HRH 5 - Kapitola 4: Svatá přichází 3/7

Neříkala nic zvlášť neobvyklého, Asi jo. Když už nic jiného, vyzněla logicky. Kdyby to byly její osobní názory, chtěl jsem si s ní o tom někdy dlouze promluvit. Ale v některých předpokladech se mýlila.

„Připadá mi to jako dobrá příležitost, takže bych rád na něco slyšel váš názor,“ řekl jsem.

„Co by to mohlo být?”

„Slyšel jsem, že špehové z nějaké jiné země nedávno posílali špehy do královského hlavního města...”

„Myslíte do téhle země? Vypadá to strašně stabilně, takže je překvapení to slyšet.“ Mary to řekla, aniž by se její výraz jakkoliv změnil. Celou tu dobu v jejích emocích nebyla žádná fluktuace.

Když to zašlo tak daleko, musel jsem si začít myslet, že o temné stránce pravoslavného papežského státu vlastně nic neví.

„Když jeden z mých podřízených našel jednoho z těch špehů, bylo mi řečeno, že špión řekl „Proklínám tě, ty nevěřící“. Museli být vyznavači nějakého náboženství. Vy také věříte v Boha, takže možná chápete, co znamenají slova toho špiona, madam Mary?”

„Nejsem špión, takže vám to nemůžu říct, ale...“ Mary se na okamžik zamyslela a pak odpověděla, aniž by se tím nějak zvlášť rozčílila. „Nejspíš chápali svůj vlastní život jako zkoušku, kterou jim dal Bůh. Ti, kdo by se jim postavili, byli nevěřící. Stručně řečeno, takto posoudili vašeho podřízeného jako nevěřícího.”

„Takže v podstatě by nezáleželo na tom, jestli byl vyznavačem jiného náboženství nebo ne?”

„Podle toho, co jste mi řekl, jsem to pochopila. Omlouvám se za svůj sebestředný pohled.”

„...Ne, bylo to poučné,“ řekl jsem.

Co to bylo? Cítil jsem, že k ní cítím čím dál míň. Necítil jsem za slovy Mary nic jako motiv. Dala vážné odpovědi na mé otázky.

...Bylo to v tom případě vyjednávání?

Při jednáních měly obě strany své cíle a obě strany od sebe odrážely myšlenky, dokud neurovnaly své neshody. Proto skrývali informace, které byly v jejich neprospěch, aby vedli diskusi směrem, který pro ně byl výhodný. Necítil jsem žádný pokus vést konverzaci způsobem, jakým mluvila a jednala.

„...Vraťme se k tématu,“ řekl jsem konečně. „Chtěli jste, aby se lunární pravoslaví stalo naším státním náboženstvím, že?”

„Ano.”

„Jakou zásluhu na tom má naše země? Také pokud říkáte, že jste tolerantní k jiným náboženstvím, nemělo by záležet na tom, kdo co uctívá. Proč se lunární pravoslaví snaží stát naším státním náboženstvím?”

„Odpovím na vaši první otázku,“ řekla mi Mary. „Uděláte-li z lunárního pravoslaví své státní náboženství, jsme připraveni uznat Vaši Velkou Výsost za svatou. Už králem jste, takže by-jste se stal svatým králem. Navíc, pravděpodobně budu vyslána pravoslavným papežským státem, abych sloužila jako váš osobní biskup. Budu vám sloužit jako Bohu.”

S tím, Mary sklonila hlavu.

Šlo to víceméně tak, jak Roroa řekla. Ale nikdy jsem nečekal, že mi přijde sloužit sama světice.

„To, jak to říkáš, je skoro, jako by jste si mě chtěla vzít,“ komentoval jsem to.

„Pokud si to Vaše Svaté Veličenstvo přeje, můžete si s mým tělem dělat, co se vám zlíbí. Nabídnu vám své tělo a srdce, jako to dělám ve službě Bohu.”

„Ještě jsem neřekl, že tu věc se svatým králem přijmu.”

„Odpusťte mi mou domněnku.“ Mary znovu sklonila hlavu. Vůbec nevypadala, že by se cítila provinile... nebo spíš výraz její tváře mě přiměl myslet si, že si ani neuvědomuje, že udělala něco špatného.

Když jsem se zmínil o manželství, Aisha trochu poskočila, ale Liscia nevypadala ani trochu překvapeně. Jen na Mary zírala s vážným výrazem ve tváři. Jak vypadala Mary v Lisciiných očích?

„A?“ zeptal jsem se. „Když se stanu svatým králem a nechám si poslat svatého, jaké zásluhy podle vás dá tato země?”

„Tato země se rozrostla do takového rozsahu, že je srovnatelná s Říší Gran Chaos. To je bezpochyby produkt vaší ctnosti. Pokud získáte také vliv lunárního pravoslaví, tato země získá takovou moc, která předčí moc Říše.”

„Je tu ještě jedno odvážné tvrzení,“ řekl jsem. „Ale Říše má stále větší území a větší moc než my, víte?”

No, byly oblasti, kde byla naše technologie před jejich, ale to jsem si nehodlal nechat ujít.

Mary mlčky zavrtěla hlavou. „Čtyři z deseti lidí žijících v Říši jsou stoupenci lunárního pravoslaví. Tato čísla jsou výsledkem toho, že uctívání Matky Drak nebylo schopno získat větší oporu, protože Říše bojovala s pohořím s Hvězdná Dračí Hora v období, kdy se rozšiřovala. Jinými slovy, téměř polovina populace jsou stoupenci lunárního pravoslaví. Kdyby se tato země dostala do konfliktu s nimi, s naším vlivem by bylo možné rozbít Říši.”

„Říkáš dost děsivé věci, jako by to nic nebylo,“ řekl jsem. „Nemáme v úmyslu dostat se do konfliktu s Říší.”

„Byla to pouhá hypotetická otázka. Stručně řečeno, říkám vám, že můžete získat moc soupeřit s Říší, moc být nejsilnější mezi lidstvem.”

...Jo. Při pohledu na vztah mezi evropskými knížaty středověku a římskokatolickou církví to nebylo nemyslitelné. S mocí vládce a církve dohromady budou vládnout zemi a vyhánět cizí nepřátele. Byl to snadný způsob, jak věci zvládnout. Ale to bylo jen tehdy, když jste zavírali oči před mocenským bojem mezi vládcem a církví, k němuž dojde později.

Právě teď jsme se snažili postoupit do nové éry. Nechtěl jsem napodobovat něco, co lidé dělali za starých časů. „Jestli můžu něco říct,“ Hakuya, který až dosud mlčky sledoval vývoj událostí, promluvil. „Nezlobte se, že to dělám svaté, ale rád bych si s Jeho Veličenstvem krátce promluvil.”

„Prosím.”

Se svolením světice, Hakuya šel těsně ke mně. Pak se naklonil a přiložil mi ústa k uchu, když jsem seděl na trůně, a zašeptal mi, „Vypadáte, že nejste ve své kůži, sire.”

„Jo...“ zašeptal jsem mu taky. „Z nějakého důvodu, se nemůžu dostat do správného myšlení. Mám pocit, že je na ní něco divného.”

„Pokud jde o to, myslím, že ji musíme považovat za oddělenou od nich,“ zašeptal.

„Máme?”

Hakuya přikývl. „Celou tu dobu jsem ji pozoroval a myslím, že projevovala nedostatek emocí.”

„Jo, taky jsem si toho všiml.”

„Jsem si jistý, že ortodoxní papežský stát měl nějaký důvod, proč ji sem poslal, ale možná ani sama madam Mary netuší, co to je? Mohla sem přijít jako svatá, jen aby sdělovala vůli nejvyšších pater pravoslavného papežského státu, jako jakýsi posel kui?”

„Cože?! Takže je jen poslíček?”

Takže Mary nebyla vyjednavačka?! To dávalo smysl... Nikdy jsem neměl pocit, že vyjednávám, když s ní mluvím.

Předpokládala, že dostala vzorné otázky a řekla, co má odpovědět, když se zeptám na určité věci, a na základě toho se mnou vyjednávala. To by vysvětlovalo, proč když jsem jí kladl otázky, které by nečekali, jako třeba ohledně myšlení toho špiona, odpověděla mi přímo a upřímně.

Buď to, nebo bylo možné, že jí bylo řečeno, aby na podobné otázky odpovídala upřímně. I kdyby se z ní její vyjednávací partner snažil vytáhnout životně důležité informace, kdyby jí nikdo nic neřekl, prostě by upřímně odpověděla, „Já nevím,” koneckonců.

Tohle už ani nebylo vyjednávání. Bylo to, jako když mi čtenář textu přečte můj e-mail.

Pohlédl jsem na Mary. Když si všimla mého pohledu, naklonila hlavu trochu na stranu bez jakéhokoliv výrazu.

...Aha, uvědomil jsem si to. Svým způsobem je jako Diva.

V mém světě existoval program antropomorfizovaného čtení textů zvaný Divaloid. Proslavil se tím, že se pomocí syntetizovaného ženského hlasu dal číst pasáže nebo zpívat písně, a způsobila velký rozmach, zejména na stránkách pro sdílení videí. Přidali k němu ilustrace roztomilé dívky a ta dokonce pořádala živé koncerty jako virtuální modla.

Když jsem mluvil s Mary, měl jsem pocit, že mluvím s jedním z nich.

„Hakuyo... Jak si myslíš, že bychom měli odteď vyjednávat?“ zašeptal jsem.

„Věřím, že by bylo dobré požádat o odpověď na vaši druhou otázku z dřívějška,“ zašeptal také. „Nicméně to, co byste měl zvážit, není její vlastní reakce, ale záměry pravoslavného papežského státu.”

„...Mám to.”

Jakmile se Hakuya vrátil do své dřívější pozice, mluvil jsem s Mary.

„Omlouvám se za to čekání. Mimochodem, nikdy jsem nedostal odpověď na svou druhou otázku z dřívějška. Proč se lunární pravoslaví snaží stát naším státním náboženstvím?”

„V zájmu celého lidstva,“ řekla Mary bez váhání. „Sever kontinentu se nyní stal panstvím Pána démonů. I když se jeho expanze prozatím zastavila, dokud bude existovat panství Pána démonů, lidstvo nikdy nebude mít mír. Aby bylo dosaženo míru, bude nutné napadnout panství Pána démonů a vyhladit jádro problému.

Démoni panství jsou však mocní a není možné, aby jim jedna země čelila sama. Všechny národy lidstva musí spolupracovat.”

Vyčnívalo to jako tvrdá pozice, ale... to bylo pochopitelné, asi jo.

Mary pokračovala, „Proto chceme, aby jste se stal svatým králem. S vaší mocí a naší autoritou dohromady, bude možné sjednotit všechny různé národy, jsem si jistá. Pokud je požádáte o spolupráci poté, co sjednotíte ostatní země, i Říše bude poslouchat vaše rozkazy. Dva z pěti jejich občanů následují lunární pravoslaví, takže si nebudou moci dovolit Vás ignorovat. Tímto způsobem bude celé lidstvo sjednoceno a my napadneme panství Pána démonů. Pak, s Pánem démonů, který je kořenem všeho zabitého zla, osvobodíme sever kontinentu.”

Mary to všechno řekla bez váhání. Znělo to, jako by mluvila o křížových výpravách. Abychom získali zpět naši ztracenou půdu, sjednotili bychom země skrze moc náboženství. A tak chtěli, abych se stal svatým králem a mával vlajkou pro tuto věc.

Ale... Jsem si jistý, že to je jen veřejná tvář.

Teprve až uvidím lidi za Mary, budu si moci udělat úplný obrázek o jejich záměrech. Mary nejspíš upřímně věřila, že tím chce znovu dobýt sever, ale lidé za ní si to nejspíš mysleli jinak.

Ta část o sjednocení národů lidstva upoutala mou pozornost. Na tomto světě už existoval systém, který se snažil sjednotit celé lidstvo, ten, který vedla Maria, Deklarace lidstva. Byla to chybná smlouva, ale prozatím se zdálo, že plní svou funkci.

Pro pravoslavný papežský stát nemohli mít radost ze situace, kdy Maria, která byla (z jejich pohledu) „falešnou“ světicí, byla vůdcem tohoto paktu a získala si za něj úctu. Čím víc se bude Maria odlišovat, tím slabší bude koneckonců vliv jejich vlastního světce. Teokracie vládla prostřednictvím své náboženské autority. Jinými slovy, ztráta autority byla pro stát otázkou života a smrti.

Proto pravoslavný papežský stát pravděpodobně chtěl zřídit další orgán pro mezinárodní spolupráci oddělený od Deklarace lidstva. Potřebovali vytvořit nový systém, kde by mohli uplatnit svou autoritu. A vybrali si mě, abych to udělal.

Podíval jsem se na Hakuyu. Když si Hakuya všiml, že se dívám, zavřel oči, jednou přikývl a pak zavrtěl hlavou. Pravděpodobně dospěl ke stejnému závěru jako já.

Ve světle toho mi naznačoval, že „Tuhle nabídku bychom neměli přijmout“.

...No, samozřejmě, že ne. V tom případě bych se měl na něco zeptat.

„Mimochodem, co se stane, když vás odmítnu přijmout jako naše státní náboženství?”

„Bylo by to zklamání, ale neměli bychom jinou možnost než to přijmout,“ řekla Mary. „Nemůžeme vás nutit, abyste to přijal.”

Ustupovali překvapivě snadno. Myslel jsem, že řeknou něco jako, „Pokud nepřijmete naše požadavky, budeme mít všechny naše stoupence ve vaší zemi na nepokoje“, nebo něco takového.

Zatímco jsem přemýšlel, Mary pokračovala, „Nicméně, mám podezření,“ její výraz se stále nezměnil. „Mám podezření, že bychom nakonec čekali.”

„Čekali?“ zeptal jsem se.

„Ano. Mohli bychom jen počkat, až buď změníte názor, nebo se objeví nový kandidát na post svatého krále.”

Překvapeně jsem se prudce nadechl.

Urkh... Tak takhle to budou hrát, co? V podstatě, kdyby nějaká země začala sílit nebo se nějaký vládce stal slavným, říkala, „Přijmeme přesně tu samou nabídku přímo k nim.” Pokud ano, její dřívější poznámka, že „dva z pěti občanů Říše jsou následovníci, takže pokud se na to cítíme, můžeme jejich zemi rozdělit”, by se mohla stát i naší zemi.

Mary to tak možná sama nezamýšlela, ale byla to pořádná hrozba.

Tohle je... Neměl bych o tom rozhodovat právě teď a tady.

Nechtěl jsem to přijmout, ale pokud jsem chtěl odmítnout, potřeboval jsem jim to říct až po pečlivém zvážení protiopatření, která jsem měl k dispozici. Přinejmenším, chtěl jsem o tom s Hakuyou zdlouhavě diskutovat.

Vstal jsem ze sedadla a řekl Mary, „Chápu vaši žádost, madam Mary. Nicméně, vzhledem k závažnosti této věci nemohu dát okamžitou odpověď. Rád bych si to promyslel. V této diskusi budeme pokračovat později.”

„Ale samozřejmě,“ řekla. „Budu se modlit, abyste se dobře rozhodl.”

Mary pokorně odešla. Jednání ještě nebyla uzavřena, ale mně se vůbec nezdála zklamaná.

Podíval jsem se Mary do tváře. Díval jsem se na ní celou dobu, co jsme jednali, ale připadalo mi, že její výraz se skoro nezměnil. Byla jako panenka.

Panenka... umělá…?!

Tehdy jsem si to uvědomil. Co přesně na ní působilo „odmítavě“.

 

4 komentáře:

  1. ´dakujem, fanatička bez emócii a povestné "kde je háčik" sa už vznáša.

    OdpovědětVymazat
  2. děkuji :-)
    Panenka? no není se čemu divit cílem náboženství, je vytvořit nemyslící otroky.

    OdpovědětVymazat