HRH 7 - Kapitola 2: Naléhavé zprávy a schůzka 3/5

Ta dílna, která stála uprostřed pole vysoké trávy a za ní byl les, měla komín. Vypadalo to, že kromě výroby příslušenství se zde také zabývali kovářstvím. Praktické.

Když jsem se dozvěděl, že Taru je plachá, zdálo se mi pravděpodobné, že bych ji překvapil, kdybych s sebou přitáhl partu lidí, kteří se zdáli jako dobrodruzi, a tak jsme nechali Aishu a ostatní u vozu, zatímco Juna, Roroa, Tomoe a já jsme šli dovnitř.

Jak to tak vypadalo, neměli prodejní pult. Budova byla mimo, takže ve městě pravděpodobně prodávali své zboží ve velkém. Slyšel jsem, jak uvnitř něco buší.

Zaklepal jsem na dveře, ale nikdo mi nepřišel odpovědět. Copak mě nikdo neslyšel? Zdálo se, že uvnitř někdo je, tak jsem zkusil zaklepat znovu a po chvíli se dveře pomalu otevřely.

Vyšla dívka s šátkem omotaným kolem hlavy. „Kdo je to...?“

Dívka byla drobná a měla dětský obličej. Dal jsem jí kolem patnácti až šestnácti let. I když byla venku taková zima, měla na sobě košili s krátkým rukávem, dlouhé kalhoty a kovářskou zástěru. V rukou v rukavicích držela kladivo, které se k její drobné postavě nehodilo. Mohla být ten řemeslník, o kterém ta stará paní mluvila?


„Ehm, promiňte.... Nebyla byste náhodou madam Taru?“ zeptal jsem se a postavil se zpříma.

Dívka naklonila hlavu na stranu a podívala se na mě ospalýma očima. „Ano, jsem. Co je to?“

Jednání s tebou je únavné. Jestli tu nemáte co dělat, jděte domů. Zdálo se, že to říká i její obecné vystupování.

Někteří lidé by se možná v této chvíli urazili, ale já byl zvyklý jednat s lidmi jako Genia, takže jsem o tom moc nepřemýšlel.

Zdvořile jsem se uklonil a pak jsem se představil. „Přišel jsem sem s úvodem od dámy z Noblebeppu. Jmenuji se Kazuma Souya.“

Přirozeně, použil jsem falešné jméno. Protože kdyby se mé jméno dostalo ven, nemluvě o všech ostatních členech naší skupiny, muselo by se to zvrhnout v potíž.

Pak jsem představil ostatní. „Tohle je moje žena, Juna, moje mladší sestra, Tomoe a moje zaměstnankyně, Roroa.“

„Já jsem Juna. Rád vás poznávám.“

„Já-já-já jsem Tomoe.“

„Roroa. Těší mě.“

„Taru Ozumi. Těší mě.“

Měl jsem pocit, že Taru trochu uvolnila ostražitost, když se dívky představily. Slyšet Tomoeino koktavé představení by zahřálo každého u srdce.

Když si Taru sundala šátek a představila se, všiml jsem si, že má na hlavě dvě medvědí uši. Ona byla medvědí bestie? Tušil jsem, že se tak stane členkou rasy sněžných medvědů, jedné z pěti ras zasněžených plání. Atmosféra se trochu odlehčila, a tak jsem se okamžitě dostal k bodu naší návštěvy.

„Viděl jsem doplňky, které vyrobili zdejší řemeslníci v Noblebeppu, a páni, udělalo to na mě dojem. Při pohledu na detailní a jemné ozdoby na nich, řekl bych, že všichni musíte umět zacházet s rukama. Přimělo mě to k myšlence, že kdybychom použili řemeslníky této země, mohli bychom být schopni udělat určitou věc, kterou jsem měl v plánu udělat. Zeptal jsem se, jestli jsou kolem nějací dobří řemeslníci, a dáma, se kterou jsem mluvil, mě seznámila s tímto místem. Jste ochotná poslechnout si zbytek toho, co chci říct?“

„Pojďte dál...“ Taru nám pokynula, abychom vešli do dílny.

Přemýšlel jsem, Uf!. Podařilo se mi mluvit hladce, jako mladý syn obchodníka, ale...

„Taky mluv normálně. Jsem si jistá, že jsi starší než já. Kromě toho pochybuju, že jsi zvyklý takhle mluvit.“

Vypadalo to, že mě Taru úplně prokoukla.

Vidět mě, jak se nešikovně škrábu vzadu na hlavě, Roroa potlačila smích.

Hej, nesměj se! Je mi tu trapně!

Když nás přivedla do dílny, burácející plamen pece to tu pěkně zahřál. Není divu, že se Taru dokázala obléct tak lehce. Sundali jsme si kabáty, ale když si Tomoe sundala ručně vyrobenou bílou mágskou kápi, Taru přimhouřila oči.

„Ty jsi pes.... ne. Vlčí bestie?“

„Oh ano!“ Tomoe se rozzářila. „Z mystické vlčí rasy.“

Taru se na mě podívala, jako by se chtěla na něco zeptat. „Neměla to být tvoje sestra?“

Oh... To ji trápilo, co? To je fér, protože Tomoe a já jsme nebyli stejná rasa a naše tváře vůbec nevypadaly stejně. Asi jsme nevypadali jako sourozenci.

„Od jiné matky,“ řekl jsem. „Je to rodinná záležitost, takže bych ocenil, kdybys do toho moc nestrkala nos.“

„Chápu…“

Znělo to, jako by šlo o obtížný příběh, a Taru se už na nic neptala. Když došlo na témata, jako je toto, i kdyby ji to zajímalo, bylo přece jen nejlepší nechat je být.

S tím, nás Taru vedla, a právě když jsme se chystali usednout ke stolu, všiml jsem si, že se o stěnu v rohu místnosti opírá něco zvláštního.

Mělo to tyčovitý tvar, ale oba konce byly mírně vyboulené. Kdyby to bylo RPG, asi bych to nazval kyjem. Mělo to charakteristický design s dlouhou, tlustou stonožkou, která se kolem toho ovinula a pokračovala až k místu, kde to měl držet ten, kdo to držel. Zdálo se mi to cool, ale nebyl jsem si tím jako zbraní tak jistý.

Zatímco jsem se na to pochybovačně díval, Taru se zeptala, „Líbí se ti to?“

„Oh, chci říct, je to působivý design, to je jisté, ale...“

Nechtěl jsem říkat nic divného o jejích výrobcích, tak jsem se vyhnul odpovědi na otázku, ale Taru jen pokrčila rameny, jako by chtěla říct, Vím, co chceš říct.

„To je v pořádku. Tvůj pohled je naprosto normální. Abnormální je chuť toho idiota, který si to objednal.“

„Idiot? Opravdu? Mluvíš tu o svém zákazníkovi, že?“

„Znám ho dobře a říkám mu tak do očí.“

Někoho, koho by nazvala „idiotem bez chuti“ do očí? Jaký byl ten člověk a jaký k němu měla Taru vztah?

No, když necháme stranou ten divný kyj, bylo na čase postarat se o naše záležitosti. Taru počkala, až se všichni posadí, a pak se zeptala, „Tak co chceš, abych udělala?“

„Mohla bys udělat něco takového?“ Péřovým perem jsem nakreslil na blok papíru, který jsem si předem připravil, abych přesně vysvětlil, co chci.

Když viděla mou kresbu, Taru naklonila hlavu na stranu. „Samotný tvar je jednoduchý. Ale myslím, že by to bylo neuvěřitelně těžké.“

„Myslel jsem si to,“ povzdechl jsem si.

„To, že ho chceš „co nejtenčí“, ale také „pevný“, je obzvlášť těžké. Kdyby to bylo jedno nebo druhé, zvládla bych to, ale vyvážit obojí je dost těžké. Okolo kolika jich budeš chtít?“

„Čím víc, tím líp. Chci je v tisících nebo desetitisících. Neříkám, že je chci všechny udělat tady, samozřejmě. O tom samém se budu bavit i s ostatními řemeslníky.“

„Desítky tisíc?“ Taru překvapeně vydechla a upřeně se na mě podívala svýma ospalýma očima.

„C-co?“ zeptal jsem se. „Tak co, dokážeš je vyrobit?“

„Než odpovím, chci, abys mi řekl jednu věc,“ Taru promluvila vážným tónem. „Jak přesně budou použity?“

Mlčel jsem.

Jak by se používaly, co? Měl jsem podivný požadavek, takže bylo přirozené, že byla zvědavá.

Ale bylo v pořádku, že jsem tady řekl proč? Uvnitř mé země by to byla jedna věc, ale tohle byla cizí země. Bylo to něco, co jsem potřeboval, ale upřímně řečeno, nechtěl jsem příliš prozrazovat o nových revolučních informacích, které má země má.

„Opravdu to musím říkat?“ zeptal jsem se.

„To ano. Nebo je neudělám a neodkážu vás jinam.“

Byla k tomu upřímná, tak jsem pošeptal Roroe, „Co si o tom myslíš?“

„Vím, že nechceš říct proč, zlato, ale když se podíváš, co vyrobila, myslím, že tahle holka dokáže udělat to, co ty chceš.“

„Myslíš tedy, že je v pořádku prozradit, jak budou použity?“

„Nevím. Pokud jich máme obstarat celou hromadu, je to víc, než je tato dílna schopna zvládnout sama, takže musíme doufat, že ten, kdo je ve vedení této země, není příliš tvrdohlavý...“

„Nakonec se to všechno shodí na tom...“ zamumlal jsem.

Zatímco jsme si šeptali sem a tam, Taru pomalu vytáhla část zástěry na krku a vytáhla něco mezi zástěrou a košilí. To, co nám podávala, byl obsidiánový šíp. Vypadalo to, jako by ho měla na krku jako náhrdelník. Hrot šípu byl vyleštěný a matně svítil.

Když ho držela, Taru řekla, „Tenhle hrot šípu byl lekcí od mého dědečka, kováře.“

„To je od dědy?“ zeptal jsem se.

„Luk a šíp se dají použít k lovu zvířat a k naplnění lidských žaludků, ale dá se použít i jako zbraň k zabíjení lidí. Hrot šípu je součástí luku a šípu. I když je to jen jedna část produktu, který my řemeslníci vyrábíme, musíme vědět, jak se budou používat věci, které vyrábíme.“

Taru se mi při těch slovech dívala přímo do očí.

„Pro řemeslníka je jeho povinností vědět, jak se to, co vyrobí, použije. Kdyby něco, co jsem vyrobila, bylo použito ke zlu, byla bych velmi smutná. Proto nedělám věci, když nevím, jak se budou používat. Nemůžu.“

„Co se stalo s tvým dědou?“ zeptal jsem se.

„Loni zemřel.“

„Chápu…“

Byla to dívka, která si vzala dědečkova slova k srdci, když vedla svou dílnu. Zrovna loni jsem přišel o vlastního dědečka (i když ten rok mi částečně přešel do kalendáře tohoto světa), takže jsem s ní cítil zvláštní příbuzenství. Vždycky jsem měl slabost poslouchat takové příběhy. Lidská část ve mně řekla, „Nemůžeš jí to prostě říct?“ zatímco část mě, která byla vládcem, řekla, „Buď ve všem opatrný.“

Zatímco jsem se vážně trápil nad tím, co dělat, najednou jsem ucítil v ruce něco studeného. Když jsem se podíval, Juna, která seděla vedle mě, položila svoji levou ruku na mou pravou. Překvapeně jsem se na ni podíval, ale Juna nic neřekla, jen se tiše usmála.

Prosím, dělej si, co chceš.

Měl jsem pocit, že mi to říká. V tom okamžiku se mi srdce rozjasnilo natolik, že mi Junina studená ruka připadala příjemná.

No... tak dobře. Zdálo se, že Taru o tom usilovně přemýšlela, takže jí to nejspíš mohu říct.

Poté, co jsem se rozhodl, položil jsem Taru otázku.

„Mohu věřit, že to zůstane důvěrné?“

„Jsou nebezpečné?“ zeptala se.

„Ne, to není ono. No, kdyby byly zneužity, mohly by být, ale to samé se dá říct o noži, ne? To je jedna část nástroje, který zachrání životy.“

„Nástroj, který zachrání životy?“ Taru tázavě naklonila hlavu na stranu a já jsem v odpověď pevně přikývl.

„Přemýšlím o výrobě injekční jehly.“

Při přesvědčování Brada a Hilde, aby se stali dvěma pilíři mých lékařských reforem, jsem jim dal dva sliby:

Prvním bylo vytvořit národní systém zdravotní péče, který by umožnil každému občanu království podstoupit lékařské ošetření. Druhým bylo, aby špičkoví kováři v zemi vyráběli skalpely, jehly na šití a další lékařské vybavení.

Aby bylo zajištěno financování splňující první z nich, upřednostnil jsem zvyšování daní. Zbývala ještě dlouhá cesta, ale věci se neustále vyvíjely.

Pokud jde o to druhé, vývoj lékařského vybavení, v některých částech to šlo dobře a v jiných ne tak dobře.

Medicína na tomto světě byla především světelná elementární magie (regenerační magie) a byliny, které vařil lékař nebo žena (léčivé lázně), a chirurgie se praktikovala jen na skutečně omezeném počtu míst. Nástroje vyrobené jedním velmi vzácným příkladem chirurga, Brada, bylo potřeba, aby si speciálně objednal sám. I když si sám vyvinul skalpely, stehy a injekční stříkačky, jejich funkčnost měla své meze. Nedokázal si zmenšit skalpely a jeho stříkačky byly podstatně větší, než na co jsem byl zvyklý.

Jeho finanční prostředky na výzkum byly pravděpodobně omezené, takže bylo těžké mu to vyčítat, ale i tak to pro pacienty znamenalo velké zatížení. Za těchto okolností jsem se chtěl pustit do národního projektu na zlepšení našeho zdravotnického vybavení. Podařilo se mi zatím vyrobit nástroje, které Brada a Hilde uspokojily, ale zatím jsem je nedokázal uvést do sériové výroby.

I kdybych měl jednoho řemeslníka, který by dokázal vyrobit tenké injekční jehly, existovaly by hranice, kolik by jich ten člověk dokázal vyrobit. Nevyráběly se v továrně, takže to bylo dané a nebylo mnoho řemeslníků schopných vyrobit tenkou jehlu. V současné situaci, kdy jsme se snažili navýšit počet lékařů, nám samozřejmě chybělo vybavení. Protože zdravotnické vybavení nemohlo být okamžitě znovu použito a pro každého pacienta se muselo znovu vařit, potřebný počet se zvýšil.

Takže jsme měli potíže s výrobou lékařského vybavení, ale zdálo se, že v této zemi je mnoho talentovaných řemeslníků, kteří by mohli dělat detailní ornamentální práce, tak jsem si myslel, že by bylo možné v této zemi zřídit sériovou výrobu.

Naše země v současné době studovala mnoho oborů a všude nám chyběly ruce, tak jsem si myslel, že by bylo nejlepší při ochraně našich stávajících kovářů přenechat to, co by se dalo přenechat jiným zemím, těmto jiným zemím.

Když jsem o tom přemýšlel, vysvětlil jsem použití injekční jehly Taru. Protože samotná operace byla v republice Turgis neznámá, musel jsem začít s tím, takže to trvalo dost dlouho.

Jakmile jsem jí dal přehled, Taru překvapeně otevřela oči. „V království můžete léčit lidi bez mágů, kteří používají světelnou elementární magii? Myslím, že je to neuvěřitelné.“

„O-opravdu?“ zeptal jsem se.

„V této zemi je půda pokryta sněhem od října do března. Ti se slabýma nohama nemohou ani pořádně ven. Kdybychom měli alespoň jednoho doktora v každé vesnici, myslím, že by bylo mnohem jednodušší tady žít.“

„No, je to opravdu ohleduplná politika, kterou král předkládá.“ Roroa se na mě zazubila, když to říkala.

Byl to kompliment, takže mi to zas tak nevadilo, ale stejně.

Taru si založila ruce na prsou a zamračila se. „Chápu, že tyhle injekční jehly jsou důležité. Myslím, že s řemeslníky v naší zemi byste měli být schopni je také masově vyrábět. Chci se té výzvy ujmout. Je to práce, která mi roztančí srdce, myslím.“

„Oh! Pak budeš...“

...vezmeš tu práci, chtěl jsem říct, ale Taru zvedla dva prsty.

3 komentáře: