HRH 3 - Kapitola 3: Jednání 3/4

Julius okamžitě otevřel ústa. „Půjdu rovnou k věci. Chci, abys okamžitě vrátil Van.”

„Sire Juliusi...“ Jeanne vypadala jeho výbuchem znepokojená, ale Julius pokračoval, bylo mu to jedno.

„Náš národ je signatářem Deklarace lidstva. V textu dohody se praví: „Posunutí státních hranic silou bude považováno za nepřípustné“. Elfriedenské království obsadilo Van silou. Jako takové, v souladu s prohlášením, jsem přišel sem s madam Jeanne, vyslankyní vyslanou Říší Gran Chaos, aby usilovala o návrat Van a okolí.”

„To zní strašně sobecky.“ Opřel jsem se lokty o opěradla trůnu a tvářemi o dlaně a zamračil se na Julia. „Začali jste s tím, že jste nejdřív napadli Elfrieden. Nejprve se pokusíte expandovat silou, a pak, když prohrajete, obrátíte se k Deklaraci lidstva o ochranu, lpíte na moci Říše a usilujete o navrácení svého území. Nemyslíš, že je to ubohé?”

„Rozhodnutí napadnout Elfrieden bylo rozhodnutím mého otce, Gaiuse, provedené na vlastní pěst,“ řekl Julius škrobeně.

„Doprovázel jsi ho na kampani, takže se podílíš na jeho zločinu,“ řekl jsem. „Kromě toho, než začneme vyjednávat o navrácení vašeho území, není na místě omluva za invazi do mé země?”

„Urkh...”

„Sire Juliusi,“ řekla Jeanne. „Sir Souma má pravdu. Jsme v pozici, kdy žádáme, aby vám vrátil půdu. Musíte začít tím, že ukážete svou upřímnost.”

Julius se zdál tou myšlenkou hluboce zahanben, ale se svým jediným záchranným lanem, Jeanne na něj naléhala, aby to udělal, a neochotně, stále neochotně sklonil hlavu. „...Zatímco invaze do vaší země byla výhradně rozhodnutím našeho bývalého vládce, Gaiuse, byl to můj nedostatek ctnosti, který mi zabránil ho zastavit. Dovolte mi se za to omluvit.”

Neznělo to jako velká omluva, ale zdálo se, že je to to jediné, co lze očekávat.

Julius mluvil dál. „Nicméně vaše země právě nyní porušuje naše hranice. Jako signatáři Deklarace lidstva máme právo žádat, aby se Říše zasadila o navrácení našeho území.”

„...To říká Julius, ale co na to Říše?“ zeptal jsem se a obrátil hovor na Jeanne.

Pokrčila rameny. „Říše by raději nepomáhala Amidonii, která ve skutečnosti dostává jen to, co si zaslouží... ale jako signatáři Deklarace lidstva nemáme jinou možnost než odpovědět na jejich žádost.”

„V podstatě říkáte, že Říše bude žádat, abychom vrátili všechna okupovaná území, včetně Van?“ zeptal jsem se.

„Ano, přesně to to znamená.”

Jo, myslel jsem. Myslel jsem, že Říše zaujme takovou pozici. Trochu mě rozčiluje, když vidím, jak se Julius chová, jako by to byla samozřejmost, ale tohle všechno je v rozmezí toho, co jsem očekával. Dovolte mi, abych jim dal odpověď, kterou jsem očekával.

„Odmítám.”

„Cože...?!“ Jeanne zalapala po dechu.

Julius na okamžik ztratil řeč. Možná nečekal tak jasné odmítnutí. Nicméně se okamžitě vzchopil a nasadil zuřivý výraz, říkajíc, „Jsi příčetný?! Přemýšlíš, že se budete vzpírat Deklaraci lidstva!“

„Mým záměrem není vzepřít se Deklaraci lidstva,“ řekl jsem. „Nicméně, nemůžu se smířit s tím, jak to Amidonie dělá. Nejdřív napadnete území Elfriedenu, a pak, když zahájíme protiinvazi, fňukáte, že jsme silou změnili hranice. To v rozumu neobstojí.”

To je ... O tom všem rozhodl bývalý vládce Gaius sám ..." prskal Julius.

„To je čistý sofismus a ty to víš, že?“ zeptal jsem se.

Julius nejdřív vypadal, že neví, co říct, ale pak odpověděl: „Říkej si, co chceš, nic to nezmění na skutečnosti, že lidé v mé zemi žijí pod vaší okupací. Já, jako vládce této země, musím osvobodit svůj lid.”

To byl jeho argument. Osvobození od okupace, huh...

„Ptám se, zda lidé z Van chtějí být osvobozeni,“ řekl jsem.

„Cože?“ zaprskal Julius.

„Sire Juliusi,“ řekl jsem. „Copak jsi cestou sem neviděl ulice Van?”

V odpovědi na mou otázku, Julius vytřeštil oči a okamžitě se na mě zamračil. „Van je město, které mě zrodilo a vychovalo. Vím to líp než ty.”

„Víš...? Co si teď myslíš o barvě Van?“ zeptal jsem se.

„Barvě?“ zeptal se nepřátelsky. „Viděl jsem několik domů se střechami a stěnami natřenými křiklavými, nevkusnými barvami, ale co z toho?”

Jo... No, možná nebylo nefér popsat je jako nevkusné.

„Každý máme svůj smysl pro estetiku, takže se k tomu nebudu vyjadřovat,“ řekl jsem.

„Nicméně, sire Juliusi. Kdyby se lidé dusili pod naším útlakem, myslíě, že by chtěli udělat své střechy a zdi barevnější?

Další slova jsem volil opatrně, abych Juliuse nerozzuřil.

„Pokud je vládce utlačovatelský, lid se bude snažit jednat tak, aby nevyčníval. To proto, že kdyby mu padly do oka tím, že udělají něco okázalého, nedá se říct, jaká katastrofa by je mohla potkat. Takže čím více budou lidé utlačováni, tím méně je uslyšíte si stěžovat. Neprojevují své pocity ani postoje, udržují své skutečné pocity hluboko uvnitř svých srdcí. Ani ve snu by je nenapadlo dělat něco jako malování střech a zdí okázalými barvami.”

Tam jsem se na okamžik odmlčela a podíval se Juliusovi do očí.

„A teď mi pověz, jakou barvu měl Van, když jste tu s otcem byli?”

V odpovědi na mou otázku, Julius zaťal čelisti. Samozřejmě, že ano.

Když jsem vstoupil do Van, barva, kterou jsem tu vycítil, byla šedá.

Labyrintové ulice, které nebyly ani pořádně rozděleny do čtvrtí, jen domy s šedými zdmi a hliněnými střechami, bez sebemenšího náznaku osobnosti. I když nebyly součástí jednotného barevného schématu, všechny vypadaly standardizovaně, protože obyvatelé tohoto města nebyli duchem svobodní.

„Mezi Van za mé vlády a Van, jak to bylo za vaší vlády, co opravdu vypadá spíš jako za okupace?“ zeptal jsem se.

„Ty... Snažíš se říct, že jsme byli utlačovaté?“ vykřikl Julius.

„Ano, protože je fakt, že jste byli,“ řekl jsem. „Vypadá to, že většina vašeho státního rozpočtu šla na vojenské výdaje. Daně, které vaši lidé platí, měly být vráceny lidu v podobě blahobytu. Namísto údržby vašeho města, silnic nebo podpory průmyslu, vykrváceli jste lid vysokými daněmi, které šli pouze do armády. Co je to, pokud ne utlačování?! “

„Ty pse!“ vykřikl Julius a vrhl se na mě.

„Sire Juliusi!“ vyštěkla Jeanne a natáhla ruku, aby ho zastavila.


Zatímco se Julius zastavil, když udělal jen půl kroku, stále ještě zklamaně skřípal zuby. Nedovolil jsem jim nosit zbraně během audience, ale byla by to riskantní situace, kdyby Jeanne nezasáhla.

„Aisho, ty taky dej ruku z jílce,“ řekl jsem.

„...Ano, pane.”

Cítil jsem za sebou touhu po krvi, tak jsem to zarazil. Její hlas zněl sklíčeně, jako dítě, kterému někdo vynadal.

Nemusela se tím ale nechat tak strhnout. Důvod, proč jsem se mohl do Juliuse takhle drze vrhnout, byl ten, že jsem se cítil v bezpečí s vědomím, že když na to dojde, Aisha tam byla, aby mě chránila.

„Sire Soumo ... Žádám vás, abyste se zdržel rozčilování sira Juliuse,“ namítla Jeanne s povzdechem.

„Řekl jsem jen pravdu,“ odpověděl jsem. „Vládnout nad národem a poskytnout lidem úlevu... to jsou dvě povinnosti vládce. Oni však lid těžce zdanili, aby zaplatili své nehospodárné vojenské výdaje. To je samotná definice útlaku.”

„A čí to byla chyba?!“ vykřikl Julius. „Kdyby královská rodina Elfriedenu neukradla půdu mému dědovi...!”

„Tohle už ne....“ Slyšet Juliuse, jak trousí tytéž únavné argumenty, vydechl jsem. „Královská rodina z Amidonie volá po pomstě na Elfriedenu na každém kroku, ale ani ty, ani Gaius jste se těchto událostí neúčastnili. A co víc, na tomhle světě nejsem tak dlouho. Jakou zášť jsi proti mně mohl mít?”

„Ah! To...”

„Když už, tak vaše země je ta, která se neustále snaží uškodit té mé,“ řekl jsem. „...Hakuyo.”

„Ano, sire.“ Hakuya vytáhl kus papíru, který byl srolovaný uvnitř válcové trubice, a podal ho oběma.

Na papíře bylo napsáno několik jmen. Když viděli ta jména, Jeanne vypadala zmateně, ale Julius měl ve tváři výraz, jako by se právě zakousl do něčeho nepříjemného.

„Co... to je?“ zeptala se Jeanne.

S úklonou Hakuya vysvětlil, „Jména, která tu vidíte napsaná, jsou šlechtici Elfriedenského království, kteří byli knížectvím Amidonia podněcováni k pobuřování. Někteří z nich povstali během vlády bývalého krále a byli odstraněni. Amidonie je podněcovala, rozdmýchávala vzpouru, lákala je ke korupci a povzbuzovala je, aby zaujali nespolupracující postoj ke královské rodině.”

„Ach, můj...”

Když k němu Jeanne obrátila chladný pohled, Julius zaťal čelist.

Vypadalo to, jako by se pokoušeli rozdmýchat tři vévody, tak jsem nechal Hakuyu, ať se na to podívá, a panečku, našli jsme nějaké pochybné věci. Viděl jsem na seznamu jména zkorumpovaných šlechticů, kteří se zúčastnili povstání, ale některá jména, která jsem viděl, patřila šlechticům, kteří se odmítli postavit na stranu nedávného konfliktu. Až se vrátím do královského hlavního města, budu s tím muset něco udělat.

„Madam Jeanne,“ řekl Hakuya. „Zatímco jsou součástí Deklarace lidstva, Amidonské knížectví se zapletlo do všech těch intrik v zákulisí. Je těžké pochopit, jak mohou mluvit o pomstě na našem království po tom všem.”

„I když přijde na tu pomstu, vytahují ji, jen když jim to prospěje.“ Zatímco jsem mluvil, díval jsem se na Juliuse podle Hakuyova příkladu. „Naše země je chudá kvůli království, všichni hladoví kvůli království, naši lidé trpí pod těžkou dřinou kvůli království, těžké daně, které vybíráme, jdou armádě a ne lidem kvůli království.“

„Na co narážíš?“ dožadoval se Julius.

„Je to strašně příhodné,“ řekl jsem. „Kdybyste tu výmluvu použili jen k tomu, abyste téma pomsty podpořili, mohli byste skrýt své politické chyby a přesměrovat hněv svého lidu na Elfrieden.”

„Ty pse! Jak se opovažuješ to říct!“ zvolal Julius a rozběhl se ke mně.

„Sire Juliusi!“ vyštěkla Jeanne a znovu ho zastavila. Pak se stejně drsně podívala mým směrem. „Sire Soumo, myslím, že jsem vás žádala, abyste ho nerozčiloval.”

„...Promiňte,“ řekl jsem. „Jenom chceme, abyste viděla, že nás chování Amidoni také rozzuřilo.”

„To ... rozumím,“ řekla Jeanne.

„Děkuji,“ řekl jsem. „Nyní mám návrh.“

Obrátil jsem se k nim, jako bych řekl: Nyní je čas pustit se do práce

„Mohli bychom nechat sira Julia opustit místnost?“

Juliusova tvář byla zkřivená vztekem. „Nebuď absurdní! Proč bych měl být odstraněn z jednání, která určí osud hlavního města mého národa?!“

Inteligentní a krásná tvář, v níž bylo vidět všechen ten hněv, naháněla přinejmenším o padesát procent větší strach, než by naháněla strach obyčejného člověka. Před příchodem na tento svět, bych asi byl ohromen jeho výhružným přístupem, ale... teď jsem strávil asi půl roku jako král a zabýval se mnohem děsivějšími lidmi, jako byl sám Gaius, v otázkách života a smrti. Po tom všem nebyla tato míra zastrašování dostatečným tlakem, aby mě vyvedla z míry.

„Je to opravdu jednoduché," řekl jsem. „Pro začátek, ani nemusím jednat s Amidonií."

„Cos to řekl?!“ vykřikl.

„Jsem u jednacího stolu, protože chci, aby Říše uznala mou svrchovanost nad Van,“ řekl jsem. „Říše zastává stanovisko, že nemůže uznat změnu hranic kvůli použití síly, takže jsou tady, aby vyjednávali, protože chtějí, abych vrátil Van, že? V tom případě může být záležitost zcela vyřešena jednáním mezi královstvím a Říší.”

Tohle bylo od začátku vyjednávání mezi královstvím a Říší. Knížectví nikdy nebylo víc než jen vedlejší účastník. Pokud jeho zášť měla zastavit hladký průběh jednání, byl bych šťastnější vidět ho z nich odstranit. Zdálo se, že to pochopila i Jeanne.

„... Sire Juliusi," řekla. „Mohla bych vás požádat, abyste to nechal na mně?”

„Madam Jeanne?!“ zvolal. „Ale...”

„Tato jednání nikam nepovedou, když si oba půjdete po krku,“ řekla Jeanne. „Říše si nepřeje trávit čas zprostředkováváním sporů jiných národů. Rozhodně získám Van zpět, takže bych byla ráda, kdybyste to nechal na mně.”

„To je od vás... velmi jednostranné, že?“ zeptal se Julius rozzlobeně. Zdálo se, že je připraven pokračovat v hádce, ale Jeanne ho okamžitě přerušila.

„Pak už Říše nebude mít s touto záležitostí nic společného a budete vítan, když budete vyjednávat sám za sebe. Podle mého osobního názoru je při této záležitosti chyba na straně Amidonie. Děláme, co můžeme, abychom vám pomohli, protože jste signatáři Deklarace lidstva, ale pokud zjistíme, že vám nemůžete věřit, Říše se stáhne z těchto jednání.”

Julius věděl, že knížectví nemůže získat Van zpět samo. Kdyby Říše naznačila, že by se mohla z jednání stáhnout, nemohl by nic říct.

Julius se zatvářil utrápeně a zalykal se slovy: „Dostanete... pro nás Vana zpátky, ano?”

„Přísahám na svou sestru, jméno císařovny Marie Euforie.”

„Spoléhám na vás.“ Julius sklonil hlavu před Jeanne a odešel z audienční síně.

Poté, co jsme ho vyprovodili, Jeanne a já jsme se na sebe podívali a povzdechli si.

„...Omlouvám se,“ řekla Jeanne. „Naši signatáři dokážou být pěkní hlupáci.”

„...Cítím tvou bolest.”

Oba jsme se usmáli. Abychom zakryli své skutečné pocity, oba jsme se přirozeně usmáli. Nebezpečný vzduch z místnosti zmizel, ale vzduch byl stále napjatý jako vždy. Ne, když už, tak teď to bylo napjatější než předtím.

Tyto rozhovory rozhodnou o tom, co bude následovat pro království i pro Říši, takže to bylo pravděpodobně nevyhnutelné.

„Schválně jsi Juliuse rozčílil, aby pro to připravil půdu?“ zeptala se Jeanne.

Zavrtěla jsem hlavou s trpkým úsměvem. „Většinu toho, co jsem řekl, jsem myslel vážně. Díky jeho otci a jemu se zotavení království opozdilo a já musel vykonat spoustu zbytečné práce. Chtěl jsem to trochu vyventilovat.”

„Je to tak?“ řekla Jeanne a zdálo se, že ji to až tak moc nezajímá. Pak si Jeanne položila ruku na hruď a zdvořile se uklonila. „Dovolte, abych se ještě jednou představil, sire Soumo. Jsem Jeanne Euphoria, vyslankyně Říše Gran Chaos. Přicházím zastupovat svou sestru Marii Euforii.”

„Vítejte, madam Jeanne,“ řekl jsem. „Jsem (prozatímní) král Elfriedenu, Souma Kazuya.”

Abychom začali znovu, Jeanne a já jsme se znovu představili.

3 komentáře: