HRH 1 - Kapitola 5: Legendární starý muž 3/3

Tato země zřejmě původně patřila mořskému bohu, ale ten ji ztratil poté, co byl poražen bohem země v bitvě. Nicméně mořský bůh stále věřil, že tato země je jeho, a až na ní lidé postaví domy, zničí lidi, kteří v nich žijí.

Proto v nedaleké rybářské vesnici platilo pravidlo, že by tu nikdo neměl stavět domy.

Jakmile slyšeli Urupův příběh, Liscia řekla: „Je to příliš neurčité. To opravdu nechápu.”

„Poslouchat ho byla ztráta času,“ dodala Aisha.

Obě vypadaly podrážděně, ale já to cítil jinak.

V části v jeho příběhu jsem nechal Ludwina přinést mapu a zeptal se, jak daleko se táhne posvátná země boha moře. Pak, jakmile jsem dostatečně zúžil rozsah “svaté země boha moře“, Podíval jsem se na mapu a řekl Ludwinovi: „Musíme udělat zásadní změny v plánu města.”


„Vydrž, Soumo, proč to najednou říkáš?!“ naléhala Liscia.

„Věříte tomu, co ten stařec říká, pane?!“ vykřikla Aisha.

„Pokud nyní provedeme změny, dojde k velkému zpoždění ve výstavbě…“ protestoval Ludwin.

Pochopil jsem, jak se cítí. Taky jsem nechtěl dělat něco tak otravného. Když jsem však uvažoval o míru v novém městě, musel jsem to udělat.

„Soumo, přece mi nechceš říct, že opravdu věříš v toho mořského boha?“ zeptala se Aisha.

„Ne, žádný mořský bůh asi neexistuje,“ řekl jsem jí.

„Tak...”

„Liscio, legendy jsou lidské vzpomínky.“ Ukázal jsem na svůj chrám. „Legendy jsou něco, co odevzdáváme. Tak proč je předáváme, divili byste se? Protože naši předkové se rozhodli, že je to důležité. Bezcenné příběhy nebudou předány. Pokud byla tato předána, je v ní “lekce“ neboli “moudrost pro každodenní život“.”

„A ty říkáš, že tohle prokletí boha moře je takové?“ zeptala se.

„Jo. V této legendě je “lekcí“ nestavět domy v určité oblasti. Pokud lidé tuto lekci ignorují a staví tam domy, jsou si jisti, že budou zničeni.“ Podíval jsem se přímo na Urupa a dodal, „Tsunami, že?”

Urupovi se rozšířily oči a náhle se začal třást.

„A-ano! Tsunami! Všichni v domech tam byli spláchnuti, domy a tak!”

„Bylo tu velké zemětřesení, než přišla tsunami?“ zeptal jsem se.

„J-Jak to víte?!“ Urup vykřikl, jako by si na to teď sám vzpomněl. Možná pohled na odplavené lidi, domy a tak, byl tak šokující, že podvědomě tu vzpomínku potlačoval.

„Jinými slovy, skutečná totožnost boha moře je přílivová vlna vyvolaná podmořským zemětřesením,“ řekl jsem.

Dokonce i na Zemi byl teprve nedávno objeven mechanismus, který stál za zemětřeseními.

Museli jsme čekat až do 20. století, kdy byla objevena vnitřní struktura Země. Do té doby, i kdybychom zažili zemětřesení jako jev, tvrdili jsme, že je to z důvodů jako „sopečná činnost“ nebo „podzemní voda měnící se v páru a způsobující vytvoření dutiny.”

Použil jsem ruce, abych demonstroval, jak jedna deska ustupuje pod druhou, jak často vídáte ve zpravodajství o zemětřesení, ale jediné, co jsem dostal, byla hromada prázdných pohledů.

„Hmm... promiň. Já to opravdu nechápu,“ řekla Liscia.

„Pláty? Vibrace? Mluvíte o magii, pane?“ zeptala se Aisha.

„Taky jsem se ztratil,“ dodal Ludwin. „Když přijde na věci, které pokročily, nevím, jestli se to učí i na Královské akademii.”

Nikdo z nich nerozuměl. Předběhli svou dobu, takže jsem jim to nemohl mít za zlé.

„Dobře, zapomeňte tedy na mechanismus, jak to funguje,“ řekl jsem. „Důležité je, že když je zemětřesení pod vodou, někdy způsobí tsunami. Jinými slovy, Urupův “hněv boha moře“ nevzniká proto, že tam lidé staví domy, je to opakující se záležitost.”

Mé slovo... Stane se to, i když tam nebudeme stavět domy?“ Urup vytřeštil oči.

Na mapě jsem sledoval obrysy pobřeží a ukázal jsem je. „Mohl bych také zmínit, že pobřeží této země je ve tvaru < a toto místo je v jeho vrcholu. Taková místa budou při tsunami poškozena více než jiné pobřežní oblasti. Důvod je... něco, co byste nepochopili, ani kdybych se vám to snažil vysvětlit, tak prostě přijměte, že to tak funguje.”

Kdybych postavil miniaturní model pobřeží a nalil tam vodu, aby viděli, jak se vlny sbíhají, možná by to pochopili. To by ale stálo úsilí, aby to mohlo počkat.

„Přesto, když je tohle místo tak nebezpečné, nebude nové město ohroženo?“ zdůraznila Liscia.

Zasténala jsem. „Hrm... Některá místa by mohla být lepší než tohle, ale všechny pobřežní regiony jsou přibližně stejné a mohu s jistotou říci, že je to nejbližší přístav ke středu země. Podle toho, co jsem slyšel, je mezi nimi dlouhá doba a stávají se jen jednou za sto let, takže když navrhneme město za předpokladu, že ho zasáhne tsunami, mělo by to být v pořádku.”

S tím jsme se Ludwin a já podívali na mapu a probírali detaily našeho plánu.

„Nejdřív bychom měli navršit hlínu a zvýšit úroveň terénu,“ řekl jsem.

„Hned teď? Když to uděláme ručně, bude to chvíli trvat,“ odpověděl.

„Ať zemští mágové v Zakázané armádě upřednostní práci na tom. Bude to mít dopad na dobu stavby, ale není jiná možnost.”

„Rozumím.“ Přikývl. „Když o tom tak přemýšlím, slyšel jsem, že pobřežní město vévodkyně Walterové má takové věci, kterým se říká mořské hradby. Měli bychom je udělat i tady?”

„Mořské hradby, co... Ublíží to výhledu...“ Trochu jsem o tom uvažoval. „Pokud je to možné, chci, aby byl tento obchodní přístav využitelný i jako turistická destinace.

Kromě toho by se stejně nedokázaly postavit bezprecedentně velké tsunami.”

„Takže bychom je neměli stavět?“ zeptal se.

„...Podívejme se. Doopravdy bych raději postavil město, které nespoléhá na mořské hradby. Vypadá to, že stavební a inženýrský cech má odborníka na protipovodňová opatření, tak ho předvolejme a zjistěme jeho názor.”

„Rozumím,“ řekl. „A teď ke specifikům plánu města...”

„Díky starému Urupovi zhruba známe oblast, kam může tsunami dorazit,“ řekl jsem. „Vyhneme se tomu, až umístíme rezidenční, obchodní a průmyslové čtvrti. To samozřejmě platí i pro důležitá zařízení, jako jsou konzuláty.”

„Nebudete rozvíjet oblast, do které dorazí tsunami?“ zeptal se.

„Rybářský přístav a přístaviště nemohou jít nikam jinam. Pokud jde o zbytek, budeme ho rozvíjet jako přímořský park.”

„Aha. Vyvinete se na základě předpokladu, že se to smyje.”

„Jo,“ řekl jsem. „Ještě jedna věc, starče Urupe.”

„Hm? Co je to?”

„Udělám z vás státem registrovaného vypravěče, tak dohlédni na to, aby byla vydána Legenda o mořském bohu, prosím. Udělám z toho práci pro veřejnost, která vyžaduje certifikaci, takže tvrdě pracujte na tom, abyste vycvičil další generaci, aby vyprávěla příběh, než zemřete.“

„Já-já, státní úředník?!“ zvolal.

„Jo. Kromě lekce „Nestavte domy tam, kam tsunami může dosáhnout“ z dřívějška, pracujte v tématu „Pokud pocítíte zemětřesení, předpokládejte, že přijde tsunami, a protože se blíží tsunami, evakuujte se do výších míst. Můžete vinit hněv boha moře, jen se ujistěte, že příběh je takový, který je snadné předat.”

„...Rozumím! Strávím na tom zbytek života!“ zvolal.

„Dobře. Mimochodem, o hradební zdi, která obklopí město...”

 

Tři muži nadšeně hovořili o plánu města. Liscia a Aisha je pozorovaly s trpkými úsměvy.

„Jeho Veličenstvo... vypadá to, že se baví,“ okomentovala to Aisha.

„Užívá si to,“ přikývla Liscia. „Aspoň ve srovnání s hledáním finančních prostředků.”

„Ráda bych věděla, proč tomu tak je, ale myslím, že jsem konečně viděla mladistvou stránku Jeho Veličenstva.”

„Mladistvý... co. Důvod, proč Souma nevypadá mladistvý je téměř jistě, protože...”

„Hm? Co je to, princezno?“ zeptala se Aisha.

„Ne. To nic není. ...Hej, Aisho.”

„Co je to?“

„Aisho, máš... ráda Soumu?“ zeptala se váhavě.

„Ano! Mám k němu velký respekt a náklonnost!“

„...Aha. Tak dobře. Pracujme na podpoře Soumy, aby se mohl dál usmívat.”

„Ano! Samozřejmě!“ vykřikla Aisha.

V té době, jsem si vůbec neuvědomil, že k takovému rozhovoru došlo.

 

 

O třicet let později zasáhlo tuto oblast zemětřesení a bezprecedentně velká tsunami.

Půda byla zaplavena kalnými vodami a mnoho lodí bylo vyplaveno na moře, ale překvapivě bylo ztraceno jen málo životů. Protože všichni kdo v okolí vyrostli a slyšeli od vypravěčů legendu o bohu moře, mohli začít s evakuací, jakmile ucítili zemětřesení.

Po katastrofě byla v přímořském parku postavena socha s názvem „Král a stařec“.

Byla to socha k uctění památky starého muže, který v době výstavby nového města riskoval život, aby přímo oslovil krále a řekl mu, jak se připravit na tsunami, a moudrého krále, který naslouchal jeho plánům. Kdyby to ti dva mohli slyšet, trpce by se zasmáli a řekli: „To je přehnané přikrášlování.”

Zejména pro starce Urupa, který kdysi byl vypravěčem, ale nyní se objevuje v příbězích jeho potomků jako legendárního stařec, jaký výraz měl ve tváři, když na ně dohlížel z onoho světa?

2 komentáře: