HRH 3 - Přestávka 1: Lord Ishizuka

 Přestávka 1: Lord Ishizuka

                           

„Dobře... k dalšímu dokumentu,“ řekl jsem.

Ať už jsem byl v královském hlavním městě Parnam, nebo hlavním město knížectví Van, má práce krále byla vždy stejná. Zůstal jsem v kanceláři pro vládní záležitosti, probíral se dokumenty, které mi Hakuya připravil, a podepisoval je. Obzvlášť teď, když okupace Van začala tak nedávno, se moje pracovní vytížení zvýšilo.

Nechat několik dní práce se hromadit, abych mohl produkovat hudební program nepomohlo. I když jsem pracoval dnem i nocí a plně využíval své živé poltergeisty, počet stohů papíru přede mnou se odmítal snížit. Nakonec jsem nainstaloval postel i do úřadu pro vládní záležitosti ve Van, abych se mohl hned po probuzení vrátit do práce.

Takže dnes, jako každý den, jsem se posadil ke stolu ve chvíli, kdy jsem vstal z postele, a díval jsem se na hromadu papírů, jak do kanceláře proudilo ranní slunce.

„Není už načase, aby sis pořídil vlastní pokoj?“ zeptala se Liscia ze své pozice vedle mě a znělo to trochu podrážděně. Ona mi pomáhala. „Tenhle hrad má spoustu pokojů.”

„Jsem pohřben v práci od úsvitu do soumraku,“ řekl jsem. „Nemá moc smysl mít pokoj, když tam jdu jen spát. Upřímně... když se věci v království konečně uklidnily, nakonec jsem si okupací Van vytvořil víc práce. Je to jako, k čertu se zákonem o pracovních normách.”

„O jakých nesmyslech to vůbec mluvíš?“ zeptala se Liscia. „No tak, tady je další dokument.”

„Jo... Počkej, zase tohle?”

Když jsem se podíval na dokument, který mi předala, svěsil jsem ramena.

Stálo tam, „Lidé z Van chtějí uspořádat venkovní hudební koncert na náměstí. Je v pořádku, že to povolíme?“ Právě dnes jsem zpracoval několik podobných petic.

Byly určeny mimo jiné na koncerty, divadelní hry, výstavy umění, výstavy kaligrafie a cirkusy. Zdálo se, že po zhlédnutí tohoto vysílání se lidé z Van probudili k myšlence vyjádřit se prostřednictvím umění. Ano, byla to opravdu ...

„Renesaaaaance,“ řekl jsem a natáhl to slovo.

„...Co se děje? To přišlo z ničeho nic,“ řekla Liscia.

„...Nic.”

Liscia se na mě divně podívala.

Jo, kdybych ji chtěl rozesmát tím, že řeknu slovo vtipný, asi jsem se měl nejdřív seznámit s místním jazykem, myslel jsem.

Zatímco původní renesance přišla jako oživení řeckého a římského humanismu, protože vliv křesťanské církve poklesl, tato renesance bude kulturním oživením, které přišlo od lidí oslavujících umění poté, co byli osvobozeni od militarismu.

„Ale stejně.... Vím, že podzim je období umění, ale tohle probuzení je příliš náhlé,“ komentoval jsem to.

Abych byl upřímný, byl bych raději, kdybych nebyl zavalen nekonečným proudem žádostí o umělecké a kulturní akce. Toto město bylo přece jen technicky okupováno. Pokud by události přilákaly velké davy, bylo by možné, že by se tam mohli shromáždit spiklenci nebo by se mohly stát terčem teroristů. Přál jsem si, aby se vžili do mé situace, jako člověka, který se musí důkladně přesvědčit, že se tak neděje.

Když mě viděla držet hlavu v dlaních, Liscia se trpce usmála. „Nemůžeš jim to mít za zlé. To jen znamená, že tvé vysílání mělo takový dopad, že? Vypadá to, že tyhle věci byly až doteď dost silně potlačovány.”

„...To se vsadím,“ řekl jsem. „Pochybuji, že by jim militaristický stát dovolil se vyjádřit.”

Pálení knih za to, že byl mírně kritický vůči vládnoucímu režimu, věznění lidí za zpěv písní, které volaly po míru, veřejná poprava šéfa divadelního souboru za uvedení hry, která satirizovala vládu... myslel jsem. Nejspíš by to všechno udělali bez rozmýšlení. To vzrušení, které vidím, je pravděpodobně tím zpětným rázem.

„I když díky tomu se moje pracovní vytížení zvyšuje,“ řekl jsem mrzutě.

„Žádné reptání,“ řekla Liscia. „Je to lepší, než kdyby se postavili proti nám.”

„No, ano, ale.... Možná založím úřad, který se bude zabývat událostmi,“ řekl jsem s nápadnou inspirací. „Kdybych to svěřil Margaritě, mohl bych ji požádat, aby se postarala o všechno, co souvisí se zábavou.”

„Mně to nevadí, ale... ty to zařídíš.”

„Oof...”

Vypadalo to, že ať se budu snažit sebevíc, moje pracovní vytížení se nesníží.

No, já jsem král, takže s tím se asi nedá nic dělat, co?

Pracoval jsem do odpoledne, a právě když jsem cítil hlad a říkal Liscii, že bychom si měli dát pauzu na oběd, ministr pro potravinovou krizi, Poncho Ishizuka Panacotta vstoupil do místnosti.

Poncho přešel ke mně, postavil se přede mne a přitom se mu třáslo kulaté břicho, pak napjatě zasalutoval. „Hm, Vaše Veličenstvo, doufal jsem, že bych mohl mít chvilku vašeho času, ano.”

Byl očividně znepokojený. V této chvíli možná nevypadal nijak impozantně, ale tady Poncho byl nápomocen při řešení potravinové krize a byl to člověk, kterého jsem si osobně vybral k práci po svém boku, takže to byla v zemi uznávaná osobnost.

Proto si přeju, aby si už zvykl stát přede mnou... myslel jsem.

„Děje se něco?“ zeptal jsem se.

„A-ano! Chtěl bych vám něco ukázat, pane, ano,“ řekl Poncho, vytáhl něco z tašky, kterou nesl, a položil to na kancelářský stůl.

„Chtěl jsi nám ukázat... květinu?“ řekla zmateně Liscia, která nás pozorovala.

Poncho vytáhl jedinou květinu. Vypadala podobně jako lilie. Měla však toxicky vyhlížející kombinaci růžových, žlutých a hnědých okvětních lístků.

Kdyby to byla houba, bylo by to jasné varování, aby se nejedla, myslel jsem.

„Co je to?“ zeptal jsem se.

„A-ano! Toto je květina zvaná okouzlující lilie, ano.”

„No dobře, vím, co je lilie,“ řekl jsem. „Ale co je na tom tak okouzlujícího?”

„Pyl této květiny má silný halucinogenní účinek,“ vysvětlil. „Navádí každého, kdo ji vdechne, do stavu podobného náměsíčnosti. Roste především v horách. Kdysi dávno došlo k incidentu, kdy se ho armádní divize při pochodu nadýchala. Spadli ze skály prchající před nepřáteli, kteří ani neexistovali, a v důsledku toho byli vyhlazeni.”

„Děsivé!“ zvolal jsem. Je to jako nekontrolovaná droga, nebo něco takového? „Počkej, nenos sem ty věci!”

„To je v pořádku,“ řekl Poncho. „Už jsem odstranil pyl, ano.”

„...Vážně? No, pokud jsi si jistý, že je to bezpečné,” řekl jsem

„Ano,“ souhlasil. „Kromě toho pyl z jedné nebo dvou nebude mít žádný účinek. Pokud se ale pokusíte přiblížit k poli, kde jich rostou stovky, nepomůže vám ani zakrytí nosu a úst hadříkem ... ano”

No, jo, kromě nošení vzduchové filtrační masky, pochybuji, že dokážete vytěsnit všechen pyl, myslel jsem. Sám jsem to nikdy nemusel řešit, ale lidé s pylovou alergií vypadají, že to mají těžké i s maskou.

„Takže jsi mi chtěl ukázat tu květinu?“ pobídl jsem ho.

„Ne, ta květina je pouhým bonusem, sire. Chtěl jsem, abyste viděla tohle.” S těmito slovy, Poncho vytáhl malý kulatý předmět. Tohle byla... snad zelenina? Byla bílá, kulatá a neforemná, jako cibulky nebo stroužky česneku hustě shluknuté do čehosi, co připomínalo šišku.

„Co je to?“ zeptal jsem se.

„T-tohle je kořenový stonek okouzlující lilie, ano.”

„Kořenový stonek...“ zamumlal jsem. „Ach, liliový kořen, co!”

„Eek! ... co to bylo, tak najednou?“ Můj náhlý výbuch Liscii překvapil.

Nadchlo mě náhlé a nečekané objevení luxusní ingredience.

Hmm, takže tohle je kořen lilie, myslel jsem. Už jsem viděl jediný kousek jako přísadu do misky chawanmushi, ale tohle je poprvé, co vidím celý kus. Má to chutnat jako brambora, jestli si dobře vzpomínám.

„...Dobrá tedy, Poncho Ishizuka Paramedic,“ žačal jsem.

„Ano, je to Panacotta.”

„Můžeš to sníst?“ zeptal jsem se.

„Ano, samozřejmě, že můžu. Tento kořen nemá žádný halucinogenní účinek, ano.”

„A jak to chutná?“ zeptal jsem se.

„Když je napařím, jsou měkké, vločkové a lahodné. Mohu dodat, že tyto okouzlující lilie rostou po celých horách Amidonie.”

To rád slyším, myslel jsem. Liliový kořen je bohatý na sacharidy. Může být použit jako základní potravina, jako brambory. Kdybychom je dokázali sklidit, mohlo by to vést k průlomu v řešení potravinové krize knížectví.

„Ale s tím pylem se nemůžete přiblížit k místu, kde rostou, že?“ zeptal jsem se.

„Ano,“ souhlasil. „A když se nesklízejí, když uvolňují pyl, hromadí se v jejich kořenových stopkách toxicita. Proto se v Amidonii obvykle nejedí, to ano.”

„No, tak to není dobré,“ řekl jsem. „I když jsou jedlé, když je nemůžeš sklidit, tak.... Počkej, jo? Tak jak jsi sem dostal tuhle?”

Když jsem se na to ptal, Poncho vytáhl mapu a ukázal na oblast na severovýchodě Říše Gran Chaos.

„V horách Říše Gran Chaos žijí lidé, kteří sklízejí okouzlující lilie a používají je jako základní potravu. Vyvinuli zvláštní metodu jejich sklizně, ano.”

„Co je to za metodu?“ zeptal jsem se.

„Používají k tomu shoujou, víte, ano.”

„Shoujou... Je to druh orangutana, že?“ Uvažoval jsem nahlas, na což Poncho kývl.

„Mezi poddruhy orangutanů, kteří žijí v horách, má jeden druh odolnost vůči účinkům pylu okouzlující lilie. Zdá se, že tito orangutani pravidelně vyhrabávají kořenové stonky a jedí je. Horští lidé Říše vycvičili tyto orangutany, aby za ně sklízeli.”

Chápu, tak jako rybáři využívaní při lovu kormorány, co? myslel jsem. Zkrotit je by normálně byla ta těžší část, ale... v naší zemi máme v tomto oboru odborníka.

„Jsou ti orangutani také tady v Amidonii?“ Zeptal jsem se.

„Ano,“ řekl. „Zdá se, že žijí i v horách poblíž Van. Tomoe už s nimi za nás vyjednává. Shoujou jsou známí svou láskou k alkoholu, takže předpokládám, že pro nás budou spokojeně pracovat, když jim jednou za čas dáme místo peněz sud, ano.”

„...Je dobré vidět, že pracujete tak rychle,“ řekl jsem.

Nejen, že máme Rhinosauří rezervaci, ale teď vyrábíme i Van Opičí armádu. Myslel jsem. Tímhle tempem, mohl bych z Elfriedenu udělat doslova zvířecí království. Haha…

„...Hej, Liscio,“ řekl jsem.

„Co?“ zeptala se.

„Jestli si myslíš, že tahle politika je příliš šílená, klidně ji zastav, ano?”

„...Nedívej se na mě, abych se tak rozhodla.”

Liscia se odvrátila a odmítla s tím mít cokoliv společného.



O týden (osm dní) později jídlo distribuované ve Van obsahovalo knedlík vyrobený z kořene okouzlující lilie (zkráceně liliový kořen).

„Děláme tu liliové kořenové knedlíky, ano,“ řekl Poncho.

Poncho, sám ministr pro potravinovou krizi, stál na místě distribuce a osobně rozdával lidem ve Van knedlíčkovou polévku z liliových kořenů. Potravinová krize Amidonii hluboce zasáhla, a tak se lidé z Van seřadili s hrnci v ruce, aby si vzali příděl polévky s sebou domů. Kromě rozdávané polévky měl po ruce i nějaké k ochutnání a podával ji lidem, kteří se na ně seřadili.

„Opravdu vás to zahřeje,“ řekla jedna žena. „Je to lepší, než jsem čekala.”

„Samotná polévka má pěknou chuť,“ souhlasila další. „Myslím, že se to jmenovalo miso, ne?”

„Tyhle knedlíky, vsadím se, že by chutnaly dobře i smažené, co?“ poznamenala třetí. „Ráda bych si je zkusila uvařit sama.”

Zatímco hospodyně Van mluvily, Poncho na ně zavolal. „M-máme knedlíky z kořene lilií, které si můžete vzít i domů. Byl bych moc rád, kdybyste je vzali s sebou a nechali je vyzkoušet vaši rodinu, ano.”

Když Poncho zvedl sáček naplněný liliovými kořenovými knedlíky, zablýsklo se ženám v domácnosti v očích. Pak, než si to uvědomil, byl Poncho obklopen dámami.

„Můj, jak ohleduplné,“ řekla jedna. „Je to velká pomoc, mladý muži.”

„Vy, vy jste jeden z králových osobních vazalů, že?“ zeptala se jiná. „Máte už někoho, kdo je pro vás výjimečný?”

„Ah. Ne. Ani jsem neuvažoval o svatbě ...“ V okamžiku, kdy to Poncho řekl, zjevně rozrušený, se v očích žen v domácnosti zalesklo.

„No to je nádhera! Moje dcera je milá holka, víte,“ řekla jedna žena. „Možná byste mi ji chtěl vzít z rukou?”

„Hej, to není fér!“ protestovala jiná. „Jestli si vezmeš ženu, měla by to být moje dcera! Má dobré porodní boky, jako já, takže můžu slíbit, že vám dá zdravé dítě!”

„Kdyby šla bydlet k tělnatému chlapíkovi, jako jsi ty, nemusela bych se bát, že bude hladová,“ dodala další.

...A než si to uvědomil, už se snažily dát Poncha dohromady s manželkou.

Když slyšely všechen ten hluk, některé mladé dámy se dokonce dobrovolně přihlásily.

„Je to jeden z králových oblíbenců, že?“ zeptala se mladá žena. „To mi připadá jako strážce.”

„Je to šance vdát se do peněz,“ souhlasila další. „Ano, ano! Zapište mě na to.”

Další věc, kterou si Poncho uvědomil, že se to kolem hemžilo mladými i starými ženami. Souma jim právě nedávno ukázal, že je v pořádku se vyjádřit, a tak byly ženy se svými emocemi velmi upřímné. Poncho, který nebyl zvyklý na tento druh pozornosti, neměl ponětí, co dělat a stál tam nervózně, když...

„Co to děláš, sire Poncho?”

...někdo na něj zavolal hlasem, který nebyl hlasitý, ale dobře se nesl.

Když se mnoho žen podívalo za hlasem, spatřily krásnou ženu v úboru služebné s naběračkou v ruce. Když ženy spatřily ohromující krásu služebné, proti své vůli polkly.

Pak právě ta služebná přešla k Ponchovi a objala se kolem jeho silné paže. „Přišla jsem sem na žádost Jeho Veličenstva, abych ti pomohla s tvou prací, protože jsi tak plachý, víš? Chceš se flákat, když pro tebe pracuju?”

Ve chvíli, kdy to řekla, Serina vrhla pohled na dav žen. Serina se na ně nedívala přesně tak, ale cítili se zastrašené její krásnou tváří.

Co dělá taková krasavice vedle takového tlouštíka, jako je on?! pomyslely si.

Byli dokonce ruku v ruce. Je možné, že spolu měli skandální vztah?

Serina nevěnovala pozornost ženským pocitům a vrhla po Ponchovi významný pohled. „Ujisti se, že mi to později vynahradíš. Nespokojím se s tím, že to dnes uděláš jen jednou.”

Coooooo?! Dámy při Serininých sugestivních slovech zalapaly po dechu.

Mimochodem, věc, se kterou se Serina nespokojí jen jednou v noci, bylo ochutnávání Ponchových experimentálních jídel. Serina byla uchvácena pokrmy, které Poncho připravil podle B-třídy kuchyně ze světa, ze kterého pochází Souma. Jinými slovy, říkala, že nebude spokojená s ochutnávkou pouze jednoho jídla.

Poncho správně pochopil, co tím myslela, a řekl, „A-ano! Hned se vrátím do práce, ano!” a vrátil se ke své práci distribuovat jídlo.

Serina lhostejně pokrčila rameny, pak se otočila a elegantně se ženám uklonila, než se vydala za Ponchem.

Ženy se mohly jen dívat, jak oba odcházejí, s pocitem, že byly nějak podvedeny.

...No, i když byly nějaké potíže, liliové kořenové knedlíky byly vynikající jak smažené, tak vařené, což udělalo hodně pro uklidnění srdcí okupovaného lidu.

Kultura pojídání liliových kořenů se rozšířila i na Van a Poncho Ishizuka Panacotta, který jim knedlíky osobně distribuoval, se stal téměř božským způsobem respektován ženami Van z domácnosti, které mu začaly říkat „Lord Ishizuka.”

Možná jednou nechají postavit svatyně, které ho budou uctívat, jako Billiken.


-----------------------------------------------------------------------------------------------

Billiken - Billiken – Wikipedie, encyklopedie zdarma (wikipedia.org)



2 komentáře: