HRH 1 - Kapitola 6: Úleva 5/5

Pilně jsme pokračovali v úsilí o pomoc. Podařilo se nám vykopat ze země a sutin velké množství temných elfů.

Všichni byli tak či onak zraněni a mnozí měli vážná zranění, která nebylo možné brát na lehkou váhu, ani když byli zachráněni. Často, když se nám je podařilo vyhrabat, už byly pozdě.

Zpočátku byl poměr živých k mrtvým mezi zachráněnými půl na půl, ale teď se k mrtvým přikláněl ještě víc. Když jsem si uvědomil, že z téměř sto obětí, o nichž se Wodan zmínil, když jsme poprvé dorazili do vesnice, byly mrtvé jen dvě desetiny, bylo jasné, že se situace s přibývajícím časem zhoršuje.

Pátrači také jevili známky těžkého vyčerpání. Odpočívali na směny, ale od katastrofy uplynuly už tři dny.

Bylo to samozřejmě těžké pro temné elfy, ale i pro vojáky, kteří ušli dlouhou cestu a pak strávili celý den hledáním. Už vykopali slušný počet těch, kteří potřebovali záchranu (někteří byli živí, jiní ne).

Myslel jsem, že by bylo moudré zkontrolovat Wodana, aby se potvrdilo, kolik lidí se stále pohřešuje. Kdybychom mohli zúžit počet obětí, mohli bychom zaměřit naši pracovní sílu na prohledání oblasti, kde jsme si mysleli, že budou.

Jak jsem si myslel, že ...

„Ó, Božská bestie! Proč jsi to dopustila?!”

...slyšel jsem zoufalý křik.

Když jsem se podíval, viděl jsem mladého (?) temnéno elfího muže, který se podobal Wodanovi, kvílejícímu, když udeřil pěstmi a hlavou do země.

Aisha se vrátila z evakuace žen a dětí, tak jsem se jí na něj zeptal. „Aisho, kdo je to?”

„To je... můj strýc, Robthor Udgard, je to mladší bratr mého otce.”

„Podle toho, jak pláče a naříká, to asi znamená...”

„Ano,“ potvrdila. „Jeho žena a dítě, jinými slovy moje teta a její dcera, se ještě nenašly.”

„To musí být... těžké. Jsi v pořádku, Aisho?”

„No, víte.... Pokud je můj otec hlavou liberálů, můj strýc je hlavou konzervativců. Neměla jsem s nimi moc kontakt... Ale jeho dcera byla ještě mladá a roztomilá, takže mě bolí, když vidím, jak se jí to stalo...”

„Aha...”

Byli jsme dlouho po lhůtě 72 hodin. Kdyby ji ještě nenašli, znamenalo by to....

Tehdy se Robthor podíval naším směrem. Když nás uviděl, šel k nám a přitom klopýtal.

„Králi ... ó, králi ... Proč?"

Robthor mě popadl za klopy a přiměl Aishu, aby na něj zařvala, ale pokynul jsem jí, aby se stáhla. Než aby je pevně svíral a snažil se mě zvednout, jen se jich chytal, jako by se mě držel. Kdybych ho prostě setřel, pravděpodobně by zkolaboval.

„Ó, králi. Udělal jsem vše, co jsem mohl, abych ochránil tento les. Tak proč mi to vzalo mou rodinu...?”

Nenacházel jsem slov. Podíval jsem se na Aishu.

„Strýc byl proti pravidelnému prořezávání,“ řekla. „Říkal, že je nemyslitelné, aby temní elfové jako ochránci lesa zbytečně káceli stromy. Místo, které se zhroutilo, bylo místo, kde jsme nemohli pravidelně prořídnout kvůli námitkám mého strýce,“ vysvětlovala.

To je ... nevím, co na to říct ...

„Ó, králi! Řekni mi proč! Proč by les, který jsem chránil, ničil mou rodinu? Kdybych kácel stromy jako Wodan a jeho banda, byla by moje rodina ušetřena?!”

„Neexistuje ... žádný způsob, jak to vědět," řekl jsem.

„Ne!" zavyl.

„Pravda, pokud pravidelně prořezáváte, postaráte se o podrost a zvýšíte schopnost půdy zadržovat vodu, je možné vytvořit podmínky, které sníží pravděpodobnost sesuvu půdy. Je však jen méně pravděpodobná. V případě, jako je tento, kde byl příčinou silný déšť po dlouhou dobu... Mohlo se to stát kdekoliv.”

„Ne... Říkáte, že jsme měli prostě smůlu, tak...“ zamumlal.

„Pokud jde o to, kde k sesuvu došlo, ano. Pravidelné prořezávání však znamená, že se v lese neustále pracuje. Dělníci mohou slyšet podivné zvuky, vidět les, jak se zdá, že se posouvá, a všimnout si dalších varovných signálů, že se chystá sesuv půdy. Když si toho všimnou, jsou věci, které se dají udělat. Lidé mohli být evakuováni.”

To je prý také výhoda využití hor pro terasovitá rýžová pole.

Člověk by si myslel, že kácení stromů, aby se uvolnilo místo pro rýžová pole, zvýší pravděpodobnost sesuvů půdy, ale ve skutečnosti snižuje pravděpodobnost sesuvů půdy, které vedou k lidským obětem. Protože lidé musí pořád chodit do polí, rychle si všimnou varovných signálů, a proto je snadné reagovat. Nejsilnějším protiopatřením proti sesuvům je neustále sledovat les. Elfové neměli systémy detekce toku trosek jako v moderním Japonsku, takže o to důležitější bylo mít lidi na hlídce.

„Celou tu dobu jsem chránil les... udělal jsem chybu?“ zasténal.

„Vaše víra, že chráníte les, byla mylná,“ řekl jsem. „Příroda není tak křehká, aby potřebovala lidi, kteří by ji chránili.”

Aisha mi předtím řekla, že stromy v Bohem Chráněném Lese jsou dlouhověké. Proto si nevšimli, že se proměnil ve fazolový les a půda byla oslabená. I když měli prostě štěstí, že se ještě nic nestalo, přesvědčili sami sebe, že chrání les.

„Je-li pro člověka egoistické ničit les, je také egoistické snažit se ho chránit,“ řekl jsem. „Příroda má procházet cykly smrti a znovuzrození, přesto se ji snažíme udržet ve stavu, který je pro nás výhodný. Jediné, co lidé mohou dělat, je řídit věci pomocí pravidelného prořídnutí, udržování lesa ve stavu, kdy s ním můžeme koexistovat. Snažíme se ho ze všech sil neprobudit ze spánku.”

Zdálo se, že oněměl.

V tu chvíli jedna z mých dřevěných myší něco objevila.

„Tam! Našel jsem rodiče a dítě!“ křičel jsem.

„K-kde?!“ koktal.

„Vydrž... Jsou ve zříceném domě před námi a nalevo od nás, dva metry od horského hřebene!”

Spěchali jsme na místo a odsunuli písek a hlínu stranou. Když jsme to udělali, našli jsme malou holčičku a ženu, o které jsem předpokládal, že je její matka, v mezeře mezi zhrouceným dřevem. Matka pevně držela svou dívku a snažila se ji chránit.

Když je Robthor uviděl, bez dechu si vzdechl. Očividně to byla jeho žena a dcera.

Když jsme je vytáhli, žena už byla mrtvá.

Stejně jak jsem si myslel, že je veškerá naděje ztracena... Aisha zvýšila hlas. „Pane! To dítě ještě dýchá!”

„Okamžitě ji dostaňte k záchrannému týmu!“ křičel jsem. „Nenech ji umřít!”

„Rozumím!”

Poté, co jsme zabalili dítě do deky a vyprovodili ji s Aishou, podíval jsem se na Robthora, který plakal vedle těla své ženy. Myslela jsem, že bych ho možná měl nechat být, ale tenhle muž měl pořád věci, které potřeboval chránit. Nemohl jsem ho nechat, aby mě tady zastavil.

Položit jsem mu ruku na rameno, a řekl jsem tiše, „Chránila vaši dceru až do samého konce.”

„...Ano..."

„Dej se dohromady! Teď je řada na tobě!”

Vypadal překvapeně. „Ano... ano…!” Mluvil přes vzlyky, Robthor znovu a znovu přikyvoval.


Po nějaké době dorazil druhý záchranný tým, pro který se Liscia vrátila. Po ukončení pátrání po všech pohřešovaných osobách byl předsunutý tým uvolněn ze svých povinností.

Na rekonstrukční práce nastoupí početnější a lépe vybavený druhý tým.

Po poslední tiché modlitbě za padlé se předsunutý tým vrátil do hlavního města. Zablácení a vyčerpaní členové předsunutého týmu byli nacpáni do kontejnerových vagónů jako zmrzlý tuňák, který má být odvezen. Právě teď, Hal nejspíš složil hlavu Kaede do klína a pořádně si odpočinul.

Sám jsem byl v podobném stavu, jel jsem v kočáru s Liscií, která mě přijela vyzvednout.

Nechali jsme Aishu ve vesnici. Když byla její domovina v tak hrozném stavu, nebylo možné, aby se mohla soustředit na své povinnosti. Prozatím, jsem jí řekl, ať počká v Bohem Chráněném Lese.

Jak jsem se opíral o okno, dřímal...

„Tentokrát jsem nebyla schopna nic udělat,“ řekla Liscia smutně.

„Šla jsi svolat pomocný skupinu, že?“ zeptal jsem se. „Každý pracoval ze všech sil. Vlastně... jestli je tu někdo, kdo nebyl schopen něco udělat, tak jsem to byl já.”

„To sotva. Slyšela jsem, že jsi tam moc pomohl.“ Liscia se mě snažila uklidnit, ale já zavrtěl hlavou.

„Já jsem král. V době krize není vydávání rozkazů v terénu královou povinností. Povinností krále je připravit se na krizi dříve, než nastane. Já... jsem toho neudělal dost.”

„To není...”

„Myslím, že Zakázaná armáda fungovala jako pomocná jednotka dobře. Přesto bylo víc míst, kde jsem přišel zkrátka. Komunikační prostředky, dálková doprava, hromadění zásob pomoci v každé oblasti, lékařské týmy připojené k záchranné skupině, psychiatři k léčbě pacientů s PTSD... Na všechny ty věci jsem přišel zkrátka. Protože jsem se tak soustředil na potravinovou krizi a otázku tří vévodů, byl jsem laxní v přípravách.”

Podíval jsem se na svůj odraz v okně, celý od bláta a s výrazem vyčerpání.

Liscia se na mě dívala s obavami, ale já dělal, že si toho nevšímám.

 

2 komentáře: