rodě. Takže pokud se postavíš na stranu Tří vévodství, vzbouří se a já vyhraji, všichni vaši příbuzní do tří stupňů od příbuznosti budou popraveni. Tak to říká zákon, takže s tím nic nenadělám, že?”

Soudil by ho zákon, ne já. Nebylo by místo, abych použil vlastní diskrétnost.

„Teď zvažme, co se stane, když Tři vévodství zvítězí,“ pokračoval jsem.

„Hej! J-Jo, to je pravda! Dokud vyhráváme, je to v pohodě!”

„V případě, že se to stane, co se stane s ní?“ Položil jsem Kaede ruku na rameno.

Halbert byl očividně otřesen. „Ne, neodvážil by ses vzít Kaeda jako rukojmí!”

„Ah, něco takového bych neudělal. Nicméně je členkou Zakázané armády. Pokud se Tři vévodství vzbouří, pošlou ji na frontu na naší straně. Jinými slovy, byla by vaším nepřítelem.” Tady jsem se pozorně podíval na Kaede. „Mimochodem, jaký je tvůj vztah k Halbertovi?”

„J-jsme přátelé z dětství.”

„Přátelé z dětství... Chápu.”

Podle toho, jak spolu mluvili a jak se chovali jsem viděl známky jejich vzájemné náklonnosti, ale... No, nebyl důvod na to poukazovat.

„Pokud jste přátelé z dětství, musíte se o sebe starat víc, než byste se starali o kohokoli jiného,“ řekl jsem. „A, pokud se připojíš ke Třem vévodstvím, co s ní hodláš udělat?”

„Jak to myslíte, co budu dělat...? O čem?”

„Představujeme si, že Tři vévodství vyhrají. V tom případě, možná jsem byl sražen k zemi a možná jsi to byl ty, kdo mi vzal mou useknutou hlavu.”

„Pch! Tak to bych měl zaručené povýšení!”

„...Předpokládám, že ano,“ řekl jsem. „Tak co s Kaede? Roztomilá dívka jako ona, v poražené armádě. Až to zjistí, co udělají vojáci vítězné strany...? Jako voják sám, myslím, že si to umíš představit, že?”

Když jsem na to upozornil, Halbert viditelně zbledl. S největší pravděpodobností si představoval „takovou“ scénu. Po skončení války nebylo neobvyklé vidět poražené zpustošené vítězi. Rabování, žhářství, znásilňování, vraždění.... Šílenství války spočívalo v tom, že dovolovalo tyto barbarské činy.

I tak, Halbert zvýšil hlas, jako by se snažil setřást pochybnosti. „Síly vévody Carmina jsou dobře organizované! Nikdy by neudělali něco tak neslušného!”

„Nevím, jaká je situace v armádě, ale vévoda Carmine má ve svém vévodství víc než jen pravidelné jednotky,“ řekl jsem. „Jsou tu i ti, které jsem zbavil práv nebo vyšetřoval kvůli korupci. Ti šlechtici, kteří proti mně vztyčili vlajku vzpoury. Nemají co ztratit. Pokud prohrají, čeká je smrt jak pro ně, tak pro jejich rodinnou linii. Takže se zbaví svého osobního majetku a najmou si velké množství žoldnéřů ze Zemu.”

Žoldnéřský stát, Zem.

Západně od Amidonie a severně od Turgis to byla středně velká země, založená žoldáckým velitelem Zemem, který využil svého důvtipu, aby zničil zemi, která si ho najala, a pak místo ní vybudoval vlastní národ žoldnéřů. Prohlásili, že jsou „věčně neutrální,” ale jejich primární průmysl byl vysílání žoldnéřů do jiných zemí, takže to ve skutečnosti znamenalo, „Budeme-li požádáni, vyšleme žoldáky do kterékoli země“. Jejich žoldnéři byli směšně silní, takže si většina zemí uvědomovala, že je lepší mít je za spojence než za nepřítele, a tak s nimi uzavřeli žoldnéřské smlouvy.

„To je absurdní! Žoldnéři Zemu mají smlouvu i se Zakázanou armádou! Pokud pošlou žoldnéře i ke Třem vévodstvím, budou bojovat proti svým vlastním!”

„Ach, to se nestane,“ ujistil jsem ho. „Před časem jsem jim vypověděl pracovní smlouvu se Zakázanou armádou.”

 

Teď se mi zdá vhodná doba, takže mi dovolte mluvit o vojenském systému této země.

Toto království mělo celkovou vojenskou sílu kolem 100 000 vojáků. Byli rozděleni takto:

40 000 v armádě, vedené vévodou Georgem Carminem.

10 000 v námořnictvu pod vedením vévodkyně Excel Walter.

1 000 v letectvu, vedeném vévodou Castorem Vargasem.

(O jednom wyvernském rytíři se však říkalo, že odpovídá stovce vojáků z armády.)

Z nich pouze letectvo mělo rytířský titul udělovaný každému ze svých členů (skládalo se výhradně z jednotek wyvernských rytířů, tj. „1 wyvern, 1 nebo 2 rytíři,” tak to bylo zřejmé), ale více než polovinu armády a námořnictva tvořili vojáci z povolání. Ve Třech vévodstvích trénovali dnem i nocí a od Tří vévodství dostávali plat.

Dalo by se říci, že právo na samosprávu a osvobození zisků z jejich pozemků od daně, spolu s mnoha dalšími zvláštními právy udělenými Třem vévodstvím, byly na podporu těchto jednotek.

Zbývající jednotky, čítající něco málo přes 40 000, patřily k Zakázané armádě, ale byly dále rozděleny.

Byla tam královská garda, která se hlásila přímo králi, a vojáci z povolání, kteří byli připojeni k Zakázané armádě. Pak tu byly šlechtické statky (které měly menší práva než Tři vévodství) a jejich osobní síly. Také kvůli naší smlouvě se žoldnéřským státem, Zem, tam také byla jednotka žoldnéřů pod velením Zakázané armády, ale já už jejich zaměstnání ukončil.

Důvod, proč byla Zakázaná armáda menší než síly tří vévodství, souvisel s koncepcí této země.

Tato země se původně zrodila díky spolupráci mnoha ras. V důsledku toho se králem stal příslušník rasy s největším počtem obyvatel, člověk, ale aby byla chráněna práva ostatních ras, byli z ostatních ras vybráni velitelé armády, námořnictva a vzdušných sil.

Pokud tedy na trůn usedne tyran a začne ostatní rasy utlačovat, systém byl vytvořen tak, aby ho armády Tří vévodství, větší než Zakázaná armáda, mohly odstranit. Když to otočíme, pokud jeden ze Tří vévodů plánoval uzurpovat si trůn, systém byl nastaven tak, že pokud by se byť jen jedna armáda postavila na stranu krále, mohlo by být povstání potlačeno.

V mírumilovné éře by to mohla být dobrá věc. Nyní se však objevilo panství Pána démonů a nastaly neklidné časy, kdy každá země hledala příležitosti, kterých by mohla využít. S takto rozdělenou strukturou velení bylo možné, že nebudeme schopni reagovat dostatečně rychle na náhlou krizi. Ve skutečnosti, jsem se snažil pokročit s reformami, ale Tři vévodství se mnou zacházely mlčky.

Teď se vraťme k tomu, jak jsem propustil žoldáky z jejich pracovních smluv.

 

„Počkej, co tím myslíš, že jsi propustil žoldnéře Zemu ze smluv?!“ vykřikla Liscia.

„No jo, ještě jsem ti o tom neřekl, že?“ Kysele jsem se usmál nad tím, že tentokrát to byla spíš Liscia než Halbert, kdo vyjádřil své překvapení. „Znamená to přesně to, jak to zní. Žoldnéři jsou k ničemu a jen žerou peníze, víš.”

Machiavelli řekl: „Žoldákům a smíšeným armádám se nedá věřit.” Podle něj, „žoldáci jsou k vám připoutáni pouze svým vlastním ziskem; pokud se jim dostane většího zisku, snadno vás zradí. Přesto, i když bojují, chrání svého zaměstnavatele jen pro svůj vlastní prospěch, a tak nelze očekávat jejich loajalitu. Není důvod najímat neschopné žoldnéře, a přesto ti schopní vždy využijí svého rozumu, aby se chopili pozice svého zaměstnavatele.”

Ve fantasy románech a RPG se často objevují protagonisté se žoldáckou prací, ale způsob, jakým žoldnéřský byznys skutečně fungoval, se divoce lišil od obrazu, který tam uvidíte.

V podstatě to byli lidé, kteří vydělávali na bitevním poli. Nechovávali žádnou loajalitu k vlasti ani k vládci a rychle měnili strany, když se rovnováha výhod posunula.

V prohrané bitvě okamžitě uprchli. I když zvítězí, budou šílet. Ve srovnání se stálými armádami stejné velikosti by jejich údržba mohla stát méně, ale z dlouhodobého hlediska byli negativní.

„Nemáme peníze na to, abychom takhle platili neužitečným lidem,“ vysvětlil jsem.

„Ale i tak byla ta žoldácká smlouva také důkazem našich přátelských vztahů se Zemem, uvědomuješ si to?!“ vykřikla Liscia.

„Pravda, od té doby je to s nimi napjaté, ale ty sama jsi to řekla: „Vždy utrácejte za obranu, nikdy za poctu, že ano, Liscio?“ Narozdíl od říše si nemohou dovolit nás napadnout sami. Vzdát jim hold, aby vyčkali našeho času, je u nich zbytečné.”

Země mi to ale vracela tím, že posílala žoldáky do Tří vévodství.

Podíval jsem se přímo na Halberta. „Ti krvežízniví žoldnéři jsou na straně Tří vévodství. Myslíš, že nechají dívku v poražené armádě, jako je Kaede, na pokoji? Zatímco Kaede mučí žoldáci a chystají se ji zabít, protože s ní skončili, kde budeš ty a co budeš dělat?”

„To je...“ Halbert zaváhal.

Ten jeho nerozhodný postoj mě rozčílil. „Budeš mi radostí zvedat hlavu do vzduchu?! Zpívat písně na oslavu vašeho vítězství?! Mezitím se tvoje přítelkyně z dětství mohla stát jejich hračkou a pak ji nechali mrtvou na kraji silnice!”

„Urkh...”

Když jsem na něj křičel, Halbertovi se podlomily nohy a musel se opřít o stůl. K tomu se už nevrátil a ústa měl pevně zavřená. Kaede ho ustaraně pozorovala.

Když jsem je takhle viděl... Trochu jsem se uklidnil. „Halberte Magno. Cesta, kterou jsi se chystal zvolit, je slepá. Když vyhraju, budeš popraven. Pokud Tři vévodství zvítězí, Kaede bude... No, možná se z toho nedostane v pořádku. Pokud se chystáš na životní hazard, alespoň se ujisti, že budoucnost, kterou chceš, je na sázkovém stole.”

Nic neřekl.

„Než uděláš něco zbrklého, vždy si vzpomeň,“ řekl jsem mu. „Přemýšlej o tom, co jsi vlastně chtěl, pro co a pro koho? Rozhlédni se a přemýšlej o tom.”

„Na co.... A pro koho...“ Halbert se rozhlédl.

Jeho oči se setkaly s Kaedenýma, která se na něj ustaraně dívala. Nebyla mezi nimi žádná slova, ale Halbert vypadal jako člověk osvobozený od všeho, co ho posedlo.

...Co se bude dít dál, je na jejich rozhodnutí, pomyslel jsem si.

„Promiň, Juno. Překáželi jsme vám v podnikání, že?“ zeptal jsem se. „Hned půjdeme.”

Těsně předtím, než jsme odjeli, jsem se šel omluvit, že jsem udělal scénu, ale Juna zavrtěla hlavou. „Ne... Sire, vaše slova se mi vyryla do srdce.”

Po tom, co jsem to řekl, Juna jako by na okamžik zaváhala. Očividně měla co říct, ale nebyla si jistá, jestli je v pořádku to říct.

Chvíli jsem čekal a nakonec Juna s odhodlanou tváří vzhlédla. „Pane... Musím s tebou o něčem mluvit.”

 

„Hej, Soumo, chtěla jsem se tě na něco zeptat.“ řekla Liscia.

„Hm?”

Byli jsme uvnitř kočáru, který jsme zavolali, aby nás odvezl zpátky do hradu, když se mě Liscia, která seděla vedle mě, na něco zeptala.

Aisha se chovala jako řidička, takže jsme byli v kočáře sami.

„Ohledně toho, co se stalo předtím,“ řekla. „Snažil jsi se přesvědčit Halberta, že? Když jsi řekl, že zrádci budou souzeni zákonem, vypadal jsi docela vážně.”

„...Protože proti mně ještě nezasáhl. Pokud to udělá i po tomhle, nebudu mít slitování.”

„Nakonec jsi pořád hodný kluk, co?“ řekla.

„Buďte laskaví ke svým spojencům, přísní ke svým nepřátelům,“ řekl jsem. „Takového krále chtějí lidé podporovat. Není to tak, že bych byl přísný, protože mě to baví. Čím méně nepřátel máme, tím lépe.”

„Přesně jak jsem si myslela.... Jsi hodný kluk.“ Liscia mi položila hlavu na rameno.

 

 

Druhý den.

Když jsem byl v kanceláři pro vládní záležitosti a dělal nějaké papírování, vešel Hakuya. Pak řekl: „Vůdce rodu Magna, sir Glaive Magna, přivedl svého syna, sira Halberta Magnu, a mága Zakázané armády Kaede Foxii, a žádá u vás o audienci,“ hlásil mi.

...Zdá se, že je tu ještě další spor k vyřešení, pomyslel jsem si.

Když jsem přišel do audienční síně v doprovodu Liscie a mé osobní strážkyně Aishy, už tam klečeli tři lidé. Před ostatními dvěma klečel se skloněnou hlavou muž středního věku se slanými a pepřovými vlasy. Ve svém brnění skutečně vypadal jako válečník, který viděl mnoho bitev. Za ním byli Kaede Foxia a Halbert Magna, které jsem potkal den předtím. Za těchto okolností jsem vydedukoval, že tento muž před nimi se skloněnou hlavou musí být Halbertův otec, Glaive.

„Zvedněte hlavy, všichni tři,” řekl jsem.

„Ano, pane.“

Když Halbert a Kaede zvedli hlavy, přistihla jsem se, že mě ohromil pohled na Halbertovu tvář. Chci říct, měl znaky, které dokazovaly, že dostal několik ran pěstí. Tváře měl oteklé a měl dva monokly. Ty tam nebyly, když jsem ho včera viděl, takže se to muselo stát, potom co jsme se rozešli.

„Halberte... Jsi ještě hezčí, než když jsem tě viděl naposledy.“ okomentoval jsem to.

„Urgh... Ano, pane!“ Po tváři mu na okamžik přeběhl výraz zklamání, ale už se nebránil tak jako včera.

Zajímalo by mě, co se s ním stalo, když jsme se včera rozešli.

Mluvil jsem s Glaivem, který měl stále skloněnou hlavu. „Glaive Magno, zvedněte hlavu.”

„Pokorně, pokorně vás prosím, smilujte se nad nedávným pochybením mého syna!“ To byla žalostná odpověď, která se vrátila. Přitiskl si čelo k podlaze. Těžko říct, protože měl jedno koleno nahoře, ale dělal něco, co bychom v Japonsku asi nazvali dogeza.

„Tím pochybením myslíte to, co se stalo včera?“ zeptal jsem se.

„Ano, pane! Slyšel jsem detaily od madam Kaede. I když byl možná mimo službu, urazil vás, sire, a co víc, chlubil se, že se přidá ke vzpurným Třem vévodstvím, což je naprosto nehorázné! ...Nicméně můj syn je ještě nedospělý. Říkal ty věci kvůli svému nevyvinutému mozku. Váš hněv je zcela oprávněný, pane, ale prosím, ať padne vina na mě, že jsem ho řádně nevzdělával!”

Hmm. To bylo trochu zadýchané, ale on říká: „Přijmu trest, tak prosím ušetřete život mého syna,” asi? Ale ani se nehněvám.

„Včerejší události se staly, když jsem tam byl tajně,“ řekl jsem. „Nemám v úmyslu z toho dělat vědu. Podle toho, co tu vidím, už byl náležitě potrestán.”

„Pane, jste příliš laskav.“ Glaive se hluboce omluvil a uklonil se přede mnou.

Halbert a Kaede znovu spěšně sklonili hlavy.

Konečně Glaive zvedl tvář. „Tak tedy, sire. Uvědomuji si, že je to neuvěřitelně neslušné, ale přišel jsem vám něco říct.”

„Cože?”

„No.... Je to něco, co by mnozí lidé neměli slyšet...”

Tajemství, co? Nechal jsem Liscii, Aisau, Hakuyu, Glaiva, Halberta a Kaede zůstat a pak propustil všechny ostatní, včetně stráží. Aisha vypadala nepatřičně, ale dokud tu byla, pokud se ukázalo, že využíval příslib tajných informací jako zástěrku, aby mě zavraždili, měl jsem někoho, kdo se s tím vypořádá.

„Vyklidil jsem místnost,“ řekl jsem. „Tak co jste mi to chtěl říct?”

„Ano, ohledně toho.... Glaive začal mluvit uvolněným tempem.


Když jsme slyšeli, co nám chtěl říct, Halbertovy oči se rozšířily, Kaede sklopila oči a pevně sevřela pěsti, Hakuya mlčky zavřel oči, zatímco Aisha se rozhlížela zmatená reakcemi všech ostatních…

Liscia mezitím ztuhla a ztratila výraz, neřekla ani slovo. Po tváři jí tekly slzy.

Pokud jde o mě, byl to složitý pocit. Hněv, podráždění, odevzdanost, smutek.... Všechny ty pocity se mi smíchaly v hrudi a já se ze všech sil snažil, abych je tam udržel.

Mluvil jsem tak klidně a dokonce tak klidně, jak to jen šlo, abych neprozradil své pocity. „Teď, když jste mi řekl tohle... co chcete, abych s tím udělal?”

„Nic. Jen jsem chtěl, abyste si toho byl vědom, pane.”

„...Je to těžké.“ Vstal jsem a vydal rozkazy Kaede a Halbertovi. „Mágu Zakázané armády Kaede Foxio. Tento pohled je pro mě příliš cenný a nebezpečný na to, abych tě nechal jako pouhého mága. Nařizuji ti sloužit pod Ludwinem z královské gardy jako štábní důstojník.

„Huh? A-ano, pane!“ zvolala.

„Armádní důstojníku Halberte Magno. Nařizuji ti přestoupit do Zakázané armády.”

„Cože?! Já a vstoupit do Zakázané armády?!”

„Přesně tak. Budeš Kaedenin zástupce a budeš jí podávat hlášení. Její hodnost z ní dělá číslo 2 v Zakázané armádě. Protože je to stále mladá žena, existuje riziko, že ji její podřízení nebudou brát vážně. V případě, že se to stane, máš se ujistit, že udělají, co říká. Rozumíš”?

„...Ano, pane!”

Tak vstoupil do Zakázané armády nový, mladý důstojník

Nicméně, necítil jsem se tak emocionálně klidný, abych byl šťastný, že se k nám připojil nový spojenec. Když jsem potlačil své prudké emoce, můj pravý pocit prosákl skrz zaťaté zuby jen jednou.

„Upřímně, tihle lidé....”

3 komentáře: